• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نظامیان آمریکایی در کشور های همسایه افغانستان مستقر می شوند

 نظامیان آمریکایی در کشور های همسایه افغانستان مستقر می شوند

به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، روزنامه نیویورک تایمز از هماهنگی بین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و سرویس‌های اطلاعاتی این کشور با متحدان غربی برای استقرار نیروی نظامی در کشور‌های همسایه افغانستان خبر داد و افزود: هدف پنتاگون از این اقدام، جلوگیری از تبدیل شدن دوباره افغانستان به پایگاه تروریست‌ها است. پنتاگون در این راستا استقرار نیروی نظامی در تاجیکستان، قزاقستان یا ازبکستان را با هدف جلوگیری از ایجاد خلأ امنیتی در منطقه بررسی می‌کند.
 
پس از آنکه جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد تا حدود پنج ماه دیگر کل نیروهایش را از افغانستان خارج خواهد کرد، ناتو نیز اعلام کرده که همزمان با آمریکا نیروهایش را از افغانستان خارج می‌کند. جو بایدن گفت: آمریکا دیگر در عملیات‌های نظامی افغانستان شرکت نخواهد کرد؛ ولی به انجام امور دیپلماتیک و بشردوستانه و کمک به دولت افغانستان ادامه خواهد داد.
 
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش به خبر خروج نظامیان این کشور از افغانستان گفت: تصمیم دولت بایدن برای خروج از افغانستان تحول مهمی است و از آن استقبال می‌شود. کار ما در اینجا عمل به خواسته‌های مردم آمریکا است. امنیت اقتصادی آن‌ها برای امنیت کشور ما حیاتی است. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا افزود: این هفته، دولت بایدن جدول زمانی را برای خروج ایمن و راهبردی نیرو‌های آمریکا از افغانستان اعلام کرد، ایمنی نیرو‌های نظامی و امنیت مردم آمریکا باید اولویت ما باشد.
 
نیروهای ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا در سال 2001 میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کردند؛ اما پس از 2 دهه اشغالگری و تجاوز نتیجه ای جز افزایش ناامنی و خشونت در این کشور بر جای نمانده است.

  پربازدید ترین