• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

غنی: افغانستان در معرض فروپاشی قرار ندارد

غنی: افغانستان در معرض فروپاشی قرار ندارد

رئیس‌جمهور افغانستان در یک بحث مجازی گفته است که افغانستان در معرض فروپاشی قرار ندارد.

اشرف غنی، رئیس‌جمهور در یک بحث مجازی در مرکز بین‌المللی نظامی گنجوی که به ابتکار آذربایجان در شهر باکو برگزار شده بود، درباره روند صلح، تصمیم خروج نیروهای امریکایی و ناتو و همچنان همگرایی و اتصال منطقوی، صحبت کرده است.

وی با ذکر این که اکنون افغانستان از یک سو با پروسۀ صلح، اتصال و همکاری های منطقوی و از جانب دیگر در برابر شبکه های «فرامنطقوی تروریستی و شبکه های جرمی» قرار دارد، گفته است که باید برای مدیریت بحران ناشی از تروریزم و شبکه های جرمی، همکاری‌ها با افغانستان کماکان ادامه یابد.

موصوف همچنان گفت که تصمیم امریکا باعث شد تا نگرانی های مردم بخاطر خروج و عدم خروج نیروهای امریکایی از افغانستان رفع گردد.

غنی با اشاره بر اینکه طالبان یا صلح را بپذیرند و یا در برابر شان مبارزه ادامه می یابد، علاوه کرد: «مردم ما از 42 سال بدینسو از حق مشروع شان برای دستیابی به صلح محروم مانده اند و یک افغانستان صلح آمیز و عاری از خشونت و جنگ، به نفع پاکستان و تمام کشورهای منطقه است.»

به گفته او، نقشه راه صلح بر سه ستون آتش بس، تامین صلح پایدار و عادلانه و برگزاری انتخابات استوار است و او به خاطر رسیدن به صلح حاضر است که قبل از پایان دورۀ ریاست جمهوری اش، انتخابات زود هنگام را برگزار نماید.

وی تاکید کرده است که افغانستان در مرحله سقوط قرار ندارد و نیروهای امنیتی و دفاعی توانایی دفاع مستقلانه از کشور را دارند و از چندین سال بدینسو 94 در صد عملیات را به گونۀ مستقلانه انجام می‌دهند.

رئیس جمهور غنی در این نشست بر تمرکز بیشتر جامعه بین المللی به افغانستان پس از خروج نیروهای شان تاکید ورزید.

  پربازدید ترین