• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ظریف: ایران و منطقه اجازه نمی دهند افغانستان به دهه 90 برگردد

ظریف: ایران و منطقه اجازه نمی دهند افغانستان به دهه 90 برگردد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد که ایران و کشورهای منطقه اجازه نمی دهند که افغانستان به دهه 90 میلادی قرن گذشته برگردد.

 حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور که امروز جمعه (27حمل) در نشست مجازی چند جانبه «رای سینا» با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و اس جی شنکر وزیر خارجه هند اشتراک کرده بود گفت: من فکر می‌کنم این بهترین فرصت است تا افغان‌ها مسئولیت امنیتی کشور شان را به عهده گیرند.

آقای محب افزود که اکنون بهترین فرصت برای صلح است.

مشاور امنیت ملی تاکید کرده که «پروسه صلح باید شامل تمام گروه‌های مختلف طالبان باشد، هیچ گروهی از آنها نباید از آن بیرون باند».

به باور مشاور امنیت ملی کشور، «حالا زمان آن است که طالبان با حکومت افغانستان صلح کنند و بخشی از جامعه افغانستان شوند».

آقای محب تصریح کرد که پس از توافق دوحه، فرصت خوبی به دست طالبان آمده بود که با گسترش دادن روند سیاسی، گروه خود را بیشتر در سیاست مطرح بسازند، اما این گروه با مطرح کردن سناریوهای غلط برای پیروزی، این فرصت را از دست دادند.

مشاور امنیت ملی در بخشی دیگر از سخنانش، رییس جمهور غنی را لایق ترین فرد برای رهبری پروسه انتقال دانست و گفت: «رییس جمهور غنی احتمالاً بهترین فرد برای رهبری این انتقال است. هنگامی که اکثریت نیروهای امریکایی در سال 2014 عقب نشینی کردند، وی این انتقال را رهبری کرد. ما در حال ایجاد تیمی هستیم تا با ایالات متحده و ناتو در زمینه انتقال آن‌ها از کشور همکاری کنیم».

وزیر خارجه ایران گفت اعلام اینکه بالاخره آمریکا از افغانستان خارج می‌شود، "یک اقدام مثبت" است و گروه طالبان نباید از این فرصت برای افزایش خشونت استفاده کند.

جواد ظریف همچنین گفت ایران از "خروج مسئولانه" نیروهای آمریکایی از افغانستان استقبال می‌کند و باور دارد حضور نیروهای خارجی "هیچ زمانی به امنیت منطقه و افغانستان مفید نبوده است."

آقای ظریف تاکید کرد که "گروه طالبان باید با استفاده از این فرصت بلافاصله مذاکره جدی را با دولت افغانستان شروع کند. طالبان نمی‌توانند منتظر بمانند تا خلا به وجود بیاید و بخواهد از این خلا استفاده کند و افغانستان وارد جنگ داخلی شود. طالبان می‌تواند جز روند مذاکره باشد، اما نمی‌تواند آن را در کنترل خود داشته باشند."

آقای ظریف گفت می‌دانیم که طرح طالبان "برقراری دوباره امارت اسلامی افغانستان است ولی این طرح عملی نیست و توافق عمومی در مورد آن وجود ندارد. طالبان باید بدانند که بازگشت افغانستان به دهه 90 میلادی ناممکن است."

آقای ظریف گفت که ایران و منطقه اجازه نمی‌دهد افغانستان به جنگ برگردد و از آنچه "نیروهای دموکراتیک" در کابل خواند، خواست تا "موضع واحد در مذاکرات" اتخاذ کنند تا مذاکرات به نتیجه برسد.

اس جی شنکر، وزیر خارجه هند نیز گفت که کشورش تصمیم جو بایدن برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان را یک "یک اقدام بزرگ می‌داند که مسیر آینده افغانستان و حتی منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد."

او گفت هند هر چه در توان دارد برای ثبات و صلح در افغانستان انجام می‌دهد اما چالش‌های بزرگی در برابر افغانستان و منطقه وجود دارد.

دیالوگ رای سینا (The Raisina Dialogue) یک کنفرانس چند جانبه است که هر سال در دهلی پایتخت هند برگزار می‌شود و از زمان آغاز به کار آن در سال 2016، این کنفرانس به عنوان برجسته‌ترین کنفرانس هند در زمینه ژئوپلیتیک و اقتصاد ژئو مطرح شد.

گفتنی است که اخیراً دولت بایدن اعلام کرد که نیروهای امریکایی تا ماه سپتامبر از افغانستان خارج خواهند شد، بدون آن که شرطی بگذارد، متعاقب آن دولت افغانستان گفت که به این تصمیم دولت امریکا احترام می‌گذارد و در زمینه خروج آنان همکاری خواهد کرد.

با این حال، دولت افغانستان از چند ماه به این طرف با ایران و هند، دو کشوری که بیشترین حمایت را از دولت افغانستان در روند صلح نشان داده‌اند، نزدیک شده است.

  پربازدید ترین