• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتشار کلیپ تازه لت و کوب اتباع افغانستانی در ایران مربوط به سال گذشته و برخورد قاچاقچیان در مرز با ترکیه بوده است

 انتشار کلیپ تازه لت و کوب اتباع افغانستانی در ایران مربوط به سال گذشته و برخورد قاچاقچیان در مرز با ترکیه بوده است

به دنبال انتشار یک کلیپ ویدئویی جدید در مورد لت و کوب مهاجرین افغانستانی در ایران در شبکه تلویزیونی آریانا نیوز، پولیس ایران می‌گوید که این کلیپ مربوط به سال گذشته در نزدیکی مرز این کشور با ترکیه در ولایت آذربایجان غربی و مربوط به قاچاقچیان انسان بوده که با عملکرد پولیس این کشور، این مهاجرین آزاد و دو نفر از عاملین ضرب و شتم در این کلیپ نیز دستگیر می‌شوند.

 ظهر روز دوشنبه(6 ثور/ اردیبهشت) شبکه تلویزیونی آریانا نیوز کلیپی را با عنوان لت و کوب مهاجرین افغان در ایران در صفحات اجتماعی خود از جمله اینستاگرام منتشر کرد که با واکنش‌هایی نیز همراه شد.

این کلیپ در حدود ده مهاجر افغانستانی بعضا با لباس‌های محلی را در اتاق کوچکی نشان می دهد که توسط فردی که لهجه ایرانی دارد، اما در تصویر دیده نمی شود، لت و کوب می‌شود. در این کلیپ ابتدا فردی که این مهاجرین را لت و کوب می‌کند، از آن‌ها می پرسد که پول(پیسه) دارند یا نه، و بعد به آن ها فحش می‌هد.

زمان و مکان ضبط این کلیپ نیز مشخص نیست.

از قرائن به نظر می‌رسد که این مهاجرین غیرقانونی که پول هم ندارند، احتمالا توسط یک قاچاقچی مورد لت و کوب قرار می گیرند.

در همین حال، خبرگزاری پولیس ایران در واکنش به انتشار این فیلم، به خبرنگار آوا گفته که این کلیپ دقیقا مربوط به سال گذشته در ولایت آذربایجان غربی این کشور توسط قاچاقچیان انسان است که بالافاصله بعد از آن، پولیس وارد عمل شده و دو نفر از کسانی که این برادران افغانستانی را مورد ضرب و شتم قرار می‌دادند، دستگیر کردند و دو نفرشان دیگرشان هم موفق به فرار به خارج از این کشور شدند.

به گفته پولیس ایران، به دنبال عملیات این نیروها، این اتباع افغانستانی آزاد شدند.

پولیس ایران به مهاجرین افغانستانی اطمینان داده که همانند شهروندان ایرانی پی‌گیر امورات آن‌ها در سراسر این کشور می‌باشند.

پولیس ایران از برادران افغانستانی که قصد ورود به ایران را دارند، می‌خواهد از مبادی اصلی و قانونی با مدارک قانونی وارد این کشور شوند، از ورود از طریق از مبادی غیرقانونی پرهیز کنند، و وقتی هم وارد ایران می‌آیند، به قاچاقچیان انسان و افراد سودجو توجهی نکنند.

به گفته پولیس ایران، قاچاقچیان اتباع افغانستانی که به صورت غیرمجاز وارد این کشور می‌شوند را با خودروهای نامناسب و با شرایط بد از مسیرهای بی‌راهه و با سرعت‌های غیرقانونی حمل می کنند تا مبادا مورد بازخواست پلیس قرار نگیرند؛ به همین دلیل خیلی از تصادف‌هایی که اتباع افغانستانی در این موترها بودند، متأسفانه منجر به فوت آن‌ها شده و صحنه‌های دلخراشی را برای همه رقم زده است.

پولیس ایران خاطرنشان کرده، شرایط برای کسانی که به صورت غیرقانونی و قاچاق به مرز ایران و ترکیه نیز می‌رسند، سخت‌تر و حادتر می‌شود، چون مرزبانان ایران و ترکیه مانع تردد غیرقانونی در مرز می‌شوند.

پولیس ایران در پایان تأکید کرده که به هیچ عنوان دوستان ندارند این شرایط سخت و حاد برای برادران افغانستانی رقم بخورد.

  پربازدید ترین