• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

از دیمونا تا حیفا هدف بعدی ناامنی در اسرائیل کجاست؟

 از دیمونا تا حیفا هدف بعدی ناامنی در اسرائیل کجاست؟

خبر: بفاصله چند روز از فرود موشک سوری در نزدیکی تاسیسات اتمی دیمونا در داخل اسرائیل دیشب پالایشگاه حیفا دچار آتش سوزی شد.

تحلیل:
- در حالی که رژیم کوشید تا ماجرای آتش سوزی در پالایشگاه حیفا را ناشی از آسیب دیدگی یکی از لوله های سیستم ccr معرفی کند و اساسا مساله احتمال هدف قرارگرفتن حیفا را منتفی معرفی کند برخی از منابع احتمال حمله سایبری به این پالایشگاه را منتفی نمی‌دانند. تجربه حمللات سایبری به زیربناهای آب‌رسانی و برقی رژیم در گذشته، فرورفتن بخش وسیعی از اسرائیل در خاموشی و بالاخره سکوت مطلق رژیم در برابر چنین حادثه مهمی در زمان وقوع آن آگاهان به مسائل اسرائیل را به این جمع بندی رسانده است که نه تنها احتمال وقوع حمله سایبری به پالایشگاه حیفا را منتفی ندانند بلکه آن را بسیار پررنگ و محل توجه جدی معرفی کنند.

- واقعیت آنست که حمله به حیفا تنها حمله به یک پالایشگاه صرف نیست بلکه اهمیت این اقدام در اهمیت این بندر و انبارهای بزرگ ذخیره آمونیاک در آن است به‌همین دلیل هم هست که اسرائیل تلاش دارد تا مساله اتش سوزی در حیفا را به یک نقص فنی متداول تقلیل دهد و این دقیقا همان کاری است که در برخورد با اصابت موشک سوری به نزدیکی دیمونا صورت داد واصرارورزید که بهیچ وجه این موشک هدف مستقیمی رادرسوریه تعقیب نمیکرده و در عین حال و با قاطعیت ادعا کرد هدف این موشک دیمونا و تاسیسات هسته‌ای رژیم نبوده است.

- یک ضرب المثل معروف عربی میگوید کسی که خانه اش از شیشه است بسمت دیگران سنگ پرتاب نمی‌کند. با توجه به اینکه بروز هرگونه حادثه ای در دیمونا و حیفا همزمان با اسرائیل 4 کشور اطراف آن را حداقل بلحاظ زیست محیطی بشدت متاثر می‌کند بدیهی است که از یکسو رژیم بکوشد تا این ماجرا را کوچک سازی کند و از دیگر سو و بلافاصله از زبان وزیر محیط زیست خود اطمینان دهد که هیچ مسال محیط زیستی متاثر از آتش سوزی حیفا بروز نکرده است.

- اگر چه مشخص نیست پشت پرده این حملات چه کس یا کسانی هستند اما برخلاف همیشه هم در ماجرای دیمونا و هم در ماجرای حیفا هم مسئولان و هم رسانه های اسرائیلی ترجیح دادند نه تنها از متهم همیشگی در این موارد یعنی ایران! ذکری بمیان نیاورند بلکه اساساً هر دو ماجرا را در سطح یک حادثه یا نقص فنی تقلیل دهند. گفته میشود نتانیاهو در ماجرای نطنز هم از سوی برخی از جناح های داخلی اسرائیل وهم از ناحیه امریکا بشدت مواخذه شده است چرا هم اسرائیل و هم امریکا بخوبی واقفند که اسرائیل در میدان اساسا حرفی برای گفتن در مقابل ایران ندارد. برخی تحلیلگران مساله حملات به کشتی‌ها را محکم ترین دلیل بر این ضعف رژیم درمقابل ایران ودرمیدان عمل معرفی میکنند.

-اگر ماجرای دیشب در پالایشگاه حیفا گوشه ای از جنگ سایبری دشمنان رژیم باشد میتوان انتظار داشت اسرائیل زین پس با احتیاط بسیار افزونتری نسبت به گذشته دراتش افروزی های خاص خود درمنطقه رفتار کند. موشکی که 230 کیلومتر در داخل اسرائیل نفوذ کرده، چهار نوع مختلف ازپوششهای امنیتی اسرائیل را در نوردیده و در چند کیلومتری دیمونا فرود آمده است تنها نیازمند مقدار اندکی سوخت اضافی است تا بوسه بر تاسیسات هسته‌ای اسرائیل بزند همچنین زیربناهای ابی وبرقی که پیشتر اسیب پذیری خود را در برابر حملات سایبری با صدای بلند فریاد زده بودند میتوانند براحتی ناله های حیفا ودیگر مناطق حساس دراسرائیل را هم نوایی کنند.

  پربازدید ترین