• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نقش اسرائیل در افغانستان به خصوص در آستانه خروج نیروهای خارجی ها

نقش اسرائیل در افغانستان به خصوص در آستانه خروج نیروهای خارجی ها

رژیم صهیونیستی در افغانستان دو هدف عمده را دنبال می کند.

1. نفوذ در افغانستان به دلیل موقعیت استراتژیک افغانستان
موقعیت حساس و استراتژیک افغانستان در منطقه، چشم طمع رژیم صهیونیستی و غرب را به نفوذ در افغانستان جلب کرده تا پس از استقرار در این کشور، سیاست‌های خصمانه خود را دنبال کند.

رژیم صهیونیستی نقشه نفوذ در افغانستان را به‌دلیل موقعیت ژئوپولیتیک افغانستان در آسیا با همکاری آمریکا دنبال می‌کند.

اسرائیل و آمریکا از دیرباز طرح نفوذ و داشتن پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی در افغانستان به عنوان یک نقطه استراتژیک منطقه جنوب غرب آسیا را داشته‌اند. انزجار مردم افغانستان از رژیم صهیونیستی موجب شده تا اسرائیل در راستای تحقق این خواسته با موانع بسیار مواجه باشد و راه‌های متعددی را دنبال کند. سیاست عادی‌سازی روابط تل‌آویو با کشورهای اسلامی در منطقه نیز امکان نفوذ این رژیم در افغانستان را با توجه به تحولات اخیر افزایش خواهد داد.

مسئله موجب نگرانی تل‌آویو، سرسختی و قاطعیت مردم افغانستان در برابر رژیم‌هایی همچون اسرائیل است. افغانستان طی سه جنگ مهم در تاریخ خود، توانسته است استعمار انگلیس را شکست داده و در سال 1919 میلادی، استقلال خود را از این کشور به دست بیاورد. جهاد مردم افغانستان علیه ارتش سرخ اتحاد جماهیر شوروی سابق که در سال 1989 منجر به خروج شوروی از کشور شد نیز یکی دیگر از نشانه‌های بارز عزم راسخ مردم افغانستان در برابر هر نوع تعامل یا تجاوز رژیم‌های متجاوز و بدنام در جهان اسلام است.

با درک این وضعیت، اسرائیل تاکنون بسیار محتاطانه برای نفوذ در افغانستان گام برداشته است.[1]

2. کنترل و تهدید ایران
حضور رژیم صهیونیستی در افغانستان علاوه بر هدف تسلط به موقعیت حساس افغانستان در منطقه، طرح‌های بلندمدت‌تری را نیز در پی دارد. تحکیم و تقویت پروژه ایران‌هراسی، ایجاد حلقه محاصره و هلال صهیونیستی با هدف تهدید مرزهای جمهوری اسلامی از جمله اهداف بعدی تل‌آویو در افغانستان است.

در حال حاضر انقلاب اسلامی ایران تبدیل به الگوی بارز اسلام سیاسی در جهان اسلام و کابوسی برای غرب شده و از همین رو «پروژه ایران‌هراسی» یکی از اولویت‌های سیاسی خارجی واشنگتن و تل‌آویو را شکل می‌دهد.

تل‌آویو برای نزدیک شدن به مرزهای ایران و تضعیف جمهوری اسلامی تلاش کرده است با هویت آمریکایی وارد خاک افغانستان شود و به‌طور نامحسوس فعالیت‌های خود را به‌دور از چشم رسانه‌ها و دولت افغانستان ادامه می‌دهد.

خبرگزاری «خاورمیانه» افغانستان در این راستا نوشت: سیاست‌های مشترک آمریکا، عربستان و اسرائیل برای نزدیک شدن به مرزهای ایران و تضعیف جمهوری اسلامی منجر به این شده است که مستشاران عرب و اسرائیلی در ولایت «فراه» اقدام به فعالیت‌های مشکوک و سازماندهی‌شده کنند.

موفقیت تیم مخالف آمریکا در پارلمان عراق و پیروزی حزب‌الله لبنان آخرین شکست‌هایی بود که آمریکا و متحدانش متحمل شدند و این کار سبب شد که جنگ را به افغانستان بیاورند و از این راه بر ایران فشار وارد کنند.

برخی گزارش‌ها از رسانه‌های داخلی به‌ نقل از «مرکز مطالعات امنیت ملی تل‌آویو» حاکی از آن است که ناتو در سالهای گذشته نیروهای نظامی و جاسوس‌های رژیم اسرائیل را در پایگاه هوایی «شیندند» در محدوده‌ای خاص و مستقل مستقر کرده است.

به‌نظر می‌رسد رژیم صهیونیستی از طریق ایجاد مراکز استراق سمع، جاسوسی الکترونیکی، نصب رادار و پایگاه‌های جمع‌آوری اطلاعات زمینی در مناطق نزدیک به شرق ایران و شمال پاکستان و همچنین مجاورت چین با افغانستان و حتی نیم‌نگاهی به روسیه در راستای تحقق اهداف استراتژیک خود که فشار امنیتی بر این کشورها است، گام برمی‌دارد.[2]
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1]. www.tasnimnews.com/fa/news/1397/11/15/1938571؛ تاریخ انتشار 15 دلو 1397
[2]. www.tasnimnews.com/fa/news/1397/10/09/1910443؛تاریخ انتشار 9 جدی 1397

  پربازدید ترین