• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ابراز همدردی روحانی با ملت و دولت افغانستان به دنبال حملات تروریستی به مدرسه دخترانه/ حملات تروریستی هدفی جز قرار دادن دولت کابل در موضع ضعف ندارد

ابراز همدردی روحانی با ملت و دولت افغانستان به دنبال حملات تروریستی به مدرسه دخترانه/ حملات تروریستی هدفی جز قرار دادن دولت کابل در موضع ضعف ندارد

رییس جمهور ایران با ابراز همدردی با دولت و مردم افغانستان به مناسبت حملات تروریستی اخیر در کشور گفت: استمرار حملات گروه‌های تروریستی علیه مردم بی‌دفاع و نیروهای امنیتی افغانستان، هدفی جز قراردادن دولت در موضع ضعف در مذاکرات صلح کشور نمی‌تواند داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهور ایران بعد از ظهر چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با "اشرف غنی" رییس جمهوری کشورمان، با تاکید بر اینکه امنیت در افغانستان را امنیت خود می‌دانیم، حمایت از روند صلح با نظر و هدایت مردم و دولت افغانستان را سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: برای کمک به برقراری صلح و آرامش در افغانستان آمادگی داریم.

رییس جمهور ایران گفت: آمریکا در سیاست‌هایش در قبال طالبان بدنبال حل مشکلات خود بوده و توجهی به دغدغه های دولت و مردم افغانستان ندارد.

وی با اشاره به اینکه نقش فعال‌تر سازمان ملل متحد در روند صلح افغانستان می‌تواند از اعمال سیاست‌های یکجانبه قدرت های بزرگ و تحمیل آنها بر دولت و مردم افغانستان و کشورهای منطقه پیشگیری نماید، گفت: جمهوری اسلامی ایران برای اجماع سازی منطقه ای ذیل ابتکارات سازمان ملل برای هرگونه همکاری و کمک آماده است.

روحانی همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط ایران و افغانستان به عنوان دو کشور همسایه و مسلمان، نهادینه شدن سند جامع همکاری های دو کشور را موجب ایجاد تحرک در روابط و همکاری ها دانست.

وی همچنین در این تماس تلفنی پیشاپیش فرا رسیدن عید سعید فطر را به دولت و مردم افغانستان تبریک گفت.

رییس جمهور غنی هم در این گفت و گوی تلفنی با قدردانی از دولت و مردم ایران بخاطر ابراز همدردی با مردم افغانستان و محکوم کردن این حادثه تروریستی دلخراش گفت: این یک اقدام شیطانی بود که به دست گروه‌های تروریستی انجام شد و بیش از 85 شهید و 200 نفر زخمی برجای گذاشت.

"اشرف غنی" از ایران به عنوان کشور دوست و همسایه افغانستان که همواره و در همه شرایط برای برقراری صلح و امنیت در کنار دولت و مردم کشور بوده است، نام برد و بر توسعه روابط برادرانه دو کشور تاکید کرد.

در حادثه بمب گذاری روز شنبه در مدرسه دخترانه سید الشهدا که در منطقه شیعه نشین غرب کابل اتفاق افتاد، 85 نفر که اغلب آنها دانش آموز بودند به شهادت رسیدند و بیش از 165 نفر زخمی شدند.

  پربازدید ترین