• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حمدالله محب: پاکستان در تلاش گسترش سرحداتش است

حمدالله محب: پاکستان در تلاش گسترش سرحداتش است

مشاور امنیت ملی رئیس جمهور غنی با اشاره به پاکستان گفته که این کشور همسایه می‌خواهد، سرحداتش را گسترش دهد.

حمدالله محب دیروز اول عید سعید فطر در جریان سخنرانی در یک نشست در ولایت ننگرهار گفت: "امروز همسایگان ما که اهداف شوم شان برای افغانستان نه از نظر افغان‌ها پنهان است و نه از جهان، از یک گروه قدرت طلب استفاده می‌کنند تا افغانستان را دوباره تضعیف کنند. این خاک افغانستان را اگر کاملاً تحت کنترل نتوانند گرفته بخش‌های از آن را بگیرد؛ اگر هیچ چیزی دیگر نمی‌تواند می‌خواهد قسمتی از آنرا که قبلاً به حیث قبایل استفاده می‌شد آنرا از خود سازد و قبایل را گسترش بدهد."

این اظهارات تند آقای محب در مورد پاکستان درست چهار روز بعد از آن صورت گرفته که جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان همراه با جنرال سارنیک کارتر لوی درستیز بریتانیا به کابل سفر کرده، با محمد اشرف غنی رئیس جمهور و سایر مقامات ارشد افغانستان دیدار کردند.

با آنکه در مورد جزئیات دقیق این بازدید به ویژه اظهارات لوی درستیز پاکستان، معلومات ارائه نشده، اما ارگ ریاست جمهوری افغانستان به نقل از رئیس جمهور غنی گفته که نقش کشورهای منطقه، بطور خاص پاکستان در حفظ صلح و نفوذ این کشور بر طالبان بسیار مهم است.

رئیس جمهور غنی در ملاقات با لوی درستیز پاکستان، ثبات افغانستان و پاکستان را مرتبط خوانده و از اسلام آباد خواسته که در تأمین صلح عادلانه و پایدار در افغانستان نقش موثر داشته باشد.

جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان همچنین با عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی نیز ملاقات کرده است.

با آنکه همیشه از همکاری اسلام آباد با کابل اطمینان داده شده، ولی مقامات کشور پاکستان را به پیشبرد سیاست دوگانه متهم کرده اند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور، با تاکید بر اینکه بزرگان قومی و افراد با نفوذ باید طالبان را به توقف جنگ تشویق کنند، خطاب به مردم ننگرهار گفت: "شما می‌دانید. شما تاریخ را خوانده اید. یک پست شما در فیس‌بوک هم می‌تواند فردی را از مسیر اشتباه دور کند. مراجعه شما سران قومی به این مردم می‌تواند باعث شود که آنان از گمراهی برگردند و از تخریب وطن و کشور دست بردارند."

طالبان و مقامات پاکستانی تا هنوز در مورد این اظهارات آقای محب چیزی نگفته اند.

اما در پیام تبریکی عید ملا هبت الله رهبر طالبان گفته شده که تفاهم و گفت‌وگو در اولویت قرار دارد، اما به گفته او جانب مقابل به شیوه های مختلف برای تخریب روند سیاسی جاری تلاش می‌کند.

پاکستان نیز بارها گفته که در روند صلح افغانستان نقش سازنده را بازی کرده و خواهان تامین رفاه افغانستان است.

  پربازدید ترین