• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا باید به افغانستان غرامت بپردازد

امریکا باید به افغانستان غرامت بپردازد

سازمان دانشجویی ملی در امریکا می‌گوید که واشنگتن باید به مردم افغانستان به دلیل این که عملیات‌ امریکایی‌ها چندین سال به‌ طول انجامید و منجر به تخریب و خشونت در آن کشور شد، غرامت پرداخت کند.

سازمان دانشجویی ملی (Students for a Democratic Society) با عملیات‌ نظامی امریکا در سراسر جهان مخالف است، می‌گوید که واشنگتن باید به مردم افغانستان غرامت پرداخت کند، زیرا چند سال عملیات امریکایی‌ها در این کشور منجر به تخریب و خشونت شده است.

این سازمان می‌گوید: درست مثل دخالت نظامی در کوریا و ویتنام، پیامدهای جنگ امریکا و افغانستان برای ده‌های تاثیر منفی بر مردم افغانستان خواهد گذاشت. با توجه به خشونت و تخریب ناشی از جنگ و مداخله، امریکا مکلف است به افغانستان غرامت بدهد و آن را جبران کند.

فعالان یادآوری می‌کنند که اقدامات ایالات متحده امریکا در افغانستان منجر به کشته شدن هزاران غیرنظامی و همچنان تخریب محیط زیست، زیرساخت‌ها و اقتصاد این کشور شد. این دانشجویان همچنان معتقدند که فعالان ضدجنگ «برای مقابله با تجاوزات امریکا باید آماده باشند، زیرا به احتمال زیاد پس از افغانستان، واشنگتن تحریم‌ها را تقویت کند و احتمالاً در کشورهایی مانند ونزوئلا و ایران اقدام به مداخله کند» و همچنان «تنش‌ها» را در روابط بین سایر قدرت‌های جهانی مانند روسیه و چین افزایش خواهد داد.

قابل ذکر است که جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا روز 14 اپریل رسما از تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای خود از افغانستان تا یازدهم ماه سپتمبر یعنی تا بیستمین سالروز حادثه یازده سپتمبر (2001) خبر داد. این در حالی است که طبق توافق با طالبان، خروج نیروهای خارجی بایستی زودتر از این موعد انجام می گرفت.

در پایان ماه فبروری سال 2020 هیئت دولت امریکا و طالبان در قطر طی یک مراسم رسمی نخستین توافقنامه صلح پس از 18 سال جنگ در افغانستان را به امضا رسانیدند. در این توافقنامه آمده بود که نیروهای خارجی باید در ظرف 14 ماه از افغانستان خارج شوند و پس از ختم روند تبادله زندانیان، مذاکرات صلح بین‌الافغانی آغاز شود. در چارچوب این توافقنامه، نیروهای امریکایی پنج پایگاه نظامی در افغانستان را ترک کردند.

  پربازدید ترین