• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بابر فرهمند: زعمای حکومت آغاز جنگ سرد جدید را در شمال کشور اعلام کرده اند

بابر فرهمند:  زعمای حکومت آغاز جنگ سرد جدید را در شمال کشور اعلام کرده اند

معاون اول شورای عالی مصالحه ملی و عضو ارشد حزب جنبش به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم می‌گوید که حکومت برای معرفی کردن محمدداوود لغمانی به عنوان والی فاریاب آغاز جنگ سرد جدید را در حوزه شمال کشور اعلام کرده است.

عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون اول شورای عالی مصالحه‌ی ملی و عضو حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به رهبری مارشال عبدالرشید دوستم، می‌گوید که حکومت در روز سوم عید و قبل از ختم دوره‌ی آتش‌بس با طالبان، جنگ سرد جدید را در شمال کشور اعلام کرده است.

آقای فرهمند امروز (شنبه، 25 ثور) در صفحه‌ی رسمی فیسبوک خود نوشته است: «خبرهای ناخوشی از ولایت فاریاب به گوش می‌رسد که مسئولین ارگ به‌خاطر انتقال محمدداوود لغمانی به صفت والی مردود آن ولایت هدایت لازم را سپرده و با این اقدام تحمیلی آرامش نسبی باشندگان شهر میمنه را برهم زده است.»

فرهمند همچنان نوشته است که مردم ولایت فاریاب و ولایات شمال کشور در گردهمایی‌ها و راهپیمایی‌های وسیع موضع خود را در مورد والی تازه معرفی‌شده برای فاریاب به‌صورت واضح و روشن بیان کرده‌اند.

به‌گفته‌ی او، نادیده‌گرفتن خواست‌های ملت در شرایط حساس ناامنی و اعزام «افراد نامؤثر فرمایشی» به‌عنوان حاکم مردم، خلاف اهداف اصلی یک نظام مردم‌سالار و اعلام جنگ علیه آرای ملت محسوب می‌شود.

عنایت‌الله بابر فرهمند در ادامه نوشته است که براساس گواهی تاریخ، جنگ حکومت‌ها علیه ملت و حامیان نظام همواره ناکام بوده است. فرهمند ابراز امیدواری کرده است که «فرمانروایان حکومت مرکزی افغانستان» نیز از این امر غافل نباشند.

او تأکید کرده است که تعمیل تصامیم عجولانه در شرایط حساس کنونی به خیر ملت و نظام نیست و مسئولیت بعدی آن بر عهده‌ی فرمانروایان حکومت مرکزی خواهد بود.

ارگ ریاست‌جمهوری تا کنون به این اظهارات آقای فرهمند پاسخ نداده است.

در سوم ثور اداره مستقل ارگان‌های محلی اعلام کرد که محمدداوود براساس پیشنهاد این اداره و منظوری رییس‌جمهور غنی به‌حیث والی جدید ولایت فاریاب تعیین شده است

تعیین محمدداوود به‌جای نقیب‌الله فایق، والی پیشین فاریاب با موجی از واکنش‌ها در ولایت‌های شمال کشور از جمله فاریاب مواجه شد. حزب جنبش ملی اسلامی نیز با این انتصاب مخالفت کرد.

با وجود این مخالفت‌ها، رییس‌جمهور اشرف غنی، نقیب‌الله فایق را به‌عنوان سناتور انتصابی مجلس سنا تعیین کرد و به او مدال دولتی میربچه خان را تفویض کرد.

شمیم کتوازی، رییس اداره مستقل ارگان‌های محلی توضیحاتی را نیز درباره تصمیم برکناری والی فاریاب و تقرر محمدداوود لغمانی ارائه کرد. او گفت که بنا بر خواست رییس جمهور قرار است در آینده نزدیک یک والی از میان قوم اوزبیک برای ولایت‌های پشتون‌نشین تعیین شود.

  پربازدید ترین