• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انتقاد تیم عبدالله از اشرف غنی: با گذشت یکسال توافق حکومت مشارکتی عملی نشده است

 انتقاد تیم عبدالله از اشرف غنی: با گذشت یکسال توافق حکومت مشارکتی عملی نشده است

سخنگوی شورای عالی مصالحه کشور اظهارداشت که رئیس جمهور غنی پس از گذشت یک سال هنوز برخی موارد مهم توافقنامه «ایجاد حکومت مشارکتی» را عملی نکرده است.

«فریدون خوزون» سخنگوی شورای عالی مصالحه در یکسالگی توافق عبدالله و اشرف غنی گفت که باوجود گذشت یک سال از توافقنامه «ایجاد حکومت مشارکتی»، هنوز برخی از موارد مهم این توافقنامه عملی نشده است.

توافق ایجاد حکومت مشارکتی پس از چند ماه کشمکش بین اشرف غنی و عبدالله به دلیل اختلافات بر سر انتخابات ریاست جمهوری کشور صورت گرفت.

براساس این توافق، قرار شد معرفی 50 درصد از اعضای کابینه از جمله وزارتخانه‌های کلیدی با  تایید دو طرف انجام شوند.

خوزون درباره عملی نشدن کامل این توافقنامه به «صدای آمریکا» گفت: «تاکنون شورای رهبری دولت، انتصاب‌ در ولایت‌ها، سنا، سفارت‌ها و معاونت‌ها این موضوعات هنوز باقی مانده و افراد ما نیز معرفی نشده است».

وی تاکید کرد که اگر این توافقنامه بطور کامل عملی می‌شد، وضعیت کنونی افغانستان بهبود می‌یافت البت که تا هنوز هم اصلاحات انتخاباتی نیز صورت نگرفته است.

به گفته سخنگوی شورای عالی مصالحه کشور، از دیگر بخش‌های این تواتفقنامه که هنوز عملی نشده زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات شوراهای ولایتی و شوراهای ولسوالی‌ها، برگزاری انتخابات شاروالی‌هاا، تعیین هیئت برای طرح و تعدیل قانون اساسی به منظور تغییر ساختار حکومتی و ایجاد اصلاحات انتخاباتی بویژه کاربرد سیستم بیومتریک است.

توافقنامه حکومت مشارکتی بین «اشرف غنی» و «عبدالله» در 28 ثور سال 99 در حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی به امضا رسید.

حامیان عبدالله گفته بودند که  ایجاد دولت مشارکتی، شورای مصالحه، تقسیم مساوی وزارتخانه‌ها، ریاست‌های مستقل، والی‌ها، سفرا و اعطای رتبه مارشالی به جنرال «عبدالرشید دوستم» از بندهای مهم توافقنامه هستند.

  پربازدید ترین