• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مراسم بزرگداشت شهدای معارف در شهر قم

مراسم بزرگداشت شهدای معارف در شهر قم

 مراسم بزرگداشت شهدای معارف دوشنبه شب (27 ثور) از سوی مهاجرین افغانستانی ساکن قم با حضور شخصیت‌های مطرح مهاجر و انصار از جمله سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت قم، نمایندگان دفاتر آیات عظام، روحانیون، دانشجویان و عموم مهاجرین در مسجد بقیة‌الله شهرقائم برگزار شد.

آقای عبدالغفور لیوال سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایران، دکتر عباس شیرمحمدی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت قم، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر صابری و حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سجادی از سخنرانان این مراسم باشکوه بودند.

برگزارکنندگان این مراسم ضمن محکومیت شدید این حمله‌ی خونبار تروریستی و ابراز همدردی با بازماندگان شهدای این حادثه، بر تأمین امنیت مردم و مجازات عاملین و آمرین این حمله تروریستی تأکید کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر صابری اولین سخنران این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه هدف از برگزاری چنین جلسه‌ای نه صرفا عرض تسلیت است و نه فاتحه‌خوانی، گفت: شهدا دارای مقام والا و رفیعی هستند و نیازی به تبریک و تسلیت ما ندارند. ما بر اساس تعالیم دینی نیاز به تشکیل این جلسه داریم و مؤظیم نسبت به سرنوشت هم‌نوعان خود بی‌تفاوت نباشیم چرا که به فرموده‌ی معصوم اگر کسی شاهد ظلمی باشد نباید در مقابل آن سکوت کند.

وی ادامه داد: ما مسئولیت داریم انزجار قلبی و تنفر خود را از وقوع چنین حوادثی و ریخته شدن خون این اطفال مظلوم به همه‌ی دنیا اعلام کنیم. همه‌ی دنیا باید صدای اعتراض و همدردی ما را خانواده‌های شهدا بشنوند و بدانند که این حداقل وظیفه‌ی انسانی ماست.

صابری با طرح این پرسش که تجلیل و پاسداشت ما از شهدا به چه چیزی می‌تواند باشد، اظهار داشت: تجلیل ما به این است که ما از این مجالس و شهادت شهدا درس زندگی بگیریم. شهادت این شهدا جامعه را به خروش و احساسات پاک مردم را به جوش آورد و هر کسی در هر جایی اعلام حضور و انزجار کرد.

حجت‌الاسلام صابری خطاب به حکومت خاطرنشان کرد: مردم ما هیچ‌گاه خواهان جنگ نبوده و همیشه خواهان صلح هستند، اما نکند یک وقتی بی‌مسئولیتی و کوتاهی مسئولین باعث شود که مردم ما در مسیر دیگری به صورت ناخواسته قرار بگیرند که در این صورت آزموده را آزمودن خطاست، چرا که دوره‌ی حذف فیزیکی گذشته و به پایان رسیده است.

صابری در تکمیل مطلب فوق عنوان کرد: ما برای برخورد با این قضیه ظرفیت‌های داخلی و بیرونی داریم. در بُعد داخلی، قوانین جزایی و معتبر و نافذ مملکتی از قبیل کود جزا هرگونه توسل به خشونت و اعمال تروریستی و نسل‌کشی و جرایم علیه بشریت را جرم‌انگاری کرده است، در بُعد بین‌المللی و بیرونی هم امروز سازمان‌های بین‌المللی و دادگاه لاحه، جرایم جنگی و جرایم علیه بشریت را جرم‌انگاری کرده‌اند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به خون پاک شهدای دانش‌آموز در مکتب سیدالشهدا (ع) تاکید کرد که این خون‌ها بی‌جهت ریخته نشده و برای آینده‌ی همه‌ی ما حداقل در بُعد معرفی دشمن و کسانی که با ما خصومت و دشمنی دارند اثربخش خواهد بود.

در ادامه‌ی این مراسم، دکتر عباس شیرمحمدی مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی ولایت قم طی سخنانی با ابلاغ سلام و عرض تسلیت دکتر سرمست والی قم، ضمن ابراز همدردی با بازماندگان شهدای اخیر غرب کابل و همچنین مهاجرین افغانستانی ساکن قم، خاطرنشان کرد: حمله خونین تروریستی به مکتب سیدالشهدا (ع) دل همه‌ی انسان‌ها و انسانیت را به درد آورده است.

شیرمحمدی با طرح این پرسش که چرا مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در افغانستان مورد هجمه قرار می‌گیرد، گفت: استکبار به خوبی می‌داند تنها چیزی که در برابر او و تحجر می‌تواند مقابله بکند دانایی است. به همین خاطر فرزندان ما را در اقصی نقاط جهان اسلام با این انفجارها به شهادت می‌رسانند تا بتوانند جلوی دانایی و حضور فرزندان ما را در مدارس و دانشگا‌ه‌ها بگیرند.

وی با خطاب قرار دادن عاملان و آمران حادثه‌ی تروریستی مکتب سیدالشهدا (ع) ابراز داشت: این وعده‌ی الهی است و از این افراد سوال خواهد شد که بأی ذنب قتلت، گناه این عزیزان چه بود که جان‌شان را گرفتید؟ این کودکان معصوم چه گناهی داشتند که به این شکل قتل‌عام کردید. این را ظالمین بدانند بدون شک وعده‌ی الهی برای تمامی عوامل دخیل در این حادثه بویژه استکبار و امریکا که آمر اصلی آن است محقق خواهد شد.

در ادامه همچنین، عبدالغفور لیوال سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران با ابراز همدردی با خانواده‌ی بازماندگان حمله تروریستی به مکتب سیدالشهدا (ع)، گفت: شهادت دخترکان مظلوم و بی‌گناهی که به خاطر طلب علم از خانه بیرون شده بودند به هیچ صورتی قابل توجیه نیست همچنان که شهادت محصلین و دانشجویان ما که به خاطر امتحان کانکور در ولایت لوگر گرد هم آمده بودند و یا مسافرینی که در بس مسافربری در زابل بر اثر انفجار ماین به شهادت رسیدند.

لیوال با اشاره به شهدای اخیر در ولایات مختلف افغانستان، همگی را قربانی‌های کشورمان در جنگ علیه تروریسم بین‌المللی دانست و گفت: این شهدا اضافه بر قربانی‌هایی است که فرزندان و برادران ما و شما از هر قوم و زبان و مذهبی در جمع نیروهای امنیتی به خاطر دفاع از امنیت افغانستان به شهادت می‌رسند.

سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران خاطرنشان کرد: امروز فرزندان شما در چوکات نیروهای امنیتی ملی افغانستان کشوری را حفظ می‌کنند که زمانی ده‌ها و صدها هزار نیروی خارجی نتوانستند از امنیت آن حفاظت کنند. امروز فرزندان ما بعد از اعلان خروج نیروهای بین‌المللی از افغانستان همه‌ی فشار دفاع از کشورمان را به دوش کشیده‌اند.

آقای لیوال با اشاره‌ به وضعیت ناامنی‌ها در افغانستان اظهار داشت: ما با یک جنگ استخباراتی و تمام‌عیار نیروها و گروهک‌های تکفیری بین‌المللی و منطقه‌ای مواجه هستیم که هزاره و تاجیک و پشتون و ترکمن و ازبک نمی‌شناسد، خون مردم افغانستان و هر کسی که به مکتب و دانشگاه می‌رود را می‌‌ریزد چرا که از آگاهی آنان ترس دارد. به عنوان نمونه هدف دخترانی که در مکتب سیدالشهدا (ع) به شهادت رسیدند این بود که افغانستان را آباد کنند.

نماینده‌ی فوق‌العاده افغانستان در تهران با بیان اینکه طالب از داعش و القاعده جدا نیست و همه‌شان ایدئولوژی تکفیری و ضد بشری دارند، خاطرنشان کرد: همه‌ی اینها از تروریسم بین‌المللی تغذیه می‌شوند. طالبان با جنگ خود بستر حضور گروهک‌های دیگر را فراهم می‌کند. اگر ما با صلح و تفاهم بتوانیم یک آتش‌بسی را در افغانستان تامین نمائیم و بخش بزرگی از جنگ به صلح بیانجامد، قلع و قمع گروهک‌های باقیمانده کار سختی نخواهد بود.

دکتر لیوال با تاکید بر این نکته که جنگ افغانستان بعد از خروج نیروهای بین‌المللی هیچ توجیهی نخواهد داشت.، از علما خواست که رسما و صریحا نظر بدهند که جنگ افغانستان جنگ ضد ارزش‌های اسلامی و جنگ علیه اطفال بی‌گناه و زنان و افراد ملکی است.

وی علت عمده‌ی حوادث جهان اسلام از فلسطین تا افغانستان و دیگر مناطق مسلمان‌نشین را عدم اتفاق و اتحاد بین مسلمانان دانست.

سفیر افغانستان در پایان سخنان خود از ابراز همدردی و اظهار تسلیت و ایستادن مردم ایران و مراجع عظام تقلید بویژه مقام معظم رهبری در کنار مردم افغانستان تشکر و قدردانی کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سجادی سخنران پایانی این مراسم نیز طی سخنانی به دلایل عقب‌ماندگی جهان اسلام بخصوص افغانستان از منظر قرآن کریم پرداخت.

این آگاه مسایل دینی با اشاره به خصلت نفاق، حضور نیروهای بیگانه در کشور و اعتماد به آنان، اختلافات میان ملت و همچنین خیانت خواص را از جمله چهار عاملی دانست که از نگاه قرآن کریم اگر در هر جامعه‌ یا کشور یا محل و یا خانواده‌ای رخنه کند آن را به نابودی خواهد کشاند.
دکتر سجادی با اشاره به داستان حضرت موسی (ع) و گوساله‌ی سامری در قرآن، به دو نکته و درس این ماجرا برای هر جامعه‌ای پرداخت و گفت: درس اول این است که در هر جامعه‌ای اگر اتحاد باشد حتی اگر خدای جامعه گوساله باشد پیشرفت نیز خواهد بود ولی اگر در جامعه‌ای اختلاف باشد حتی اگر خدای آن جامعه الله باشد پیشرفتی نخواهد بود. درس دوم هم این است که انسانِ اختلاف‌انداز بدتر از گوساله‌پرست است.

وی با تاکید بر این نکته که هر کسی در هر لباسی در میان ملت افغانستان اختلاف بیاندازد بداند که خائن است، ابراز داشت: بشکند قدم و قلم عالم شیعه‌ای که علیه اهل سنت اقدام کند و همچنین بشکند قدم و قلم عالم اهل سنتی که علیه شیعه اقدامی انجام دهد.

دکتر سجادی افغانستان را خانه‌ی همه‌ی اقوام افغانستان دانست و اظهار امیدواری نمود همه‌ی افغانستانی‌ها در کنار هم بإیستند و با اتحاد و همدلی زمینه‌ی پیشرفت و تعالی کشور و مردم را فراهم کنند.

گفتنی است؛ قرائت قرآن کریم، اجرای گروه سرود نوجوانان مهاجر، ذکر مصیبت خاندان اهل بیت (ع) و نیز صدور قطع‌نامه‌ی شرکت‌کنندگان در این مراسم در محکومیت حمله تروریستی به مکتب سیدالشهدا (ع) از دیگر برنامه‌های این مراسم باشکوه بود.

  پربازدید ترین