• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ملا عبدالمنان نیازی به نسل کشی متهم بود

کشته‌شدن ملا عبدالمنان نیازی، معاون شبکه انشعابی طالبان به رهبری ملا رسول واکنش‌های گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی افغانستان را در پی‌داشته است.
کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر خبر کشته شدن این فرمانده طالبان، در مورد بخشی از اتهاماتی که بر کارنامه او وارد است و اظهارات تندش در مورد اقوام افغانستان ابراز نظر کرده‌اند.
به گزارش بی بی سی، محمد محقق، در صفحه رسمی فیسبوک خود با همرسانی عکسی زخمی شده آقای نیازی، این شعررا نوشته "مدعى خواست که از بیخ کند ریشه ما /غافل از اینکه خدا هست در اندیشه ما". آقای محقق در این نوشته افزوده است که: "شب در میان خدا مهربان".

بیشترین انتقادات علیه آقای نیازی به زمانی برمی‌گردد که گفته می‌شود وی در زمان حاکمیت امارت طالبان در افغانستان "والی" ولایت بلخ بود، دقیقا زمانیکه این ولایت در جنگ بود و دست به دست می‌شد. برخی از کاربران او را به "نسل کشی" متهم کرده‌اند.
بنا به گزارش نهادهای حقوق بشر، گروه طالبان با تصرف دوباره شهر مزار شریف در سال 1377 دست به "کشتار هزاران غیرنظامی" ساکن شهر زد.

در گزارشی که در 10 نوامبر 1998 از سوی دیدبان حقوق بشر نشر شده، آمده بدون حضور خبرنگاران و نهادهای امدادرسانی که بتوانند، وقایع آنروزها را مستند کنند، "طالبان تا توانستند دست به کشتار مردم زدند." به گفته این نهاد، آنچه در شهر رخ‌داد "وحشتناک" بود.
نیروهای طالبان در ماه ثور سال 1376 نیز توانسته بودند برای یک هفته شهر مزارشریف را در کنترل بگیرند که با "قیام مردمی" وادار به خروج از این شهر شدند.
نیروهای طالبان شکست سختی را در شهر متقبل شدند و گفته می‌شود که "صدها تن از افراد این گروه در جریان قیام مردم و عقب‌نشینی این نیروها کشته شدند و شماری از آنها نیز در چاه‌های دشت لیلی در ولایت جوزجان انداخته شدند".

عبدالمنان نیازی که با ورود طالبان در سال 1377 به مزارشریف والی بلخ بود، پس از ورود طالبان به شهر مزار شریف، از طریق رادیو بلخ سخنرانی کرد.
داکتر یعقوب ابراهیمی استاد دانشگاه کارلتون در صفحه فیسبوکش نوشته سخنان ملا نیازی پس از ورود طالبان به مزارشریف را به یاد دارد. آقای ابراهیمی نوشته ملا نیازی در آن سخنرانی، درباره "پیروزی شریعت بر شر در ولایتی که هر مسجد و خانقاه آن قبله مسلمانان بوده" سخن گفت.
آقای ابراهیمی نوشته: "این در حالی بود که در تابستان داغ مزار، سپاهیان خشمگین او تمام جاده‌های شهر را پر از جنازه‌های عابران بی‌گناه کرده بودند و قریه علی چوپان در شرق شهر بخاطر هزاره بودن در خونِ زنان و کودکان و مردان بینوا شناور بود. "
او همچنان نوشته نمی‌داند ملا نیازی در واپسین نفس‌ها به چه می‌اندیشیده، اما یقین دارد که قربانیان علی چوپان، شهروندان بی‌دفاع و مردمی که سال‌ها زیر "ظلم و شلاق او زندگی کردند او را نبخشیده‌اند. "چرا که "او هیچ‌گاهی برای طلب بخشش از مزار زانو نزد. "

در همین حال، کاربران شبکه‌های اجتماعی پاره‌هایی از سخنان هشدارآمیز ملا عبدالمنان نیازی را منتشر کرده‌اند که در آن، او به کشتار هزاره‌ها در افغانستان اعتراف می‌کند.
در یکی از این ویدیوها آقای نیازی گفته: "به مردم هزاره اعلان می‌کنم که شما "در جایگاهی" نیستید که بخاطر اهداف ایران، در میان مردم افغانستان جا پیدا کنید. این سوریه نیست. این عراق نیست. این افغانستان است."
ملا نیازی در این ویدیو هشدار می‌دهد که "خانه خانه‌تان را به آتش می‌کشیم. ما صدها نفر (از هزاره‌ها) را روزانه می‌کشیم. صدها نفر از اینها را شبانه می‌کشیم. طرز و طریقه کشتن ما را تا حال اینها به خواب ندیده بودند. در هر شب، در هر منطقه‌ای که داخل می‌شویم، پنجاه شصت نفر از اینها را می‌کشیم. به شکل مرموزی می‌کشیم. "

در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی کسانی هم هستند که از کشته‌شدن عبدالمنان نیازی ابراز ناراحتی کرده‌اند. از جمله، جاوید فیصل، از مشاوران دفتر شورای امنیت ملی افغانستان که در توییترش با تأیید خبر کشته شدن آقای نیازی برای او طلب آمرزش کرده است.

براساس گزارش‌ها، پس از فاش شدن خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان در سال 2015، شاخه از طالبان به رهبری ملا رسول به ملا اختر منصور که جانشین ملا عمر تعیین شده بود، "بیعت نکرد" و از طالبان جد شد. آقای نیازی به عنوان معاون ملارسول انتخاب شد، شاخه‌ای که با نیروهای آقای منصور چندین بار درگیر شد.
عبدالمنان نیازی، در آن زمان ملا اختر منصور را متهم کرد که با به وجود آوردن گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در افغانستان، به اسم مبارزه با این گروه از کشورهای خارجی، به ویژه آمریکا "اخاذی" می‌کند. او مدعی شده بود، ملا منصور از محبوبیت ملاعمر، رهبر پیشین طالبان، سوء استفاده می‌کند و جایگاهی در میان افراد این گروه ندارد.

  پربازدید ترین