• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

طالبان بر زادگاه غنی حکم رانی می کنند

طالبان بر زادگاه غنی حکم رانی می کنند

افزایش ناامنی در ولایت لوگر که در هم‌جواری کابل قرار دارد، نگرانی‌هایی را در پی داشته است. بر‌اساس معلومات نمایندگان این ولایت در مجلس، گروه طالبان از چندی به این سو تحرکات‌ خود را افزایش داده‌ و سه ولسوالی این ولایت را به گونه کامل در اختیار گرفته‌ است.
نمایندگان لوگر در مجلس نمایندگان نسبت به ناامنی‌های این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند و وضعیت این ولایت را نامناسب می‌خوانند.

اعضای مجلس سنا نیز با انتقاد از وضعیت کنونی این ولایت، می‌گویند که اداره محلی در امر تأمین امنیت این ولایت ناکام‌ است و مدیریت درستی در این عرصه وجود ندارد. آنان هشدار می‌دهند که اگر به وضعیت حکومت محلی این ولایت توجه نشود، ممکن است این ولایت سقوط کند.

از سویی هم شهروندان ولایت لوگر از ادامه ناامنی‌ در این ولایت شکایت دارند و می‌گویند که این ولایت به باد فراموشی سپرده شده است. حکومت محلی اما با رد ادعای نماینده‌گان لوگر در مجلس، می‌گوید که هیچ‌یک از ولسوالی‌های این ولایت به دست گروه طالبان سقوط نکرده است، اما درگیری‌ها جریان دارد. در همین حال طالبان می‌گویند که بر 85 درصد خاک لوگر تسلط دارند و کنترل حکومت تنها به مراکز ولسوالی‌ها و ساختمان‌های ولایت محدود شده است. این در حالی است که در روزهای اخیر ترورهای هدف‌مند در لوگر افزایش چشم‌گیری یافته است و علاوه بر آمر حوزه اول و رییس اقتصاد این ولایت، مدیر بانک مرکزی در این ولایت نیز از سوی طالبان کشته شده است.

پس از اعلام زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حملات گروه طالبان بر بیش‌تر ولایات شدت گرفت. در این میان ولایت لوگر نیز در امان نماند و جنگ‌جویان این گروه بر بخش‌هایی از این ولایت حملات تهاجمی انجام داد‌ند. براساس معلومات نمایندگان لوگر، طالبان هم اکنون سه ولسوالی این ولایت را در اختیار دارند و سایر ولسوالی‌ها نیز وضعیت مناسبی ندارد. هما احمدی، نماینده مردم لوگر در مجلس نمایندگان، به روزنامه 8صبح گفت که در کُل وضعیت امنیتی ولایت لوگر «خراب» است. به گفته او، هم اکنون ولسوالی‌های چرخ، ازره و خروار این ولایت به دست گروه طالبان است و جنگجویان این گروه بر این ولسوالی‌ها حکم‌رانی می‌کنند.

مطیع‌الله سرور، از خبرنگاران محلی این ولایت، نیز تأیید می‌کند که وضعیت امنیتی در لوگر مناسب نیست و تحرکات طالبان در این ولایت افزایش یافته است. آقای سرور خاطر‌نشان کرد که فعالیت طالبان به مرکز این ولایت رسیده و در حال حاضر ولسوالی‌های چرخ، خروار و ازره زیر تسلط این گروه قرار دارد. او وضعیت سایر ولسوالی‌های این ولایت را نیز «شکننده» توصیف کرد و گفت که درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و جنگ‌جویان این گروه جریان دارد. ولایت لوگر شش ولسوالی دارد که بر‌اساس معلومات این منابع، دولت تنها بر «مرکز» سه ولسوالی آن حاکمیت دارد. این خبرنگار محلی از سویی هم مقام‌های محلی را به پنهان‌کاری متهم کرد و افزود که اداره محلی لوگر وضعیت امنیتی این ولایت را وارونه انعکاس می‌دهد و تلاش می‌کند که خبرهای جنگ و خشونت در این ولایت کم‌تر انعکاس یابد.

از سوی دیگر مطیع‌الله سرور بیان کرد که تنها جنگ چالش اصلی فراروی باشنده‌گان این ولایت نیست. به گفته او، در جریان روزهای اخیر میزان جرایم جنایی نیز افزایش یافته است. آقای سرور نیروهای امنیتی را به ناتوانی در تأمین امنیت متهم کرد و گفت که گروه طالبان در مرکز این ولایت کارمندان دولتی را هدف قرار می‌دهند. بر بنیاد معلومات این خبرنگار محلی، در جریان روزهای گذشته شاهپور احمدزی آمر حوزه اول، خالد یعقوبی، رییس اقتصاد و هم‌چنان مدیر بانک مرکزی این ولایت از سوی تفنگ‌داران در مربوطات مرکز این ولایت ترور شده‌اند. او گفت: «در شهر ترور بیش‌تر شده و دولت توانایی جلوگیری از این ترورها را ندارد». هم‌چنان آقای سروری عامل ناامنی‌ها را مدیریت نادرست حکومت محلی یاد کرد. او گفت: «تمام چالش‌هایی که به وجود آمده، به دلیل رهبری نادرست این مقام‌های این ولایت است».

در عین حال باشندگان ولایت لوگر نیز از وضعیت جاری در این ولایت به ستوه آمده‌اند. باشندگان لوگر می‌گویند که تحرکات گروه طالبان در این ولایت افزایش یافته و برای مردم مشکل خلق کرده است. احسان رحیمی، از باشندگان ولایت لوگر، گفت که وضعیت امنیتی در این ولایت به شدت خراب شده است. به گفته او، مردم در شهر پل علم و ولسوالی‌های‌ لوگر به راحتی گشت‌وگذار نمی‌توانند. علاوه بر این، این باشنده‌ لوگر وضعیت راه‌های مواصلاتی لوگر به ولایت‌های همجوارش را نیز «بحرانی» توصیف کرد. این باشنده ولایت لوگر افزود که جنگ‌جویان طالبان در شاهراه‌های این ولایت ایست‌های بازرسی ایجاد کرده‌اند و سبب آزار و اذیت مردم این ولایت می‌شوند. در کنار این احسان‌الله رحیمی گفت که میزان جرایم جنایی در این ولایت نیز افزایش یافته است. او نیروهای امنیتی را به ناتوانی متهم کرد و گفت: «مردم به راحتی گشت‌وگذار نمی‌توانند. در خود مرکز هم با مشکل مواجه هستیم. نیروهای امنیتی توانایی تأمین امنیت را ندارند».

محمداکبر استانکزی، معاون مجلس سنا، هرچند شدت جنگ در این ولایت را رد نکرد، اما گفت که تاکنون هیچ یک از ولسوالی‌های این ولایت به دست گروه طالبان سقوط نکرده است. او به روزنامه 8صبح گفت که طالبان توانایی سقوط ولسوالی‌های این ولایت را ندارند و تنها حملات تهاجمی را انجام می‌دهند که پس از آن دوباره عقب‌نشینی می‌کنند. او این ناامنی‌ها را نیز برخاسته از مدیریت نادرست رهبران حکومت محلی این ولایت عنوان کرد. آقای استانکزی افزود که به دلیل ضعف مدیریتی رهبران حکومت محلی، میزان درگیری‌ها در این ولایت افزایش یافته است. او گفت: «ما نیروی کافی داریم. متأسفانه مشکل مدیریت است. اگر همین افراد باشند، ممکن است ولایت لوگر سقوط کند». از سوی دیگر معاون مجلس سنا بیان کرد که تشکیلات اداری ولایت لوگر از زمان داوود خان است و اکنون که شمار نفوس این ولایت افزایش یافته است، این تشکیلات جواب‌گوی نیازهای این ولایت نیست. او از حکومت مرکزی خواست که به تشکیلات اداری این ولایت توجه کند و براساس نیازهای کنونی، تشکیلات اداری را افزایش دهد.

در همین حال عبدالقیوم رحیمی، والی لوگر، با رد ادعاهای سقوط ولسوالی‌های این ولایت، می‌گوید که نیروهای امنیتی توانایی لازم برای دفاع را دارند. آقای رحیمی به روزنامه 8صبح گفت وضعیت به‌ گونه‌ای نیست که نگران‌کننده باشد. او هرچند جنگ در این ولایت را رد نکرد، اما گفت که هیچ یکی از ولسوالی‌های این ولایت به دست گروه طالبان سقوط نکرده است. از سوی دیگر آقای رحیمی کمبود تشکیلات در این ولایت را تأیید کرد. او گفت، از آن‌جایی‌ که پیش از این ولایت لوگر یک ولایت درجه سه بود و اکنون به درجه دو صعود کرده است، نیاز به تشکیلات بیش‌تر دارد. او افزود که همین اکنون حکومت محلی در صدد جلب و جذب افراد جدید در صفوف نیروهای امنیتی است. علاوه بر این، او خاطر‌نشان کرد که تشکیلات اداری این ولایت نیز تغییر می‌کند. به گفته والی لوگر، این موضوع با حکومت مرکزی در میان گذاشته شده و کار روی تشکیلات اداری این ولایت جریان دارد.

طالبان اما می‌گویند که آن‌ها بر 85 درصد از خاک لوگر تسلط دارند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، گفت که تنها مراکز برخی از ولسوالی‌ها از سوی حکومت کنترل می‌شود، اما سایر مناطق آن در تسلط جنگ‌جویان این گروه است. او افزود که همین اکنون ولسوالی‌های چرخ، ازره و خروار به طور کامل در اختیار این گروه قرار دارد و جنگ‌جویان طالبان در سایر نقاط‌ ولسوالی‌های خوشی، محمدآغه و بره‌کی‌برک به گونه گسترده‌ فعالیت دارند. گفتنی است که طالبان همه‌روزه در مسیر شاهراه کابل – گردیز ایست‌های بازرسی ایجاد می‌کنند و در مواردی نیز مقام‌های بلندرتبه حکومت را ترور کرده‌اند.

ولایت لوگر در جنوب کابل موقعیت دارد و ولایت‌های پکتیا و خوست را با مرکز وصل می‌کند. از سوی دیگر از آن‌جایی‌ که این ولایت در همسایه‌گی پایتخت قرار دارد، ناامنی این ولایت نگرانی‌هایی را پیرامون امنیت کابل خلق کرده است؛ زیرا به باور برخی شهروندان، ادامه ناامنی‌ها در لوگر سبب گسترش ناامنی در کابل خواهد شد.

عبدالاحمد حسینی
هشت صبح

  پربازدید ترین