• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

«نه به فارسی ستیزی»؛ «دشمنی با زبان فارسی ریشه هایتان را میخشکاند»

«نه به فارسی ستیزی»؛ «دشمنی با زبان فارسی ریشه هایتان را میخشکاند»

در کنفرانس علمایی کشور های اسلامی عربی در رابطه به صلح افغانستان زبان فارسی حذف شده شده است که خشم شماری از کاربران صفحات اجتماعی را برانگیخه است.

روزگذشته وزارت حج و اوقاف افغانستان در نشست علمای کشورهای اسلامی زبان رسمی فارسی را حذف کرد.

پیش از این نیز زبان فارسی در فهرست زبان‌خارجی اداره ثبت و احوال و نفوس کشور قرار گرفته بود که اگرچه رئیس این اداره آن را اشتباه فنی خوانده بود اما با واکنش‌های گسترده‌ای روبرو شد.

درهمین حال، برخی از فارسی‌ زبانان و فعالان مدنی و کاربران صفحات اجتماعی به این اقدام وزارت حج و اوقاف واکنش تند نشان داده اند.

فهیم فطرت، فعال سیاسی در واکنش به حذف زبان فارسی چنین واکنش نشان داده است: فارسی ستیزی وزیر حج و دشمنی او با یکی از زبان‌های رسمی کشور ریشه در تفکر طالبانی و سیاست قبیله‌یی دارد.

آقای فطرت افوزده است که در شرایطی که کشور بیش‌تر از هر زمان دگر نیاز به وحدت و تقویت هم‌بستگی اقوام دارد، ترویج و تقویت نفاق توسط حکومت آتش زدن به دامن دولت است.

کلیم‌الله همسخن، نویسنده و پژوهشگر کشورمان نیز در واکنش به حذف فارسی از پیشانی لوح کنفرانس علمای اسلامی توسط وزارت ارشاد و حج، گفته است که دلیل این اقدام جز تعصب و قوم‌گرایی چیز بیش نیست.

آقای همسخن در برگه فیسبوک خود نوشته است: " فارسی افزون بر این که زبان رسمی کشور است، از نظر اهمیت زبانی، از نظر شمار گویندگان، از نظر زبان میان قومی و از نظر متن و آثار تولید شده به آن، همین گونه از نظر این که پس از عربی سده‌ها زبان دوم در میان مسلمانان بوده، زبانی نیست که این گونه حق‌ناشناسانه با آن دشمنی می‌کنید.

  پربازدید ترین