• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ایجاد شورای عالی دولت؛ جنجال تازه میان طرف های قدرت در کشور

ایجاد شورای عالی دولت؛ جنجال  تازه میان طرف های قدرت در کشور

سیاست‌گران کشور تاکید دارند که در صورت لغو شورای عالی مصالحه و ایجاد شورای عالی دولت، افغانستان به مشکلات جدید روبرو خواهد شد.

به نقل از رسانه‌های داخلی فهرست نام‌های اعضای "شورای عالی دولت" نهایی شده‌است و در آن نام‌های نزدیک به بیست تن به‌شمول نام‌های چهار زن شامل استند.

به‌گفتۀ این منابع، عبدالله عبدالله و حامد کرزی، رییس جمهور پیشین در نشستی اخیری که در خانه عبد رب الرسول سیاف داشتند، دربارۀ ترکیب و مسؤولیت‌های شورای عالی دولت گفت‌وگو کرده‌اند.

همچنان گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان، شب گذشته (19 می)، در مصاحبه با تلویزیون آریانا نیوز گفت که برخی سیاست گران با رییس جمهور غنی بر سر ایجاد یک شورای هشت نفری تصمیم گیرنده توافق کرده اند.

رهبر حزب اسلامی تاکید کرد که رئیس جمهور غنی آماده واگذاری قدرت سیاسی به یک حکومت انتقالی بی طرف است.

جنرال نظیفه ذکی، نماینده کابل در مجلس به خبرگزاری اسپوتنیک افغانستان می‌گوید که با داشتن شورای عالی مصالحه ملی، فعالیت شورای جدید زیر سوال است. او گفت:  "کار این شورا با شورای عالی صلح برخورد می‌کند، فکر نمی‌کنم که این ها همچنان بتوانند، کشیدگی ها بوجود خواهد آمد که این شورا ایجاد نخواهد شد".

خانم ذکی تاکید دارد که تمام مسایل صلح افغانستان از یک آدرس باید رهبری شود، شورای عالی صلح در افغانستان رسما فعالیت دارد و باید کار را این شورا پیش ببرد.

با این حال، رییس عبدالخالق، نماینده بلخ در مجلس به خبرگزاری اسپوتنیک گفت، اگر رئیس جمهور بتواند سیاست خوب و واضح را در مورد صلح اتخاذ کند، باید با حزب جمعیت اسلامی، حزب جنبش ملی افغانستان و حزب اسلامی شریک سازد.

"اگر صلح نشود و آقای غنی بتواند اعتماد همین احزاب را داشته باشد، احتمال این را دارد که او همچنان در قدرت باقی بماند".

آقای عبدالخالق با تاکید بر اینکه احزاب سیاسی به خصوص جمعیت اسلامی خواهان فروپاشی نظام نیست، گفت: "فکر می‌کنم که همین شورا نیز در چارچوب شورای عالی مصالحه ملی کار کند، اگر صلح بیاید تمام این ها از بین می‌رود".

احمد سعیدی آگاه سیاسی افغانستان در رخ‌نامه فیس‌بوکی ش نگاشته است که رئیس جمهور غنی در تلاش است تا شورای عالی دولت را ایجاد نماید اما با ترکیب و عضویت اشخاصی که هویت شان رسانه ی شده مخالفت های وجود دارد که به نتیجه رسیدن آن آسان به نظر نمیرسد.

او می افزاید که رئیس جمهور تلاش دارد تا امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری، محب و فضلی عضویت این شورا را داشته باشند اما آقایان حامد کرزی، استاد سیاف و داکتر عبدالله عبدالله با حضور آقای محب و فضلی مخالفت شدید دارند و این مسئله را خلاف ارزش های قبول شده ی اجتماعی و ملی میدانند.

حبیب منگل کاربر فعال افغان در شبکه اجتماعی فیس‌بوک ایجاد این شورا را بدون مشارکت ما نیروهای ملی مترقی دموکراتیک ودادخواه کشور بی اعتبار می‌داند.

این در حالی است که عدم شکل دهی اجماع سیاسی از سوی رییس جمهور غنی همواره مورد انتقاد قرار گرفته است. اما در روز های اخیر آقای غنی از بهر آنچه ایجاد شورای عالی تصمیم گیری گفته شده دیدارهایی با شماری از سیاستگران و افراد با نفوذ داشته است.

  پربازدید ترین