• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

رییس جمهور غنی: مردم افغانستان طالبان را نمی خواهند

 رییس جمهور غنی: مردم افغانستان طالبان را نمی خواهند

رییس‌جمهور غنی، می‌گوید که اگر طالبان بر تصرف خشونت‌آمیز اصرار ورزند، نه تنها با نیروهای امنیتی و دفاعی روبه‌رو هستند، بلکه با مردم نیز روبه‌رو خواهند شد؛ زیرا مردم افغانستان طالبان را نمی‌خواهند.

آقای غنی در گفت‌وگویی که با روزنامه‌ی واشنگتن‌پست داشته و روز جمعه (31 ثور/21 می)، به نشر رسیده، گفته است که خشونت‌های طالبان در همه‌جا در حال افزایش است و آن‌ها غیرنظامیان را مورد هدف قرار می‌دهند.

به گفته‌ی آقای غنی، طالبان در غیاب زنان در خارج از خانواده‌های معمولی بزرگ شده اند و به همین دلیل، زنان به عنوان تهدید برای آن‌ها تلقی می‌شوند.

آقای غنی با اشاره به گفت‌وگوهای صلح گفته است: «این پرسش ما از طالبان است که آیا قصد صلح دارید؟ توپ در زمین طالبان است؛ زیرا دولت و مردم افغانستان برای صلح عادلانه و پایدار آماده هستند… اگر آن‌ها امنتاع کرده و قصد تحمیل اراده‌ی خود را داشته باشند، ما همان‌گونه با هرشخصی که قصد تسخیر ما را داشت، مخالفت کرده ایم، با آن‌ها نیز مخالفت خواهیم کرد.»

رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای امنیتی افغانستان می‌توانند کابل را بدون سربازان امریکایی و ناتو نگه دارند؟ گفته است: «آن‌ها می‌توانند، آن‌چه ما نیاز داریم، پشتیبانی مالی است که ایالات متحده تصدیق کرده است که به حمایت خود از  نیروهای دفاعی و امنیتی و هم‌چنان آموزش‌های خارج از افغانستان، ادامه می‌دهد.»

آقای غنی با اشاره به گروه‌های تروریستی به ویژه القاعده، گفته است که تروریزم یک تهدید است و اراده‌ی لازم برای برای مقابله با تروریزم وجود دارد؛ اما به پشتیبانی منطقه‌ای و بین‌المللی به شمول نیروی هوایی و فن‌آوری نیاز است؛ زیرا تروریزم یک تهدید جهانی است.

او گفته است:  «طالبان از القاعده محافظت کرده اند، آن‌ها القاعده را به جای منافع ملی افغانستان انتخاب کرده اند و اگر آن‌ها می‌خواهند بخشی از افغانستان باشند، باید افغانستان را در اولویت خود قرار دهند.»

  پربازدید ترین