• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آتش بس یک ماهه طالبان با مردم محلی در شرق کشور

 آتش بس یک ماهه طالبان با مردم محلی در شرق کشور

در حالیکه دولت و نیروهای خارجی در متقاعد کردن طالبان برای پذیرش آتش‌بس ناتوان بوده‌اند، مردم محلی در ولایت «لغمان» به آتش‌بس یک ماهه با این گروه دست یافتند.

منابع محلی در ولسوالی «علینگار» ولایت «لغمان» اعلام کردند که بزرگان محلی در این ولسوالی موفق به برقراری آتش‌بس یک ماهه با طالبان شدند.

به گزارش «رویترز»، این توقف خشونت‌ها در پی درخواست بزرگان قومی و محلی برای این بود تا کشاورزان محلی اجازه برداشت محصول داشته باشند و دانش‌آموزان نیز بتوانند در امتحانات سالانه شرکت کنند.

براساس این گزارش، توافق توسط مقامات محلی دولتی و طالبان امضا شده است و آتش‌بس تا 21 ژوئن (31 جوزا/خرداد) ادامه خواهد داشت.

«قاری نبی سرور» از بزرگان قومی در علینگار گفت که سال گذشته نیز کشاورزان گندم‌های آماده برداشت خود را در آتش متقابل نیروهای افغان و طالبان از جمله خمپاره اندازها از دست دادند.

«اسدالله دولت‌زی» سخنگوی والی لغمان نیز اظهارداشت که دولت با بزرگان قومی محلی و علمای دینی در حال کار است تا آتش‌بس را به دیگر مناطق گسترش دهند.

سخنگوی طالبان در این باره اظهارنظر نکرده است اما منابع این گروه می‌گویند که طالبان با آتش‌بس موافقت کرده است اما تاکید می‌کنند که توافق با مردم محلی صورت گرفته است نه دولت افغانستان.

براساس توافقنامه امضا شده توسط دو طرف، طالبان و نظامیان کشور در مناطق تحت کنترل خود باقی می‌مانند و طی زمان آتش‌بس هیچ تحرک و عملیاتی نخواهند داشت.

  پربازدید ترین