• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جهش ویروس کرونا؛ افغانستان برای حالت اضطرار آماده می شود

جهش ویروس کرونا؛ افغانستان برای حالت اضطرار آماده می شود

آمارهای روزانه وزارت صحت عامه نشان می‌دهد که شمار بیماران کووید-19 رو به افزایش است. در جریان یک هفته اخیر دو هزار و 67 مورد مثبت این ویروس در کشور ثبت شده است و 56 بیمار کرونایی جان‌‌شان را از دست داده‌اند. بدین ترتیب، شمار موارد فعال کرونا به حدود هفت هزار نفر رسیده است. این آمار تا سه ماه پیش به حدود دو هزار و 500 نفر کاهش یافته بود. در حال حاضر درصد ابتلا به آن نیز حدود 20 درصد است. وزارت صحت عامه می‌گوید که شهروندان در جریان روزهای عید توصیه‌های صحی را مراعات نکرده‌اند و به همین دلیل، شمار مبتلایان رو به افزایش است. به گفته مسوولان در چارچوب طرح سال 1400 تلاش می‌شود که افزون بر بلندبردن ظرفیت کارمندان، ایجاد مراکز صحی جدید، گسترش آزمایش پی‌سی‌آر و ادامه روند آگاهی‌دهی، بخش آی‌سی‌یو نیز برای مواقع اضطراری معیاری شود. این روند نصب «ونتیلاتور»ها و دیگر دستگاه‌ها را شامل است. پیش‌تر مسوولان گفته بودند که افغانستان وارد موج سوم کرونا شده است و مردم باید توصیه‌های صحی را تحت هر شرایطی مراعات کنند.

براساس آمارهای وزارت صحت عامه، در یک هفته اخیر دو هزار و 67 مورد جدید ابتلا به کرونا در سراسر کشور ثبت شده است. این آمار که از بیست‌وچهارم تا سی‌ویکم ماه ثور را در بر می‌گیرد، نشان می‌دهد که شمار افراد مبتلا به کرونا در کشور، با گذشت هر روز در حال افزایش است. وزارت صحت عامه می‌گوید که شهروندان به توصیه‌های صحی توجه نمی‌کنند و به ‌ویژه در روزهای عید سعید فطر، شمار مبتلایان به کرونا بیش‌تر شده است. طبق آمار وزارت صحت عامه، در 24 ساعت گذشته از مجموع دو هزار و 194 فرد مشکوک که آزمایش شده‌اند، نمونه‌های 406 تن آنان مثبت تشخیص شده است. همین‌طور ده بیمار در ولایت‌های کابل، قندهار، ننگرهار، پکتیا، کاپیسا و لوگر جان‌ خود را از دست داده‌اند.

مطابق آخرین آمارها تا روز جمعه، سی‌ویکم ثور، کابل با داشتن دو هزار و 334 فرد مبتلا به کرونا در صدر جدول قرار دارد. پس از پایتخت، شمار بیماران کرونایی در ننگرهار، قندهار، بلخ و لوگر به ترتیب بیش‌تر است. در همین حال وزارت صحت عامه می‌گوید که در ولایت‌های شرقی لغمان و کنر و ولایات مرزی هرات و قندهار نیز شناسایی موارد مثبت رو به افزایش است. از آغاز شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون دو هزار و 792 فرد مبتلا به این بیماری، در ولایت‌های مختلف جان داده‌اند. کابل با 928 مورد فوتی، در صدر فهرست ولایت‌ها است و هرات با 446 مورد فوتی، ننگرهار با 207 مورد، بلخ با 181 مورد، خوست با 81 مورد و قندهار با 80 مورد فوتی، به ترتیب پس از کابل، بیش‌ترین آمار جان‌باخته‌گان کرونایی را دارند.

با این حال، مسوولان در وزارت صحت عامه می‌گویند با آن‌که بارها به شهروندان کشور گفته شده است تا به توصیه‌های صحی توجه کنند و از تجمع و بغل‌کشی در روزهای عید خودداری شود؛ اما مردم به این توصیه‌ها توجه نکردند. میرویس علی‌زی، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه به روزنامه 8صبح گفت که یکی از دلایل عمده‌ افزایش آمار ابتلا به کرونا، بی‌توجهی مردم به توصیه‌های صحی بوده است. به گفته‌ آقای علی‌زی، مردم حالا نیز به توصیه‌های صحی به گونه لازم آن توجه نمی‌کنند.

تلاش برای معیاری‌سازی بخش مراقبت‌های ویژه برای روزهای سخت
میرویس علی‌زی، معاون سخنگوی وزارت صحت عامه، از آماده‌گی‌ها برای مقابله با موج سوم ویروس کرونا خبر می‌دهد. او گفت که در کنار سایر آماده‌گی‌ها، روی معیاری‌سازی «آی‌سی‌یو» یا بخش مراقبت‌های ویژه نیز کار جریان دارد. نصب دستگاه ونتیلاتور و سایر دستگاه‌ها و تجهیزات لازم، شامل این روند می‌شود. به نقل از آقای علی‌زی، در برخی از «آی‌سی‌یو»ها این کارها انجام شده است و در برخی دیگر کار جریان دارد. بخش مراقبت‌های ویژه یا آی‌سی‌یو، از بخش‌های تخصصی در شفاخانه‌ها است که خدمات مراقبت‌های ویژه درمانی را در حالات اضطرار و عاجل به بیماران ارائه می‌دهد.

همین‌طور وزارت صحت عامه می‌گوید که افزون بر آماده‌گی‌های دیگر، تطبیق واکسین کرونا نیز در سراسر کشور به‌ گونه عادی جریان دارد. مطابق معلومات این وزارت، تاکنون حدود 540 هزار نفر در 34 ولایت کشور واکسین شده‌اند. آقای علی‌زی افزود که تلاش‌ها جریان دارد تا واکسین تعهد شده از سوی چین نیز به زودی به کشور انتقال داده شود. به گفته‌ وی، روند اداری دریافت این واکسین رو به اتمام است و تلاش می‌شود با زمان ختم واکسین فعلی، آن واکسین را نیز دریافت کند.

معاون سخنگوی وزارت صحت عامه هم‌چنان گفت که تلاش‌ها برای انتقال 16 میلیون دوز واکسین باقی‌مانده کواکس در کشور که قبلاً به افغانستان تعهد شده بود، جریان دارد. اولین محموله این واکسین که 468 هزار دوز می‌شد، قبلاً به کشور انتقال داده شده بود. واکسین آکسفورد – استرازنکا که در هند تولید می‌شود، حدود یک ماه پیش به دلیل افزایش موارد ابتلا به کرونا در این کشور و نیاز شدید به واکسین، صادرات آن متوقف شد. برنامه کواکس که زیر نظر سازمان صحی جهان اجرا می‌شود، به منظور اطمینان از دسترسی عادلانه به واکسین در سراسر جهان، به‌ ویژه کشورهای فقیرتر روی دست گرفته شده است.

  پربازدید ترین