• جمعه, 31 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

56 درصد داوطلبان امتحان کانکور هرات، دختران هستند

56 درصد داوطلبان امتحان کانکور هرات، دختران هستند

امتحان کانکور در هرات روز شنبه، یکم جوزا، پایان یافت. در این آزمون بیش از 11‌ هزار داوطلب شرکت کردند.

مسوولان دانشگاه هرات می‌گویند که در سال جاری از میان 11 ‌هزار و 412 تن از شرکت‌کننده‌گان امتحان کانکور در هرات، 56 درصد آن دختران و 44 درصد آن پسران هستند.

عبدالله فایز، رییس دانشگاه هرات گفت که در سال جدید تحصیلی سه ‌هزار و 500 داوطلب جذب این مرکز تحصیلی می‌شوند. او انتظار دارد که این رقم به پنج‌ هزار تن برسد و داوطلبان زیادتری برای ادامه تحصیلات جذب دانشگاه دولتی هرات شوند.

آقای فایز می‌افزاید که آمار اشتراک دختران در کانکور امسال چهار درصد افزایش را نشان می‌دهد و این موضوع، علاقه‌مندی خانواده‌ها به ادامه تحصیل و فعالیت بانوان در اجتماع را بازگو می‌کند.

مسوولان اداره ملی امتحانات می‌گویند که آزمون کانکور در 26 ولایت به شمول هرات به پایان رسیده و انتظار می‌رود از میان 190 هزار داوطلب کانکور سراسری افغانستان، 60‌ هزار تن آن جذب مراکز تحصیلی شوند.

لطف‌الرحمان حقمل، مسوول کمیته اداره ملی امتحانات کشور، می‌گوید که در سال جدید در بخش ثبت نام متقاضیان کانکور تا حدی سهولت رونما شده و در آزمون قبلی انگشت‌نگاری (بایومتریک) هر داوطلب سه تا چهار دقیقه زمان در بر می‌گرفت، اما در این آزمون این زمان به یک دقیقه کاهش یافته است.

او تأکید می‌کند که اداره ملی امتحانات، برای ایجاد سهولت در ثبت‌نام و مشخصات داوطلبان کانکور، روی ساخت یک آپلیکیشن (برنامه کاربردی) کار می‌کند که پس اتمام کار آن، داوطلبان کانکور می‌توانند مشخصات خود را در آن برای اشتراک در آزمون کانکور درج آپلیکیشن کنند.

مسوولان دانشگاه هرات می‌گویند که رشته فارمسی تازه به جمع 16 دانشکده قبلی این مرکز تحصیلی افزوده شده است.

دانشگاه هرات در 17 رشته خود 72 برنامه آموزشی دارد و از میان بیش از 11 هزار داوطلب کانکور سراسری هرات، بین سه‌هزار و 500 تا پنج‌هزار، برای ادامه تحصیل جذب دانشگاه دولتی هرات خواهند شد. متقاضیان این آزمون شامل بخش‌های عمومی، اختصاصی، شبانه، ماستری و متفرقه می‌شود.

  پربازدید ترین