• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

نبیل: طالبان تلاش دارند کابل را در محاصرۀ اقتصادی و اکمالاتی قرار دهند

نبیل: طالبان تلاش  دارند کابل را در محاصرۀ اقتصادی و اکمالاتی قرار دهند

رئیس‌ پیشین امنیت ملی کشور می‌گوید که طالبان در تلاش اند تا پایان روند خروج نیروهای خارجی از کشور، کابل را در مصاصرۀ اقتصادی و اکمالاتی قرار دهند، اما حکومت مصروف چانه زنی های سیاسی باطل است.

رحمت الله نبیل رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان و یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری گذشته، امروز (یکشنبه) در فیسبوکش نوشته که «‏طالبان در تلاشند تا الى ختم خروج نیروهاى خارجى (که ممکن است تا چهارم جولاى 2021 تکمیل شود)، کابل را در محاصره اقتصادى/اکمالاتى قرار دهند.»

او نوشته است که طالبان قصد دارند، کنترول بزرگ راه ها (شریان هاى اقتصادى) را در اختیار خود بگیرند؛ این در حالیست که حکومت خود را با چانه زنى هاى سیاسى باطل، مصروف ساخته است.

نبیل نوشته که «جنگ جارى افغانستان را با دید استراتیژیک/ راهبردى ببینید و از مرحله خودخواهى وارد مرحله خودگذرى گردید، در غیر آن چالش ها و مشکلات افغانستان بیشتر خواهد شد.»

او به موضوع خاصی در این مورد اشاره نکرده است، اما در روزهای اخیر جنجال بر سر تعیین والی جدید فاریاب، به اوج خود رسیده است.

در حالی که والی جدید ولایت فاریاب که چند روز توسط دولت معرفی شد، در محاصره تظاهرکنندگان در مقر لوای قول اردوی 209 شاهین به سر می برد، ولسوالی های این ولایت هم در معرض تهدید و محاصره شدید طالبان قرار دارد.

قابل ذکر است که تظاهرات مردم این ولایت به صورت گسترده در مرکز فاریاب جریان دارد و معترضان امروز بار دیگر بر خواست‌شان مبنی بر تغییر داوود لغمانی؛ والی دولت برای این ولایت تاکید کردند.

این در حالی است که مارشال دوستم، برخی از وکلای پارلمان و شماری از چهره های سیاسی کشور نیز بارها حمایت شان را از معترضان در فاریاب اعلام کرده و خواستار تقرر والی دیگر مطابق خواست مردم فاریاب شده‌اند.

آگاهان می‌گویند که بحران امنیتی و سیاسی، نه تنها موضع دولت را در برابر طالبان، تضعیف می‌کند؛ بلکه فاصله میان مردم و دولت را نیز از میان می‌برد و به دشمنان برای رسیدن به اهداف شان کمک خواهد کرد.

  پربازدید ترین