• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

معترضان در فاریاب با برگزاری «انتخابات»، اختیار تعیین والی جدید را به مارشال دوستم دادند

معترضان در فاریاب با برگزاری «انتخابات»، اختیار تعیین والی جدید را به مارشال دوستم دادند

اعتراض‌کنندگان هوادار "حزب جنبش افغانستان" در فاریاب امروز (یکشنبه، 2 جوزا / خرداد) در نهمین روز اعترضات‌شان به انتصاب والی این ولایت از سوی دولت، صندوقی برای انتخاب والی گذاشتند و اعلام کردند که نمایندگان اقشار مختلف در این "انتخابات" در مورد "والی جدید" تصمیم خواهند گرفت.

احسان‌الله قوانچ، رئیس جوانان جنبش ملی در فاریاب می‌گوید که اعتراض‌کننده‌گان امروز در نهمین روز اعتراض‌شان صلاحیت انتخاب والی جدید به این ولایت را به مارشال عبدالرشید دوستم واگذار کردند. به گفتۀ احسان‌الله قوانچ، اعتراض‌های‌شان را تا زمان آمدن والی ادامه می‌دهند، اما هر آن کسی را مارشال دوستم به‌عنوان والی انتخاب کند، مردم فاریاب قبول خواهند کرد.

در همین حال، سعیداحمد سعید، عضو رهبری حزب جنبش می‌گوید که تلاش‌ها و گفت‌وگوها به‌خاطر پایان‌دادن اعتراض‌ها و رسیده‌گی به خواست معترضان در مرکز جریان دارد.

این در حالی‌ست که قرار بود صبح امروز در ادامۀ اعتراض‌ها به معرفی‌شدن محمدداوود لغمانی به‌عنوان والی فاریاب، معترضان به‌منظور معرفی والی جدید برای این ولایت انتخابات برگزار کنند.

عنایت‌الله بابر فرهمند، عضو ارشد حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان به ‌رهبری مارشال عبدالرشید دوستم و معاون نخست شورای عالی مصالحۀ ملی در فیس‌بوک خود نوشت که این انتخابات امروز برگزار می‌شود.

عنایت‌الله بابر فرهمند نوشته است: «براساس فیصلۀ شورای عالی مردمی فاریاب نماینده‌گان ولسوالی‌ها، نواحی، جامعۀ مدنی، علما، زنان، احزاب، جوانان، دانشگاهیان و شورای ولایتی چهار تن را انتخاب و به‌خاطر منظوری به ریاست‌جمهوری پیشنهاد می‌کنند.»

اعتراض‌ها به تعیین محمدداوود لغمانی وارد نهمین روز شده است. معترضان پیش از این به حکومت سه روز فرصت داده بودند که حکم ولایت آقای لغمانی را لغو کند و او را به کابل برگرداند؛ در غیر آن، آنان دولتی برای خود تشکیل می‌دهند.

محمدداوود لغمانی 7 روز پیش کارش را به‌عنوان والی فاریاب در مقر لوای ارتش در شهر میمنه، مرکز این ولایت آغاز کرد. هم‌زمان با تعیین و سپس معرفی او باشنده‌گان فاریاب و هواداران مارشال دوستم با این انتصاب مخالفت کرده‌اند.

  پربازدید ترین