• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

تاکید وزارت داخله ایران بر تسریع روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانستان

تاکید وزارت داخله ایران بر تسریع روند بازگشت داوطلبانه پناهندگان افغانستان

 مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از متوازن نبودن پذیرش بار و مسئولیت حمایت از پناهندگان بین کشورها و همچنین کاهش بازگشت داوطلبانه پناهندگان، بر حمایت جدی و عملی بر بازگشت داوطلبانه به عنوان اصلی ترین راه حل پایان پناهندگی تاکید کرد و از دولت افغانستان برای عدم عدم توفیق در اجرای مطلوب طرح بازگشت پناهندگان و ادغام مجدد پایدار آنان انتقاد کرد. دکتر محمودی بر افزایش کمک‌های جهانی و تقویت برنامه اسکان مجدد پناهندگان در کشورهای ثالث تأکید نمود.

دکتر مهدی محمودی، مدیرکل اموراتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله جمهوری اسلامی ایران روز یک‌شنبه(2 جوزا/ خرداد) در نشست با مدیر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تهران سخن گفت.

وی با قدردانی از مساعدت‌های این کمیشنری عالی سازمان ملل در حمایت از برنامه‌های پناهندگان در جمهوری اسلامی ایران و تشکر از همکاری‌های بسیار خوب و نزدیک دفتر نمایندگی این کمیشنری در تهران، گفت: جمهوری اسلامی ایران بیش از چهار دهه از میلیون ها پناهنده و آواره علی رغم حمایت اندک جامعه بین المللی از پناهندگان و آوارگان در بالاترین سطح استانداردهای بین‌المللی و فراتر از کنوانسیون پذیرایی نموده و به اصول بشردوستانه و تعهدات بین المللی پایبندی کامل داشته است.

ایران، یکی از بزرگترین اهداکنندگان مالی به پناهندگان

دکتر محمودی افزود: این خدمات با وجود جنگ تحمیلی و اعمال تحریم های ظالمانه، بدون هیچ تغییر و تبعیضی همانند ایرانیان انجام و عمدتا از منابع ملی و داخلی تأمین شده است. در واقع جمهوری اسلامی ایران خود یکی از بزرگترین اهداکنندگان مالی به پناهندگان بوده است.

تأکید بر بازگشت داوطلبانه پناهندگان به کشور خود

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران با انتقاد از متوازن نبودن پذیرش بار و مسئولیت حمایت از پناهندگان بین کشورها که در مقطع کنونی میزبانی 85درصد از پناهندگان صرفاً از طریق برخی از کشورهای در حال توسعه همانند جمهوری اسلامی ایران انجام می پذیرد، بر حمایت جدی و عملی بر بازگشت داوطلبانه پناهندگان به عنوان اصلی ترین راه حل پایان پناهندگی و هدف عمده پیمان جهانی پناهندگان تاکید کرد.

وی خاطرنشان کرد: 947 پناهنده در سال 1399 و در دو ماهه نخست امسال تنها 527 پناهنده به کشور خود برگشته‌اند.

انتقاد از دولت افغانستان به دلیل بی‌توجهی به طرح بازگشت پناهندگان

دکتر محمودی با اشاره به ضعف زیرساخت های آموزشی، بهداشتی و درمانی، معیشتی و اشتغال در داخل افغانستان و عدم حمایت جدی مجامع بین المللی در ایجاد شرایط مناسب در این کشور و در نتیجه کاهش آمار بازگشت کنندگان، ادامه داد: دولت افغانستان در واگذاری زمین و سایر امکانات لازم به ویژه در حوزه معیشت پناهندگان بازگشتی حمایت جدی ندارد و همین امر موجب عدم توفیق در اجرای مطلوب طرح بازگشت پناهندگان و ادغام مجدد پایدار آنان شده است.

تقویت برنامه اسکان مجدد در کشور ثالث

وی گفت: با توجه به روند کند و آمار اندک بازگشت پناهندگان به کشورشان؛ تقویت برنامه اسکان مجدد در کشور ثالث ضروری و لازم است تا کمیشنری با توجه به اهداف پیمان جهانی پناهندگان از طریق رایزنی با کشورهای پذیرنده، سهمیه اسکان مجدد از جمهوری اسلامی را افزایش دهد. وی اسکان مجدد در کشور ثالث را نیز بسیار اندک خواند.

523 هزار دانش‌آموز و 57 هزار دانشجو

وی تصریح کرد: در سال تحصیلی 400-99، 523 هزار دانش آموز افغانستانی در حال تحصیل بودند که 203 هزار نفر از آنان اتباع مجاز نبوده و با توجه به دستور رهبر انقلاب اسلامی و لازم التعلیم بودن این دانش آموزان ثبت نام شدند. در مقطع آموزش عالی هم 57 هزار دانشجوی افغانستانی مشغول تحصیل هستند.

120 هزار مشمول بیمه سلامت

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران درباره بحث سلامت اتباع گفت: امسال در حوزه بهداشت و سلامت با کمک دفتر توانستیم تعداد 120 هزار افراد مشمول بیمه سلامت برای دریافت دفترچه را برنامه ریزی کنیم که سال گذشته هم 92 هزار نفر مشمول بیمه سلامت شده اند.

اقدام سریع سازمان‌های بین‌المللی برای ارسال واکسن کرونا برای پناهندگان به ایران

وی درباره واکسینه شدن اتباع اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد سازمان های بین المللی و سمن‌های وابسته به سازمان های بین المللی که مورد تایید ما هستند، نسبت به تهیه و تامین واکسن کرونا مورد نیاز و مورد تایید وزارت بهداشت هرچه سریعتر اقدام کنند.

دکتر محمودی اضافه کرد: هنوز واکسن کرونا از طرف سازمانهای بین مللی و دفاتر وابسته به در کشور وارد نشده، اما اعلام آمادگی کردند تا نسبت به تهیه آن اقدام نمایند که در مرحله اول قرار شد 6 میلیون دوز واکسن وارد این کشور شده و به اتباع تزریق شود.

کودکان کار افغانستانی

وی با بیان این‌که متاسفانه شاهد حضور کودکان کار اتباع در کنار کودکان کار ایرانی هستیم، گفت: طبق طرح مشترک با سازمان بهزیستی و سایر دستگاه‌های مرتبط، این کودکان در سطح شهر جمع‌آوری و به خانواده هایشان تحویل داده می شوند. همه این کودکان دارای خانواده هستند و اگر این کودکان غیر مجاز باشند، تکلیفشان مشخص است و باید به همراه خانواده خود به موطن خود برگردند. 70 درصد کودکان کار در ایران از اتباع خارجی هستند.

طرح آمایش 16/ کد اختصاصی برای همه

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران درباره طرح آمایش شانزدهم که به زودی شروع می‌شود نیز گفت: از ماه ثور/اردیبهشت امسال به همه ولایات دستور داده شد تا ابلاغیه آمایش شانزدهم را اجرایی کنند که نوبت دهی شروع شده است تا اتباع با رعایت پروتکل های بهداشتی مدارک خود را به روز رسانی کنند.

وی افزود: در کارت های آمایش به همه کد اختصاصی داده می شود و همه دستگاه های ارائه دهنده خدمات مانند بانک ها و دفاتر پیشخوان موظفند در سامانه ثبت مشخصات، حتما برای اتباع کد اختصاصی یا شماره پاسپورت برای دارندگان روادید معتبر در نظر بگیرند.

پی‌گیری بحث سیم کارت و کارت بانکی

دکتر محمودی ادامه داد: با توجه به اتفاقی که در بحث سیم کارت و کارت بانکی روی داد، مصوبه و ابلاغ کردیم اگر جایی دستگاهی کوتاهی کرد، باید این نقیصه را برطرف نماید.

مشکل تاریخ تولد در تذکره و مدارک هویتی پناهندگان

وی درباره مشکل برگ تذکره اتباع افغانستانی گفت: متاسفانه بسیاری از اتباع افغانستان با تاریخ تولد مشترک در تذکره و مدارک هویتی خود هستند که چندین سال است این موضوع را به دولت افغانستان اعلام کرده ایم تا ساز و کار هویتی شان را به ما بگویند.

سال 1400؛ آخرین سال تمدید کارت آمایش بدون تذکره

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت داخله ایران با بیان اینکه صدور کارت آمایش منوط به داشتن برگ تذکره و ثبت هویتی است، افزود: فعلا مشخصاتی که از قبل در سرشماری به ما اعلام شده را لحاظ کردیم و در این دوره هم برای آنان کارت آمایش صادر می کنیم، اما از آمایش بعد، بدون برگ تذکره کارت آمایش صادر نخواهد شد.

هزینه‌های گزاف تردد غیر قانونی اتباع خارجی بر ایران 

دکتر محمودی گفت: هزینه های گزافی به جمهوری اسلامی در مقابله با جمع آوری و جلوگیری از ترددهای غیرقانونی اتباع خارجی غیرمجاز متقاضی عزیمت به کشورهای اروپایی تحمیل شده است. 101 هزار و 419 نفر در سال 1399 دستگیر شده‌اند که به ازای هر نفر، هزینه‌های گزافی به جمهوری اسلامی تحمیل شده است.

هشدار در مورد احتمال موج جدید پناهجویی

وی همچنین از احتمال موج جدید پناهجویی و نبود ظرفیت لازم و کافی برای جذب پناهجوی جدید در جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی و بر لزوم انجام اقدامات احتیاطی و پیشگیرانه در این خصوص تاکید نمود.

 

تمرکز سازمان ملل بر یافتن راه حل اتباع و کمک به ایران

از سوی دیگر، "ایندریکا راتواته "، مدیر منطقه ای آسیا و اقیانوسیه کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هم در این نشست خبری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بیش از چهار دهه سخاوتمندانه میزبان اتباع است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث اتباع با سازمان ملل متحد همکاری می کند و تمرکز اصلی سازمان ملل هم یافتن راه حلی برای اتباع و کمک به ایران است‌.

وی با بیان اینکه در 20 سال اخیر تعداد زیادی از اتباع بازگشت داوطلبانه داشته اند، ادامه داد: اما در چند سال اخیر شاهد کاهش چشمگیر بازگشت داوطلبانه اتباع به کشور خود بوده‌ایم و با وجود تلاش‌های انجام شده در کشور افغانستان برای بازگشت ثبات و امنیت این کشور، اما ثبات به این کشور بازنگشته و برای همین در بحث بازگشت داوطلبانه اتباع امروز همچنان دچار مشکل است.

راتواته درباره فعالیت سازمان ملل متحد در امور پناهندگان سوری در جمهوری اسلامی ایران گفت: ما در این قضیه فعالیت خاصی نداشتیم، تمرکز ما در پشتیبانی از حمایتی است که به پناهندگان افغانستان به ویژه در بعد سلامت در ایران ارائه می شود.

از ایران بسیار سپاسگزاریم

وی با اشاره به میزبانی سخاوتمندانه ایران در این سال ها و با توجه به موقعیت جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایران محل عبور و گذار برای پناهندگان افغانستانی است و همین مسئله چالش‌های فراوان امنیتی، اقتصادی و سیاسی برای این کشور ایجاد کرده و تاکید می کنم کمیشنری عالی پناهندگان از ایران به خاطر میزبانی سخاوتمندانه از اتباع افغانستان بسیار سپاس‌گزار است .

واکسیناسیون اتباع بالای 75 سال

مدیر منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به واکسیناسیون اتباع در برابر ویروس کرونا اظهار داشت: واقف هستیم دولت جمهوری اسلامی ایران سخاوتمندانه افراد بالای 75 سال را برای واکسیناسیون در نظر گرفته است. کمیساریای عالی هم از فعالیت های ایران به ویژه در بحث تجهیزات حفاظت شخصی و مواد ضدعفونی کننده حمایت و پشتیبانی کرده و با وزارت بهداشت همکاری تنگاتنگ دارد.

  پربازدید ترین