• چهار شنبه, 05 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هئیت مذاکره کنندۀ دولت و طالبان در دوحه با هم دیدار کردند

هئیت مذاکره کنندۀ دولت و طالبان در دوحه با هم دیدار کردند

هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان، روز گذشته (یک‌شنبه، 2 جوزا) نشستی را در دوحه، پایتخت قطر، برگزار کردند.

در نشست روز گذشته، شیخ عبدالحکیم حقانی، رییس هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان نیز حضور داشت، منابعی در قطر می‌گویند که شیخ حقانی پس از یک ماه مشوره با رهبری این گروه، به روز جمعه از اسلام‌آباد به دوحه رسیده‌است.

هیئت مذاکره‎کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان می‌گوید که دو طرف در نشست روز گذشته دربارۀ آغاز مذاکرات و چه‌گونه‌گی پیش برد این مذاکرات، گفتگو کرده‌اند.

این دومین‌بار است که هیئت‌های مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در ده روز گذشته در دوحه دیدار داشته‌اند، اما این بار شیخ عبدالحکیم حقانی نیز پس از سفر یک ماهه‌اش از اسلام‌آباد، در این نشست حضور داشته‌است.

هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان این نشست‌ها را تحرکی در پیشرفت مذاکرات صلح می‌داند.

غلام‌فاروق مجروح، عضو هیئت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان گفت: «در باره آغاز مذاکرات و چگونگی پیشبرد مذاکرات بحث های مفصل صورت گرفتند.»

مذاکرات در دوحه پس از آن متوقف شده بودند که طالبان در واکنش به‌تأخیر در خروج نیروهای امریکایی از افغانستان گفتند که این کار نقض توافق‌نامۀ دوحه است و از شرکت در تمامی نشست‌های صلح پا بیرون کشیدند.

محمدنعیم، سخنگوی هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان گفت: «ما میز مذاکرات را ترک نکرده ایم، ما همینجا هستیم البته برخی از حوادث در میدان های سیاسی رخ می دهند که مربوط به امارت اسلامی نمی شود.»

دو طرف در دوحه در حالی می‌خواهند که مذاکرات را از سر بگیرند که بخش‌هایی از کشور در روزهای پسین در آتش جنگ می‌سوزند.

محمدامین وقاد، معاون پیشین شورای عالی صلح گفت: «بسیار مردم قربانی می دهند، در ولسوالی های جلریز و نرخ چی گذشتند؟ اکنون تنها راه حل مذاکرات بین الافغانی و رسیدن به یک توافق است.»

اما تنها دوحه نه بل، تلاش‌های در روند صلح در پاکستان نیز جریان دارند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین در گفتگویی با مجلۀ اشپیگل آلمان در پاسخ به پرسشی که آیا قراراست نشستی میان رهبران افغان به‌شمول رییس‌جمهور غنی و ملا هبت‌الله در آیندۀ نزدیک در پاکستان برگزار شود، گفته‌است که تا هنوز در این باره به‌گونۀ رسمی چیزی گفته نشده‌است، اما تأکید ورزیده‌است که از چنین نشست‌ها و پیشنهادها، استقبال می‌کند.

از سویی‌هم، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از زبان سرگی لاوروف، وزیر خارجه این کشور نگاشته‌است که انحصار قدرت در افغانستان از سوی طالبان، پذیرفتنی نیست.

  پربازدید ترین