• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

برگی دیگر از خیانت؛ امریکایی ها عمداً شمال کشور را ناامن کردند

برگی دیگر از خیانت؛ امریکایی ها عمداً شمال کشور را ناامن کردند

روز دوشنبه سوم جوزا عباس ابراهیم زاده نماینده مردم بلخ در مجلس نمایندگان گفت که « امریکایی‌ها شمال کشور  را با هدف ایجاد پایگاه‌های نظامی خود در کشورهای آسیای میانه نا امن کردند.

این نماینده مردم در مجلس افزود که به زودی پرچم‌های سفید طالبان در نوار مرزی افغانستان و آسیای میانه به پرچم سیاه داعش مبدل، و ولایاتی مثل تخار، بدخشان، کندز و غیره به ایستگاهی برای پرتاب داعش به آسیای میانه استفاده خواهد شد.

به باور ابراهیم زاده، امریکایی‌ها به خاطر داشتن و ایجاد پایگاه نظامی در آسیای میانه، دست به چنین خیانتی در شمال کشور زده‌اند.
هرچند موضوع خیانت امریکایی‌ها به مردم افغانستان به ویژه شمال و موضوع ناامن سازی عمدی خطه شمالی کشور از سوی امریکا به وسیله طالب و داعش، این بار از دهن نماینده مردم بلخ بر آمده، اما این مسئله تازه نیست و سر درازی دارد.

زمزمه ناامن سازی شمال کشور از اواخر دهه هشتاد خورشیدی دهن به دهن می‌شد و مسئول مستقیم آن نیز شورای امنیت ملی خوانده می‌شد که در یک برنامه شیطانی، گلاب منگل به منطقه چشمه شیر و دند غوری بغلان رفت و با چند فرد مجهول الهویت به نام بزرگان و متنفذان قومی پیمانی بست و هسته اولیه ناامن سازی گسترده شمال شکل گرفت.

ظاهراً چنین برنامه‌ای از سوی شورای امنیت به پیش برده‌ شده و هدف از آن زیر فشار قرار دادن سران شمال خوانده می‌شد که در آن دوره هنوز قدرتمند بودند، اما با گذشت زمان قضایا روشن تر شده و معلوم گشت که نه شورای امنیت ملی چنین توانی دارد و نه صلاحیت و استقلالیت که دست به این گونه اقدامات بزند، بلکه این خود امریکایی‌ها است که روز پلان‌های بلندمدت در خیانت به مردم افغانستان سرمایه‌گذاری دارند و زمینه و زمانه را برای داشتن جای پایی در آسیای میانه مساعد می‌سازند.

این تنها مورد از خیانت‌های امریکایی‌ها نسبت به دولت و ملت افغانستان نبوده و ده‌ها مورد دیگر نیز می‌توان منباب مثال ارائه کرد.

امریکایی‌ها در طول بیست سال حضور و اشغالگری در افغانستان خیانت‌های بی‌شماری در حق مردم افغانستان روا داشتند مثل انتقال داعش به افغانستان، تحریک ده‌ها گروه تروریستی برای آمدن به افغانستان با اقدامات ظاهراً اشتباه ولی در اصل برنامه ریزی شده،

توزیع اسلحه و مهمات برای هسته‌های گروه طالبان در شمال، چنانچه ده‌ها نفر در میمنه و جوزجان مدعی هستند که امریکایی‌ها صندوق‌های بزرگی را با چرخبال به مناطقه تحت تسلط طالبان دیسانت می‌کنند و پس از چند دقیقه از سوی طالبان تصرف می‌شود.
یک عضو شورای ولایتی جوزجان در سال 1394 گفت که افرادی مشکوک با چهره‌هایی که نشان می‌دهد بومی و اهل منطقه و محل نیستند به بهانه دروگری به جوزجان و بلخ و فاریاب آورده می‌شوند و سپس در مناطق گروه طالبان ناپدید می‌شوند.

این مسایل نشان می‌دهد که ناامن سازی شمال یکی از برنامه‌های بلند مدت امریکا بوده و اکنون در حدی از ظرفیت رسیده که تغییر نام  بدهد و از طالب مستقیماً به داعش دیگردیسی کند.

در گفت‌وگوهای صلح نیز دیده شد که امریکا اصلاً نظام افغانستان را پشیزی ارزش نمی‌دهد و مستقیماً با دور زدن کابل همراه طالبان مذاکره می‌کند و پیمان دوستی امضا می‌نماید.

با این اوصاف، اظهر من الشمس است که امریکایی‌ها در ایجاد ناامنی و دیسانت داعش به شمال کشور نقش داشته(آن هم نقش پر رنگ) و به نظام و مردم افغانستان خیانت کرده است. انتظاری نیز جز این از امریکایی‌ها نمی‌رود؛ زیرا هدف امریکا مهار روسیه است و چه بهتر که به این مامول از آدرس افغانستان دست یابد.

  پربازدید ترین