• سه شنبه, 04 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

احتمال میزبانی پاکستان از نشستی در باره صلح افغانستان

 احتمال میزبانی پاکستان از نشستی در باره صلح افغانستان

برگزاری نشستی در باره صلح افغانستان در پاکستان پس از سفر رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل مطرح شده است

منابعی در ارگ و شورای عالی مصالحه ملی می پذیرند که احتمال دارد پاکستان نشستی را در باره صلح افغانستان میزبانی کند.

این منابع می افزایند که کوشیده می شود تا این نشست در پاکستان به سطح رهبری میان حکومت افغانستان و گروه طالبان برگزار شود.

اما طالبان از برگزاری چنین نشستی اظهار بی خبری می کنند.

همزمان با تحرک ها در مذاکرات صلح در دوحه، پاکستان نیز در تلاش است تا از نشستی در باره صلح افغانستان میزبانی کند.

منابعی از ارگ و شورای عالی مصالحه ملی می گویند که تا اکنون برگزاری این نشست نهایی نیست، اما دو طرف در این باره رای زنی کرده اند.

طاهر خان، خبرنگار پاکستانی، گفت: «پاکستانیان می گویند که یک خواهش مقام های افغان این بود که پاکستان یک نشستی را با رهبری اینان و رهبری طالبان زمینه سازی کند، اما تا هنوز نشده است و حالا هم فکر نکنم که این کار در آینده نزدیک ممکن باشد.»

برگزاری نشستی در باره صلح افغانستان در پاکستان پس از سفر رییس ستاد ارتش پاکستان به کابل مطرح شده است - نشستی که برای کشانیدن طالبان برای دست یابی به یک توافق سیاسی مهم دانسته می شود.

عنایت الله بابر فرهمند، معاون نخست شورای عالی مصالحه ملی، گفت: «سفر هایی که مقامات پاکستانی در افغانستان داشتند، شاهد بودیم که ظاهرا دیده می شود تغییرات مثبت در رویکرد مقامات پاکستانی نسبت به ختم جنگ و تامین صلح در افغانستان وجود دارد.»

اما هیئت مذاکره کننده طالبان در قطر برگزاری نشستی را در پاکستان تا اکنون نمی پذیرند.

فیض محمد زلاند، استاد دانشگاه، گفت: «این که چقدر ممکن باشد من فکر می کنم که طالبان نخواهند بپذیرند، طالبان می خواهند که بدون پاکستان در قطر، استانبول و یا جای دیگری با طرف افغان مذاکره کنند.»

در کنار ادامه تلاش های صلح در دوحه و پاکستان، تلاش ها برای برگزاری پیروزمندانه نشست استانبول نیز ادامه دارند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، گفت: «ترکیه می خواهد که روند صلح به جلو برود - چیزی که ما میخواهیم، چیزی که امریکا می خواهد، چیزی که مردم افغانستان و جهان می خواهد.«

همزمان با بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، خواست ها برای رسیدن به یک توافق سیاسی در حالی بالا هستند که بخش هایی از کشور گواه درگیری های شدید میان نیروهای دولتی و طالبان هستند

ناتو از ادامه کمک به آموزش و تمویل نیروهای دولتی افغانستان پس از خروج کامل نیز اطمینان می دهد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، گفت: «خروج نیروهای ما ازافغانستان به روش منظم و هماهنگ ادامه دارد. همزمان ، ناتو به مشارکت ما با افغانستان متعهد است. ما به کمک به مردم افغانستان، کمک به تلاشهای صلح، ادامه آموزش و تمویل مالی نیروهای دولتی افغانستان ادامه می دهیم«.

رییس شورای عالی مصالحه ملی به روز دوشنبه با برخی از اعضای هیات مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان دیداری داشت، آقای عبدالله در این نشست گفته است که هیچ بهانه یی برای ادامه جنگ در افغانستان وجود ندارد.

  پربازدید ترین