• پنج شنبه, 30 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سه شرط جدید طالبان برای اشتراک در نشست استانبول

سه شرط جدید طالبان برای اشتراک در نشست استانبول

گروه طالبان برای اشتراک در نشست استانبول سه شرط گذاشت واعلام کرده که در صورتی در نشست استانبول اشتراک خواهند کرد که شروط آنها پذیرفته شوند.

یک مقام ارشد گروه طالبان اعلام کرده که نمایندگان این گروه در صورتی در نشست استانبول اشتراک می‌کنند که این نشست کوتاه باشد؛ آجندای آن شامل تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم نباشد؛ و حضور طالبان در آن به سطح پایین باشد.

این مقام گروه طالبان که نخواسته نامی از وی برده شود، افزود: "رهبری ما پیشنهاد کرده که نشست استانبول نباید از سه روز طولانی‌تر باشد."

یک مقام ارشد دیگر گروه طالبان نیز این شرایط طالبان را برای اشتراک در نشست استانبول تایید کرده است.

قرار بود نشست استانبول به پیشنهاد ایالات متحده و میزبانی مشترک ترکیه، قطر و ملل متحد در 16 اپریل آغاز شود و برای مدت 10 روز ادامه پیدا کند.

اما طالبان ماه گذشته میلادی گفتند که جزییات این نشست با آنان در میان گذاشته نشده و روی همین دلیل در این نشست اشتراک نمی کنند.

سپس وزارت خارجه ترکیه با نشر اعلامیه یی گفت که نشست استانبول که هدف آن "تقویت مذاکرات" بین نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان به خاطر دست یافتن به یک توافق صلح گفته شده است، از 24 اپریل تا 4 می برگزار می شود.

اما طالبان بار دیگر اشتراک در این نشست را رد کردند و گفتند تا زمانیکه سربازان خارجی در افغانستان حضور دارند، آنان در هیچ نشستی که در آن در مورد آینده افغانستان تصمیم گرفته شود، اشتراک نمی کنند.

مقام ارشد طالبان همچنین گفته که رهبران این گروه طرفدار اشتراک در نشست استانبول نبودند اما "پس از درخواست پاکستان و قطر" تصمیم گرفتند که با گذاشتن برخی شرایط در این نشست اشتراک کنند.

این مقام طالبان در مورد اینکه کدام اشخاص به نمایندگی از این گروه در نشست استانبول اشتراک خواهند کرد، جزییات نداد.

مقام ارشد طالبان همچنین گفته که رهبری این گروه نمی خواهد نشست استانبول به یک "سکوی تصمیم گیری" مبدل شود و رهبران طالبان خلاف گنجانیدن "آجندای مشخص" در این نشست می باشند.

  پربازدید ترین