• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سیاست گران کشور: طالبان نمی توانند با جنگ به قدرت برسند

سیاست گران کشور: طالبان نمی توانند با جنگ به قدرت برسند

محمد محقق، مشاور رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی نیز که در مراسم امروز سخنرانی کرد، گفت که طالبان تمایلی به صلح ندارند و جامعه جهانی باید نگذارد که افغانستان به لانه هراس‌افگنان مبدل شود.

شماری از سیاست‌گران و سران پیشین جهادی که امروز در مراسم یادبود از دهمین سالیاد جان باختن داوود داوود و شاه جهان نوری، در کابل گردهم آمده بودند، به طالبان هشدار دادند که با جنگ نمی‌توانند به‌قدرت برسند.

از این میان، صلاح‌الدین ربانی، رهبر یکی از شاخه‌های جمعیت اسلامی، گفت که نسل امروز چند برابر بیشتر از نسل دورۀ مقاومت آماده دفاع از کشور، آزادی و دستاوردهای دو دهۀ گذشته است.

او تأکید کرد که طالبان با فکر این‌که می‌توانند با خروج امریکا افغانستان را بگیرند اشتباه محاسبه می‌کنند: "طالبان باید بدانند که باور مردم و نسل امروزی افغانستان به آزادی و عدالت نسبت به دیروز و دوره مقاومت چند برابر شده است".

آقای ربانی در بخش دیگر از سخنانش در مراسم امروز، با انتقاد تند از سیاست‌های حکومت گفت در اوضاعی‌که افغانستان به اجماع ملی نیاز دارد حکومت سیاست تفرقه را میان مردم و سیاست‌گران پیش گرفته است: "برخی‌ها مدعی بودند که فلان کشور را منزوی ساخیتم و فلان کشور به انزوا رفته اما حقیقت برعکس است متأسفانه اکنون افغانستان نتیجه سیاست‌های نادرست و غلط منزوی شده‌‎است".

ربانی افزود که تصمیم خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان حس پیروزی طالبان در جنگ با امریکا را مشروعیت داده‌است.

محمد محقق، مشاور رییس‌جمهور در امور سیاسی و امنیتی نیز که در مراسم امروز سخنرانی کرد، گفت که طالبان تمایلی به صلح ندارند و جامعه جهانی باید نگذارد که افغانستان به لانه هراس‌افگنان مبدل شود.

آقای محقق تأکید کرد در حالی‌که از نظامیان کشور پشتیبانی می‌کند اما خود نیز آماده ایستاده‌گی در برابر تصمیم طالبان برای جنگ است: "در کنار دولت و مردم در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی در خط نظام جمهوری اسلامی ایستاد هستیم و خود ما هم کم کم آماده‌گی خود را گرفته‌ایم".

محمد علم ایزدیار، معاون نخست مجلس سنا نیز افزود: "متأسفانه اوضاع را به‌گونه‌یی ساخته‌اند که مردم در بین بد و بدتر، مجبور استند در بد قرار بگیرند که سرنوشت مردم به بی راهه نرود".

برخی دیگری از سخنرانان، از جنرال محمد داوود داوود و جنرال شاه جهان نوری چون چهره‌های اثرگذار جهادی یاد کردند.
خالد نوری، پسر شاه جهان نوری بیان داشت: "ما پشت هم ترور می‌شویم ولی هیچ صدایی و هیچ حرکتی و تصمیمی برای بررسی پرونده‌های این‌ها وجود ندارد و ما خسته شده‌ایم".

جنرال داوود داوود، فرمانده پیشین زون 303پامیر در شمال کشور و شاه جهان نوری، فرمانده پیشین پولیس تخار ده سال پیش در ولایت تخار در یک حمله انتحاری جان باختند.

  پربازدید ترین