• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

99 درصد سند راهبردی همکاری های ایران و افغانستان آماده شده است

99 درصد سند راهبردی همکاری های ایران و افغانستان آماده شده است

سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد سرنوشت سند جامع همکاری‌های راهبردی با افغانستان پس از 4 سال مذاکره، با توجه به نزدیک شدن زمان پایان دولت کنونی در این کشور و همچنین احتمال ایجاد دولت انتقالی صلح در افغانستان، می‌گوید که این سند 99 درصد تکمیل شده و دولت افغانستان هنوز به یکی دو موضوع باقی‌مانده پاسخ نداده است.

هفته گذشته دستیار وزیر و معاون آسیای غربی وزارت امورخارجه ایران در سفری به کابل سفر کرد و با مقام‌های کشور از جمله میرویس ناب، معاون سیاسی و سرپرست وزارت امورخانه دیدار و گفت‌وگو کرد. پیش از آن، شاهد سفر ابراهیم طاهریان، نماینده ویژه وزارت امورخارجه ایران برای افغانستان به کابل و رایزنی‌های مختلف بودیم. این در حالی است که سفیر ایران در کابل نیز در طول ماه‌های گذشته دیدارهای متواتری با وزیر امورخارجه کشور یا معاون سیاسی او داشته است.

جدای مسائل مربوط به روند صلح افغانستان، سرنوشت سند جامع همکاری‌های راهبردی بین دو کشور، یکی از محورهای اصلی مباحث دو طرف بوده است.

با وجود این تماس‌ها و رایزنی‌ها، به نظر می‌رسد دولت افغانستان برای امضای سند جامع همکاری‌های راهبردی بین دو کشور تعلل می‌کند، در حالی که امضای سند می‌تواند ضمن زمینه‌سازی ارتقای روابط در ابعاد مختلف، راهگشای مسائل و مشکلات بین دو کشور به خصوص در حوزه رونق همکاری‌های اقتصادی و تجاری و مهاجرین افغانستانی در ایران باشد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که امروز(دوشنبه، 10 جوزا/ خرداد) در نشست هفته‌وار خود با خبرنگاران در تهران سخن می‌گفت، به سوال خبرنگار آوا در مورد حجم بالای رایزنی‌های این وزارت در سطح مدیرکل آسیای غربی، نماینده ویژه ایران برای افغانستان و به خصوص سفیر این کشور در کابل با مقام‌های افغانستان و ارتباط آن با سرنوشت سند جامع همکاری های راهبردی بین دو کشور پاسخ داد.

وی گفت: رایزنی‌های ایران با افغانستان محدود به سفر اخیر مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه این کشور نیست، بلکه دو هفته پیش نماینده ویژه وزارت خارجه ایران برای افغانستان نیز رایزنی‌های خوبی در این کشور داشت و سفر مدیرکل آسیای غربی این وزارت به کابل نیز در ادامه این رایزنی‌ها بوده است.

البته به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران، این سفرها و دیدارها تنها مختص به سند جامع همکاری‌های راهبردی بین دو کشور نیست، بلکه تمرکز اصلی رایزنی‌ها، آینده افغانستان، شکوفایی، صلح و ثبات این کشور است.

وی در مورد سرنوشت سند جامع همکاری‌های راهبردی با افغانستان پس از 4 سال مذاکره گفت که این سند 99 درصد تکمیل شده و آماده امضای دو کشور است، فقط یکی دو موضوع باقی مانده که دولت افغانستان تصمیم خود در مورد آن‌ها را تاکنون اعلام نکرده است.

خطیب‌زاده در پاسخ به این که آیا دولت افغانستان اراده امضای چنین سندی را ندارد، تصریح نمود: "برداشت ما این نیست که اراده در افغانستان وجود ندارد، بلکه حتما باید اجماعی در داخل این کشور صورت بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که عمر دولت کنونی در ایران رو به پایان است و در افغانستان نیز ممکن است در نتیجه روند صلح، یک دولت انتقالی به وجود بیاید، در نهایت سرنوشت سند جامع همکاری‌ها بین دو کشور چه خواهد شد، تاکید کرد که سندهای راهبردی سندهای این دولت و آن دولت نیست و جمهوری اسلامی افغانستان مطمئنا از مسیر امضای چنین توافق‌نامه‌ها و سندهایی تقویت خواهد شد.

این درحالی است که سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان در ماه دلو سال گذشته، در یک مصاحبه با خبرنگار آوا در کابل، با بیان این که سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور تقریبا آماده امضا است، اما هنوز امضا نشده، گفته بود: «حدود هشت ماه پیش به ما قول داده شد که سه ماهه به نتیجه می‌رسیم، دولت افغانستان مشکلات زیادی دارد ... بازهم به ما قول داده شده، امیدواریم بتوانیم در کوتاه ترین فرصت به امضا برسانیم».

  پربازدید ترین