• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

سازمان ملل: ایران، کشوری الگو در میزبانی از پناهجویان است

سازمان ملل: ایران، کشوری الگو در میزبانی از پناهجویان است

 کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، در گزارشی از وضعیت پناهجویان افغانستان در جهان، از تلاش ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در میزبانی از حدود 3.6 میلیون پناهجوی افغانستانی قدردانی و ایران را کشوری الگو برای میزبانی از پناهجویان معرفی کرد.

به نقل از تارنمای کمیسیاری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، کمیسیاریای عالی سازمان ملل در امور پناهجویان و آوارگان، در گزارش از وضعیت پناهجویان افغانستان در جهان، از تلاش ها و اقدامات ایران در میزبانی از حدود 3.6 میلیون پناهجوی افغانستانی قدردانی کرد و ایران را کشوری الگو برای میزبانی از پناهجویان معرفی کرد.

در این گزارش تصویری از حضور کودکان افغانستانی در مدارس ایرانی منتشر شده و آمده است: جهان نباید تلاش ها، نقش و سهمی را که ایران در مدت بیش از 40 سال برای میلیون ها پناهجوی افغانستانی ایفا کرده، فراموش کند.

در این گزارش آمده است: ایران میزبان حدود یک میلیون پناهجوی افغانستانی بوده که علاوه بر حدود 2.6 میلیون شهروند افغانستانی بدون مدرک و یا شهروندان با پاسپورت افغانستان می باشد.

در ادامه این گزارش عنوان شده که آژانس پناهندگان سازمان ملل خواستار اعلام تعهد دوباره از سوی جامعه جهانی برای حمایت از میلیون ها شهروند افغانستان و همچنین از سوی کشورهای میزبان شهروندان افغانستان شد.

ایندریکا راتواته مدیر بخش آسیا و اقیانوسیه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل که اخیرا سفر یک هفته ای خود به ایران را به پایان رسانده، در این رابطه عنوان کرد: اکنون بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به حمایت از پناهجویان افغانستانی با سالها مناقشه است.

لازم است به این پناهجویان اطمینان داده شود که آنها فراموش نشده اند. تمامی بازیگران بین المللی این مسئولیت را دارند تا به همکاری با افغانستان برای تضمین صلح پایدار و همچنین حمایت از کشورهای میزبان پناهجویان افغانستان ادامه دهند.

وی افزود: جامعه جهانی نباید کمک ها و حمایت های ایران را که برای بیش از 40 سال در اختیار میلیون ها پناهجوی افغانستانی قرار داده شده، فراموش کند. حضور و فعالیت پناهجویان افغانستان در نظام آموزشی ایران، اجازه یافتن برای برخورداری از خدمات بهداشت و درمان در ایران و همچنین دسترسی به خدمات بانکی ایران و کار کردن در این بخش از جمله حمایت ها و کمک های جمهوری اسلامی ایران به پناهجویان افغانستانی بوده که الگویی برای دیگر کشورها محسوب می شود.

کمیسیاری عالی امور پناهندگان سازمان ملل نگران است که افزایش بیشتر خشونت ها در افغانستان منجر به آواره شدن بیشتری از شهروندان افغانستان و همچنین مهاجرت شهروندان بیشتر به کشورهای همسایه و فراتر از آن شود.

فقدان منابع و بودجه لازم، توانایی این نهاد سازمان ملل و همچنین جمهوری اسلامی ایران برای حفظ و همچنین افزایش اقدامات بشردوستانه در قبال پناهجویان افغانستانی را محدود کرده است.

  پربازدید ترین