• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

ویروس کرونا در افغانستان؛ مبتلایان افزایش یافته، واکسین تمام شده است

 ویروس کرونا در افغانستان؛ مبتلایان افزایش یافته، واکسین تمام شده است

موج سوم کرونا در افغانستان همچنان به سرعت در حال پیشروی است.

براساس آمار وزارت صحت عامه، از 3614 نفری که در یک شبانه‌روز گذشته آزمایش شدند، نتیجه 1045 تن آنها مثبت بود.

عثمان طاهری، معاون سخنگوی این وزارت گفت در این مدت 33 نفر در اثر این بیماری درگذشتند: "موج سوم کرونا به شدت در حال همه‌گیری است. دیروز ‌ما بلندترین آمار مبتلایان را از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا داشتیم -1566 مورد در یک روز."

از سوی دیگر، یک میلیون دوز واکسین کمکی هند تمام شده و حتی در برخی ولایات، مانند هرات برای دریافت دوز دوم نیز واکسین وجود ندارد.

نقیب محمدی، باشنده هرات که یک ماه پیش دوز اول واکسین کرونا را دریافت کرد، می‌گوید اکنون واکسین برای دوز دوم در مراکز درمانی شهر باقی نمانده است: "من یک ماه پیش دوز ‌واکسین را دریافت کردم، اما دو روز است که برای دریافت دوز دوم به هر مرکز درمانی که می‌روم، می‌گویند واکسین تمام شده است. در حالی که موج سوم کرونا هم خطرناک شده، واقعاً نگران‌کننده است."

فاطمه باشنده کابل از مردم انتقاد می‌کند که با وجود خطرناک بودن این ویروس، توصیه‌های بهداشتی را کمتر رعایت می‌کنند: "در موج اول قسمی‌ که می‌دیدیم، کرونا را همه جدی می‌گرفتند، ماسک می‌پوشیدند، اما حالا جدی نمی‌‌گیرند. می‌بینیم که مردم هر روز می‌میرند، اما هیچ‌کسی ماسک نمی‌پوشد و اصلاً در فکر کرونا نیست."

با این حال، مقام‌های وزارت صحت عامه می‌گویند تا ده روز دیگر 700 هزار دوز واکسین کمکی چین به افغانستان می‌رسد.

به گفته آنها، در صورت عدم دریافت دوز دوم، معافیت کامل در فرد ایجاد نخواهد شد.

موج سوم کرونا در دو هفته اخیر در افغانستان شدت گرفته؛ چنانکه بیشتر آمار مبتلایان یک شبانه‌روز در دو سال اخیر، روز دوشنبه گذشته با 1566 مورد مثبت ‌ثبت شد.

براساس آمار رسمی، مجموع موارد مثبت کرونا تا کنون به 74026 مورد رسیده و 3007 تن تا کنون جان‌ داده‌اند. برآورد شده که آمار واقعی شاید خیلی بیشتر از این باشد.

  پربازدید ترین