• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امام خمینی احیاگر ابعاد فراموش شده اسلام بود

 امام خمینی احیاگر ابعاد فراموش شده اسلام بود

 سید عبدالله حسینی، محقق و پژوهشگر دینی که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی (ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، می‌گوید: امام خمینی (ره) احیاگر ابعاد فراموش شده اسلام است و یکی از این ابعاد نیز جایگاه، شخصیت و حقوق شرعی زنان بود.

همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی (ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

سید عبدالله حسینی، محقق و پژوهشگر که در این وبینار صحبت می‌کرد، می‌گوید که جایگاه زن در اندیشه امام خمینی (ره) از دو جهت حائز اهمیت است؛ اول اینکه امروز ما با اندیشه‌هایی درباره زنان مواجه هستیم که حقوق شرعی و انسانی آنها را به نحوی نادیده می‌گیرند و از طرف دیگر، حقوق زن را در چیزهایی خلاصه می‌کنند که علناً کرامت و شخصیت زن را زیر سوال می‌برند.

حسینی افزود: امام خمینی احیاگر ابعاد فراموش شده اسلام است و یکی از این ابعاد جایگاه، شخصیت و حقوق شرعی زنان بود.

به باور حسینی، در دین اسلام زنان حق رأی دادن، تحصیل، کار، حقوق سیاسی و مدنی برابر با مردان دارند؛ اما متاسفانه در گذشته حتی در جوامع شیعی، به‌خاطر غلبه تفکر سنتی، این حقوق برای زنان به رسمیت شناخته نمی‌شد، اما امام خمینی بدون اینکه غوغایی برپا کند و با هیاهو موضوع را مطرح کند، این حقوق را برای زنان عملاً به رسیمت شناخت.

به گفته او، قبل از انقلاب اسلامی بسیاری از متدینین فرزندان دختر را برای تحصیل، کار در بیرون از منزل، رأی دادن و سایر فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی نمی‌گذاشتند، اما امام خمینی این قیودات را برداشت و این طرز فکر، تبدیل به یک حرکت عظیم در کل جوامع شیعی شد و اکنون اثرات آنرا عملاً می‌بینیم که هیچ کسی با حقوق زنان در عرصه‌های مختلف مخالفتی ندارد.

این درحالی است که براساس گفته‌های حسینی، این قیودات هنوز هم در برخی از جوامع سنی مذهب عملاً دیده می‌شود و اغلب با حق تحصیل و فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی زنان مخالفت می‌شود و خیال می‌کنند که زن برای خانه ماندن خلق شده است.

به عقیده این عالم دین، امام خمینی حرکت مهم دیگری انجام داد و آن اهمیت دادن به حجاب زن بود؛ در حالی که پیش از آن چیزی که در جامعه زنان مد بود، کشف حجاب بود و زنان خیال می‌کردند که زن زمانی می‌تواند متشخص و فرهیخته باشد که حجاب نداشته باشد و از این اسارت خود را بیرون کند.

او توضیح داد که به دنبال نهضت امام خمینی (ره)، حجاب به عنوان کرامت زن تثبیت شد و زنان آگاه شدند که با حجاب نیز می‌توانند یک زن متشخص باشند؛ بنابراین می‌توان این دستاورد را یکی از ثمرات انقلاب اسلامی به رهبری امام بر شمرد.

از دید حسینی، امام از یک‌طرف سنت غلط حاکم در جامعه را که زنان را از حقوق‌شان منع می‌کرد، مبارزه کرد و از طرف دیگر باور مدرن نادرست یعنی کشف حجاب را اصلاح کرد که هر دو این موارد بر ضد زنان بود.

او در پایان تأکید کرد که امام خمینی (ره) یکی از بزرگترین مدافعان و احیاگران حقوق و کرامت زنان مسلمان بود؛ اما در شرایط کنونی باز هم احیای حقوق زنان جای درنگ دارد؛ زیرا آن‌گونه که امام خمینی (ره) می‌خواست، هنوز تحقق پیدا نکرده است.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی(ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

  پربازدید ترین