• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) قدرت سومی را در برابر ابر قدرت شرق و غرب شکل داد

 انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) قدرت سومی را در برابر ابر قدرت شرق و غرب شکل داد

 سخنگوی شورای علمای شیعه افغانستان که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی (ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، تاکید کرد که انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در شرایط دشواری به پیروزی رسید و در واقع قدرت سومی شد در جهان که به غرب و شرق نه گفت و برای امت اسلامی اقتدار و عزت و آبرو به ارمغان آورد.

همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی (ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

فیاض ارزگانی سخن‌گوی شورای علمای شیعه افغانستان که در این وبینار صحبت می‌کرد، می‌گوید که شناخت دقیق از تفکر، اندیشه، اراده و شخصیت امام در صورتی میسر است که شرایط جهان را در آن عصر و زمان درست درک کنیم.

به گفته او، در زمان امام خمینی (ره) جهان عملاً به دو قطب عمده تقسیم شده بود؛ بخش از جهان تحت تسلط امپریالیزم غرب به سرکردگی امریکا بود و قسمت دیگری از جهان زیر سیطره امپریالیزم سرخ به سرکردگی اتحاد جماهیر شوروی سابق قرار داشت و قدرت سومی که در برابر این دو ابر قدرت عرض اندام کند و برای ملت‌ها آزادی را به ارمغان بیاورد و به استقلال و عزت برساند، وجود نداشت.

براساس گفته‌های ارزگانی، در آن زمان این باور ضعیف بود که آیا قدرت سومی پیدا خواهد شد تا دنیا را نجات دهد یا خیر؟

ارزگانی همچنین افزود: اسلام در آن ایام محدود شده بود و فقط در مدارس و حوزه‌های علوم دینی خلاصه می‌شد و از متن زندگی مردم در حاشیه رانده شده بود؛ نقش اسلام در جوامع اسلامی بسیار ضعیف و کمرنگ بود و برای نسل تحصیل کرده و روشن‌فکر آن عصر اصلاً متصور نبود که اسلام بتواند به عنوان یک نیروی نجات‌بخش عرض وجود کند و امت اسلامی را از سیطره دو ابرقدرت نجات دهد و سیاست و اقتصاد و اندیشه‌ها، تعالیم و آموزه‌های اسلامی را در متن زندگی آنان وارد کند.

ارزگانی ادامه داد؛ با تمام ناباوری‌ها اما امام خمینی (ره) که یک شخصیت رازنده علمی، فقیه، فیلسوف، عارف و متفکر بود و درک درستی از جهان و ماهیت اسلام داشت، مبارزه را آغاز کرد و ملت ایران هم از ایشان تبعیت کردند و همچنین مسلمانان از گوشه و کنار عالم حمایتش کردند؛ این انقلاب اسلامی در چنین شرایطی به پیروزی رسید و در واقع قدرت سومی شد در جهان که به غرب و شرق نه گفت و برای امت اسلامی اقتدار و عزت و آبرو به ارمغان آورد.

او همچنین تاکید کرد که مهمترین خصوصیت امام این بود که در کارهایش خلوص نیت داشت و متکی به خداوند متعال بود، لذا به پیروزی رسید.

ویژگی دیگر امام خمینی از دید فیاض ارزگانی، این بود که نگاه امتی داشت. او نه تنها برای شیعه بلکه برای مسلمانان می‌خواست کار کند و عمدتاً نگاهش این بود که امت اسلامی با تمام اختلافاتی که در مسائل فقهی و فروعات دارند، باید کنار هم باشند و روی مشترکات و اصول و ارزش‌های متفق علیه تکیه کنند تا در نتیجه یک اتحاد جهانی اسلامی شکل بگیرد.

امام خمینی بیشتر به این می‌اندشید که اگر یک اتحاد جهانی اسلامی ایجاد شود مسلمانان هم می‌توانند از حیثیت خود و دین خود دفاع کنند و هم می‌توانند استقلال سیاسی به دست بیاورند و بر منابع استراتژیک خود مسلط باشند و در عین حال از مستضعفین عالم حمایت کنند و عدالت اسلامی را در جهان ترویج نمایند.

این عالم دینی اظهار داشت که در اول انقلاب چیزی که زیاد مطرح شد این بود که شیعه و سنی باهم برادرند و باید در کنار هم باشند و در یک مسیر حرکت کنند و برای عزت خود گام بر دارند.

وی افزود: در شرایطی که ما قرار داریم، مسلمانان می‌توانند از اندیشه و تفکر و عملکرد امام به عنوان الگو استفاده کنند.

امروز واقعاً جهان اسلام دچار فتنه شده است و در این آتش می‌سوزد؛ فرقه‌گرایی، افراطیت، به اوج خود رسیده و جهان اسلام را دچار مصیبت بزرگ کرده و چهره اسلام را خشن و نامطلوب معرفی کرده است، در حالی که حقیقت اسلام چنین نیست.

وی ادامه داد که اسلام دین رأفت و مروت و خواهان زندگی مسالمت‌آمیز و رشد انسان در مسیر، علم، اقتصاد و ارزش‌های انسانی است؛ بنابراین باید علمکرد امام که گفت: شیعه و سنی و تمام امت اسلامی با هم برادرند را الگو قرار داده و جلو فرقه‌گرایی، افراطیت و خشونت را بگیرند تا هم عزت مسلمانان احیا شود و هم چهره اسلام آن‌گونه که هست به دنیا معرفی شود.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی (ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

  پربازدید ترین