• سه شنبه, 28 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اقشار مختلف مردم نسبت به امام دلدادگی داشتند

 اقشار مختلف مردم نسبت به امام دلدادگی داشتند

 امام جمعه مزارشریف که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی (ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، اظهار داشت: امام خمینی به همان اندازه که به حوزه اهمیت می‌داد و سبک و منش حوزوی‌ها را رعایت می‌کرد، به دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک علوم جدید نیز اهمیت می‌داد و به همین دلیل دلدادگی‌ها به امام، از اقشار مختلف جامعه مشاهده می‌شود.

همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی (ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

سید حیدر هاشمی، امام جمعه مزار که در این وبینار صحبت می‌کرد، می‌گوید که امام خمینی (ره) با ویژگی‌های مختلف توانست به‌عنوان الگو در جوامع اسلامی مطرح شود.

به گفته او، امروز هر انسان هدف‌مند، آگاه و ارزشگرا حتی در جوامع غیراسلامی نیز به فکر و اندیشه امام توجه دارد؛ زیرا ایشان علاوه بر اینکه  از جایگاه اعتقادی و اندیشه بلند اسلامی برخوردار بودند، عمدتاً به انسانیت می‌اندیشیدند.

به باور حیدری، فکر امام جمعیت‌های بزرگ و حتی کشورهای جهان را به خود جلب کرد و حرکت‌هایی را در سطح دنیا بوجود آورد.

از نظر او، یکی از ویژگی‌های امام این بود که در میان ارادت‌مندانش از هر طیف و قشر جامعه دیده می‌شود؛ اعم از حوزوی‌ها، علمای اهل سنت و شیعه و همچنین دانشگاهیان و روشنفکران و اقشار مختلف مردم.

براساس گفته‌های حیدری، امام خمینی (ره) به همان اندازه که به حوزه اهمیت می‌داد و سبک و منش حوزوی‌ها را رعایت می‌کرد، به دانشگاه‌ها و مراکز آکادمیک علوم جدید نیز اهمیت می‌داد و به همین دلیل دلدادگی به امام از اقشار مختلف جامعه به نظر می‌رسد.

او در ادامه سخنان خود افزود که حرکت امام برخلاف بسیاری از حرکت‌های دیگر، مثمر ثمر شد و به هدف رسید و یکی از دلایل موفقیت ایشان نیز این بود که حوزه و دانشگاه در کنار هم از حرکت امام حمایت کردند و با هم همکاری نمودند.

او همچنین بیان داشت: در هر جایی از دنیا که افکار امام رسید، دانشگاهیان به حوزوی‌ها نزدیک شدند و در کنار هم مشکلات جوامع اسلامی را به بررسی گرفتند و با وحدت اندیشه راه‌کارها را جستجو کردند.

حرکت امام که بر محور یک اندیشه ناب اسلامی صورت گرفت، باعث شد که نخبگان جوامع اسلامی در پی برنامه‌ریزی‌ها برای بهبود وضعیت شوند و این برنامه‌ریزی‌ها کماکان ادامه دارد.

حیدری، هم چنین اظهار داشت؛ امروز می‌بینیم که آگاهان جامعه در اقصی نقاط عالم در مسیر افکار امام حرکت می‌کنند و برنامه‌هایی برای ادامه نهضت امام دارند؛ این بیانگر این است که راه این بزرگ مرد تاریخ ادامه دارد.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی(ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

  پربازدید ترین