• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مبارز: وحدت اسلامی در شعار و عمل امام خمینی جاری بود

 مبارز: وحدت اسلامی در شعار و عمل امام خمینی جاری بود

 حجت‌الاسلام نوراحمد مبارز مسئول شورای مساجد ولایت بلخ که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی (ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، با بیان اینکه هدف امام خمینی (ره) دفاع از کیان اسلام بود، اظهار داشت: نامگذاری هفته وحدت و همچنین روز قدس نمایانگر این است که امام رویکرد صرف مذهبی نداشت. به عقیده‌ی مبارز، این فرمایش امام که اسلام مرز ندارد را باید به این معنا تفسیر کرد که اگر مظلومی در آن سوی دنیا هم مورد ظلم قرار بگیرد باید از او به هر روش ممکن دفاع کرد.

همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی (ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

حجت‌الاسلام مبارز مسئول شورای مساجد ولایت بلخ که در این وبینار صحبت می‌کرد، با اشاره به آیه‌ی واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا 103 آل عمران گفت: این آیه‌ی مبارکه مسلمانان و بلکه همه‌ی بشر را خطاب قرار می‌دهد که به ریسمان الهی چنگ بزنید و متفرق و پراکنده نباشید.

مسئول شورای مساجد ولایت بلخ با ابراز اینکه علما و بزرگان دینی همواره در طول تاریخ اسلام بر اهمیت اتحاد و یکپارچگی امت مسلمه تاکید داشته‌اند، ابراز داشت: در میان بزرگان دینی، حضرت امام خمینی (ره) بیش از همه بر اصل وحدت و اتحاد امت اسلامی تاکید داشت.

مبارز ادامه داد: امام خمینی (ره) در شعار و در عمل از هر نگاه به دنبال وحدت بود. این مهم را می‌توان با بررسی سیره‌ی عملی آن بزرگوار و مطالعه‌ی کتاب‌ها و بخصوص وصیت‌نامه‌ی سیاسی الهی ایشان به دست آورد.

وحدت میان حوزه و دانشگاه، وحدت میان مذاهب اسلامی‌، وحدت میان جریان‌ها و وحدت و همسویی میان دولت و ملت‌‌ از جمله مواردی بود که به گفته‌ی حجت‌الاسلام مبارز، در وصیت‌نامه‌ی امام راحل به کرات بر آن تاکید شده است.

مسئول شورای مساجد ولایت بلخ با بیان اینکه هدف امام خمینی (ره) دفاع از کیان اسلام بود، اظهار داشت: هفته وحدت و همچنین روز قدس به این معنا است که امام رویکرد صرف مذهبی نداشت. به عقیده‌ی مبارز این فرمایش امام که اسلام مرز ندارد را باید به این معنا تفسیر کرد که اگر مظلومی در آن سوی دنیا هم مورد ظلم قرار بگیرد باید از او به هر روش ممکن دفاع کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبارز با اشاره به دفاع امام خمینی (ره) از افغانستان در زمان تقابل با شوروی گفت: امام خمینی (ره) در مقابل پیشنهاد شوروی، از افغانستان دفاع کرد و این در حالی بود که دولت افغانستان شیعه نبود. اساس نگاه امام خمینی این بود که هرجا مظلومی نیاز به کمک و حمایت داشته باشد باید از او دفاع نمود.

این آگاه امور دینی در پایان سخنان خود گفت: همانطور که امام خمینی (ره) با شعار و عمل نشان داد که وحدت همواره باید جاری و ساری باشد، مسلمین نیز باید مشترکات خود را در مقابل دشمن حفظ کنند و اتحاد خود را از دست ندهند.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی(ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

  پربازدید ترین