• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

موحد بلخی: امام خمینی (ره)؛ مبارزی قاطع، با منطق و عقلانیت قوی در برابر استکبار جهانی بود

موحد بلخی: امام خمینی (ره)؛ مبارزی قاطع، با منطق و عقلانیت قوی در برابر استکبار جهانی بود

سید حسین موحد بلخی استاد حوزه، شاعر و نویسنده که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی(ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، می‌گوید: در حیات معاصر انسان‌ها به‌خصوص مسلمانان جهان، کسی را به عنوان مبارز قاطع و دارای منطق و عقلانیت قوی در جهت مبارزه با استکبار جهانی به اندازه امام خمینی سراغ نداریم.

همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی (ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

سید حسین موحد بلخی، استاد حوزه، شاعر و نویسنده که در این وبینار صحبت می‌کرد، می‌گوید که یکی از شاخص‌ترین ابعاد شخصیتی امام خمینی (ره) مبارزه منطقی با نظام سلطه و کفر جهانی بود.

بلخی، علاوه کرد که با قاطعیت می‌توان گفت در حیات معاصر انسان‌ها به‌خصوص مسلمانان، مبارز قاطع و دارای منطق و عقلانیت قوی در جهت مبارزه با استکبار جهانی به حد امام خمینی سراغ نداریم.

وی افزود: در پایان قرن بیستم حضرت امام خمینی یگانه پرچم‌دار مبارزات اسلامی در برابر استکبار جهانی و نظام سلطه ظالمانه بود.

بلخی اشاره کرد؛ به قول وزیر خارجه اسبق امریکا، امام خمینی در مبارزه و دشمنی خود علیه استکبار جهانی صادق بود؛ او که مردی الهی بود، در دوستی و دشمنی خود هدفی جز رضایت خداوند نداشت؛ از این جهت او مبارزه خود را با نظام دست نشانده غرب از داخل ایران آغاز کرد و در سطح جهان گسترش داد.

او تاکید کرد که مبارزات امام یک بستر بسیار کلان زمانی و مکانی را در بر می‌گیرد، ایشان از آغاز نوجوانی مبارزات خود را شروع کرده بود.
امام از وقتی که مدرس حوزه بود، تا وقتی که مرجع تقلید شد و بالاخره به مقام رهبریت رسید، در هر مرحله یک نوع مبارزه را دنبال کرد و هدف‌شان هم رضایت خداوند بود.

به گفته وی، امام خمینی (ره) از اولین مراجع تقلید بود که داعیه مبارزه با اسرائیل را مطرح کرد و به رهایی قبله اول مسلمانان و سرزمین مقدس تاکید کرد.

امام خمینی (ره) از آغاز، اسرائیل را یک رژیم اشغال‌گر می‌دانست و در زمانی که مسلمانان به خواب رفته بودند و فلسطینی‌ها با ایدئولوژی‌های شرک‌آمیز و متفرق به استیصال و اضمحلال رسیده بودند، امام خمینی آمد و در یک قالب قوی و برخوردار از منطق و عقلانیت، داعیه فلسطین را اسلامی کرد که مبارزات امروز مردم فلسطین در یک بستر تازه بیانگر تأثیرات اندیشه‌های ناب امام است.

او همچنین اظهار داشت که مبارزات امام در سطح منطقه، امروز به عنوان کانون مقامت مطرح شده و جهان اسلام سبغه و ساختار تازه گرفته است.

حضرت امام خمینی (ره)، تنها طرفدار مسلمانان و فلسطینی‌ها نبود؛ بلکه در تمام وجوه مبارزات خود برای خدا و برای اینکه انسان‌ها آزاد باشند و درتعیین نوع نظام زندگی خود استقلال داشته باشند تلاش می‌کرد و حتی یهودیان و مسیحیان مظلوم را نیز تحت پوشش هدایات فکری خود قرار می‌داد و تاکید می‌کرد که فلسطین مال ساکنان اصلی این سرزمین است.

او همچنین بیان داشت که امام خمینی (ره) همان‌گونه که با امپریالیست غربی مبارزه کرد با کمونیست شرقی نیز اعلام مبارزه کرد و زمانی که افغانستان توسط شوروی سابق اشغال شد، قاطعانه از مردم مسلمان افغانستان حمایت کرد؛ به مهاجران پناه داد و در جنگ هشت ساله تحمیلی صدام علیه ایران، هیچ‌گاه تسلیم جوسازی‌ روس‌ها نشد و استقلال اسلامی خود را حفظ کرد.

به گفته بلخی، امروز امام تنها در سطح جهان اسلام مطرح نیست، بلکه در سطح دنیای مستضعفین و آزادی خواهان جهان به عنوان یک شاخص مطرح است.

او مردی الهی بود که هیچ اغراض و اهداف دنیایی از مبارزات خود نداشت، بلکه برای خدا و نجات بندگان خدا تلاش می‌کرد و در این مسیر نیز موفق شد.

به عقیده بلخی، امام نه تنها یک نظام منحط مزدور را به یک نظام جمهوری اسلامی تبدیل کرد، بلکه محورهای مقاومت را در سطح منطقه و جهان بوجود آورد که تا امروز از مکتب امام الهام می‌گیرند.

او در پایان سخنان خود یک‌بار دیگر تاکید کرد که امام از جمله شخصیت‌هایی بود که در صف اصلی انبیا و ائمه معصومین قرار داشت و در راستای همان اهداف مبارزه می‌کرد و خداوند نیز به وی توفیقات و پیروزی‌هایی را نصیب کرد که به هیچ یک از رهبران گذشته و حال نصیب نکرد و به عنوان یک پرچم‌دار بی‌نظیر آرمان او همیشه زنده خواهد بود.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی(ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

  پربازدید ترین