• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

محمد آقا روحانی: خودباوری و کرامت نفس از ویژگی های برجسته امام خمینی (ره) بود

محمد آقا روحانی:  خودباوری و کرامت نفس از ویژگی های برجسته امام خمینی (ره) بود

 رییس مجمع قرآن و عترت در ولایت هرات که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی( ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، اظهار داشت: کرامت نفس و خودباوری که در حقیقت برگرفته شده از همان تهذیب نفس است در وجود امام خمینی (ره) کاملاً برجسته و هویدا بود.

همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی (ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

محمد آقا روحانی، رییس مجمع قرآن و عترت در ولایت هرات که در این وبینار صحبت می‌کرد، می‌گوید: یکی از اصول و مبانی که در قرآن کریم ذکر شده است، بحث کرامت نفس است که عمدتاً برای انسان عزت می‌بخشد و یکی از مصادیق بارز این اصول انسانی، حضرت امام خمینی (ره) است که در اوج عزت و صلابت و کرامت نفس قرار داشت.

به گفته او، اگر ریشه شخصیت امام را بررسی کنیم، به قرآن کریم بر می‌گردد؛ آنجا که خداوند متعال فرمود: "لقد کرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر والبحر" خودباوری و کرامت نفس که در حقیقت برگرفته از همان تهذیب نفس می‌باشد، در وجود امام کاملاً برجسته و هویدا بود.

از نظر او، امام خمینی (ره) ابتدا خود را ساخت، تربیه و تهذیب کرد و برای جامعه اسلامی آماده ساخت و سپس عمل کرد؛ از این جهت از ابتدا تا انتها برای تربیت و تهذیب دیگران تلاش کرد تا انسان‌ها جایگاه حقیقی خود را پیدا کنند و به مدارج و مقام عالی برسند.

وی تاکید کرد که امام خمینی وقتی که رهبری جامعه اسلامی را متقبل شد، تمام تلاشش در بعد سیاسی، اجتماعی فرهنگی و حتی نظامی این بود که برای مردم عزت ایجاد کند؛ لذا برای استقلال‌طلبی تمام نیروها را بسیج کرد تا آن اقتدار و عظمت در کشورش ایجاد شود که منجر به عزت و صلابت جامعه گردد.

از دید روحانی، اگر به مبانی قرآنی نگاه کنیم، انسان زمانی به کمال می‌رسد و به مدارج بلند رهبری و امامت نائل می‌شود که آن عزت نفس را نگاه کند.

این عالم دینی در ادامه سخنان خود علاوه کرد: امام خمینی (ره) نه تنها برای خود و جامعه ایران، بلکه برای جهان نیز حرفی برای گفتن داشت و این درایت و جامعیت میسر نیست مگر اینکه انسان خود در قدم اول عمل صالح انجام دهد و خلاف گفتار خود عمل نکند و تمام دغدغه‌های امام نیز این بود که آنچه می‌گوید باید به آن عمل کند.

روحانی همچنین ابراز داشت: برای خدامحوری امام (ره) همین بس که در طول زندگی خود از کسی چیزی نخواست و با خود چیزی نبرد و در وصیت‌نامه معروف سیاسی خود فرمود که من از بین شما با قلب مطمئن و آرام می‌روم و این در حقیقت درسی است برای همه مسلمانان که اگر بخواهند با خاطر مطمئن از دنیا بروند، باید به دستورات اسلام و قرآن عمل کنند.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی (ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

  پربازدید ترین