• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

مولوی عبدالوارث صمدانی: وحدت مسلمانان در مبارزه با استکبار جهانی از دغدغه های امام خمینی بود

مولوی عبدالوارث صمدانی: وحدت مسلمانان در مبارزه با استکبار جهانی از دغدغه های امام خمینی بود

 رییس حج و اوقاف ولایت پنجشیر که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی(ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، اظهار داشت که امام خمینی (ره) یک بینش اسلامی داشت و وحدت همه مسلمانان را در مبارزه با استکبار جهانی می‌خواست.

همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی (ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

مولوی عبدالوارث صمدانی، رییس حج و اوقاف ولایت پنجشیر که در این وبینار صحبت می‌کرد، گفت: امام خمینی (ره) علاوه بر اینکه از مجاهدین افغانستان در جهاد حمایت کرد، مهاجرین را نیز با دل و جان پذیرفت.

به گفته او، امام خمینی برای تقریب مذاهب اسلامی و کم کردن فاصله‌های میان شیعه و سنی، نهایت تلاش خود را کرد و حتی تاکید نمود که نماز خواندن و اقتدا کردن به اهل سنت درست است.

از نظر وی، امام خمینی (ره) یک بینش اسلامی داشت و وحدت همه مسلمانان را در مبارزه با استکبار جهانی می‌خواست.

به باور او، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند راهی را که امام خمینی تهداب‌گذاری کرد، ادامه دهد به‌خصوص رابطه نیکی که با مردم افغانستان در شرایط مختلف داشت را تقویت ببخشد و رابطه خود را با دنیا نیز با صلابت حفظ کند.

وی از خداوند خواست که به تمام مسلمانان جهان توفیق عنایت کند که متحد با یکدیگر و در فضایی برادرگونه و اخوت زندگی کنند تا از دخالت‌های اجانب در امان بوده و زندگی عزت‌مندانه داشته باشند.

این در حالی است که امام خمینی (ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به‌خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی (ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

  پربازدید ترین