• شنبه, 08 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

همایش بررسی منظومه فکری امام خمینی «ره» در کابل برگزار شد

همایش بررسی منظومه فکری امام خمینی «ره» در کابل برگزار شد

همایشی به مناسبت سی و دومین سالروز رحلت امام خمینی«ره» در کابل تحت عنوان «منظومه فکری و بیداری امت مسلمه» برگزار شد.

حزب نهضت اسلامی افغانستان با وجود شرایط کرونایی و تعطیلی ممنوعیت تجمعات همایشی را به یاد بود از سی و دومین سالروز رحلت امام خمینی ره برگزار و شماری زیادی از اساتید، دانشجویان و علما در آن سخنرانی کردند.

«محمد امین شفایی» نویسنده و استاد دانشگاه کابل در این مراسم گفت حضرت امام خمینی (ره) در تمام دوره حیات پربرکت خود به رشد و تکامل شخصیت خویش و حرکت در مسیر الهی تاکید می کرد.

به گفته وی این امر را می توان در موقعیت های مختلفی از زندگی ایشان مشاهده کرد، امام پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران همه ساله در طول ماه مبارک رمضان ملاقات خود را تعطیل می کردند، یعنی در آن سن بین هشتاد تا نود سالگی هم مقید بودن به عبادات و راز ونیاز به درگاه حق را به تنهایی برای خود محفوظ می داشت که این آثار طاعات و عبادات در سیمای مبارک وی به‌ وضوح تجلی یافته بود.

«حجت الاسلام سلمان کریمی» یکی از امامان جمعه غرب کابل هم در این مراسم سخنرانی کرد و گفت انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره) زلزله ای در جهان معاصر ایجاد نمود و جهانیان را به حیرت وا داشت.

وی تاکید کرد که نقش امام خمینی(ره) در آگاهی بخشیدن به مسلمانان و آشکار ساختن چهره دشمنان اسلام و به خصوص در بالا بردن سطح بینش و دانش قشر جوان که در لجن زار فرهنگ مبتذل غرب و شرق غوطه ور شده بودند منحصر به فرد بود زیرا نه تنها برای استقلال و آزادی مسلمانان از زیر یوغ استعمارگران طرح نظری ارائه داد، بلکه انقلابی را رهبری کرد و به پیروزی رساند که با گذشت هر روز ریشه های آن در عمق جان انسان های هوشمند محکم‌تر و استوارتر می گردد.

حجت الاسلام «سید محمد ذکی» نیز تصریح کرد که  مبارزه امام، مبارزه دینی و معنوی بود که انگیزه، اصول و قواعد آن از قرآن، سنت پیامبر و ائمه اطهار الگو گرفته شده بود و از این رو هیچگونه شباهتی با حرکت سیاستمداران حرفه‌ای نداشت.

به گفته وی، مبارزه از نظر امام نه یک جنگ قدرت، بلکه یک وظیفه و تکلیف شرعی بود، لذا شکست و پیروزی ظاهری مایه یاس و ناامیدی و غرور ایشان نمی ‌شد.

وی افزود که  این اخلاص به ‌نوبه خود در رهبری امام قاطعیت بی‌نظیری به وجود آورد که هرگونه سازش و مماشات را با دشمن از بین می ‌برد.

«شاه رضا صالحی» امام مسجد و استاد حوزه و مدیر مجموعه فرهنگی و آموزشی امام صادق (ع) هم در سخنرانی این همایش درباره ساده زیستی و ویژگی های مدیریتی امام (ره) صحت کرد و گفت که یکی از ویژگی‌های بسیار بارز و مشهور امام خمینی (ره) ساده زیستی بود که در کنار سایر سجایای اخلاقی و رفتاری و مدیریتی وی می ‌تواند سرمشقی برای همه بویژه جوانان باشد.

وی گفت که امام خمینی(ره)  از امکانات دنیا هیچ چیزی برای خود نخواست و هنگام رحلت تنها سرمایه وی کتاب‌هایش بود و بس.

پیش از این نیز وبیناری در دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی – اجتماعی تبیان در کابل برگزار شده بود اما امسال به دلیل گسترش موج سوم ویروس کرونا در افغانستان از برگزاری هرگونه تجمعات جلوگیری می شود.

  پربازدید ترین