• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امام خمینی «ره» در اندیشه مردم افغانستان

امام خمینی «ره» در اندیشه مردم افغانستان

 امام خمینی «ره» با کارنامه درخشان اخلاق سیاسی اسلامی، حمایت از آزادی خواهی و خدمات بی نظیر برای احیای تفکر اسلامی و وحمایت قاطع از مردم مسلمان افغانستان در بین علما، دانشجویان، سیاستمداران و مهمتر از همه در بین مردم این کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشد.

شهرت امام خمینی (ره) در جامعه افغانستان چه در شهرها و چه در روستاها به قدری است که علما، اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان افغانستان و مردم عزیزمان از آن حضرت بعنوان احیاگر هویت اسلامی، الگوی آزادی خواهی و مقابله با استکبار جهانی، ساده زیستی و معنویت نام می برند.

امسال اگرچه مدارس و دانشگاه‌ها، برپایی مراسم ترحیم و تجمعات به دلیل گسترش موج سوم ویروس کرونا در افغانستان تعطیل اعلام شده است و این وضعیت باعث شد که مراسم‌های تجلیل از اندیشه‌ها و میراث‌ ماندگار امام راحل بصورت جمعی و گسترده برگذار نشود اما با وجود مقرر گردید وبینارها و برنامه‌های آنلاین به یاد آن رهبر بزرگ جهان اسلام برگزار گردد.

«محمدفیاض ارزگانی» عضو شورای علمای کشورمان بر این باور است که امام خمینی ره احیاگر اسلام ناب محمدی در عصر معاصر است که با کارنامه درخشان خود و بنیانگذاری جمهوری اسلامی، هویت اصیل اسلام را زنده ساخت و با مقابله فکری، فرهنگی و سیاسی دسیسه های استکبار علیه اسلام و فرهنگ اصیل اسلامی را به جهان اسلام معرفی کرد.

به گفته ارزگانی، امام راحل روحیه آزاد زیستی و مهمتر از همه تفکر بیدارگری را نه تنها در سرزمین های اسلامی بلکه در میان آن دسته از آزاد اندیشان جهان گسترش داد که باور کردند زندگی در زیر بار ستم و استکبار را برای خود ننگ خوانده و به تاسی از امام به تحرکات آزادی خواهی پرداختند.

به گفته وی انقلاب فلسطین که امروز با وجود همراهی اعراب با دشمنان اسلام و صهیونیست ها، لرزه بر اندام اسرائیل انداخت، برگرفته از همان روحیه آزادی خواهی امام راحل است.

«سیدهادی هادی»  رئیس «بنیادفرهنگی تبلیغی پیامبر اعظم» در کابل می گوید که امام خمینی ره  احیاگر هویت اسلامی است که بار دیگر توانست روح و معنویت از دست رفته جهان اسلام را بار دیگر به آن باز گرداند.

به باور هادی، امام خمینی ره با به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی ایران یکبار دیگر قدرت و صلابت اسلام را به نمایش گذاشت و پیوند دین و سیاست را زنده کرد.

«محمد ابراهیم افضلی» یکی دیگر از علمای  دینی افغانستان نیز باور دارد که انقلاب‌های زیادی در تاریخ بشریت اتفاق افتاده است، اما انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی که منجر به تشکیل دولت اسلامی در این کشور بزرگ نیز شد در دیگر کشورها به نتیجه مطلوب نرسید.

وی می افزاید: به همین دلیل تجلیل از اندیشه های امام راحل تجلیل از یک مکتب است که در جهان جایگاه خود را یافته و پیروان زیادی از این مکتب پشتیبانی می کنند و حتی این انقلاب  از مرزها گذشته، اکنون جهانی نیز شده است.

وی با اعلامد اینکه انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی فرهنگ اسلامی و آزاد اندیشی را برجسته کرد، گفت: امام گام های بزرگی در تقریب مذاهب اسلامی برداشت که همچنان برکات آن را شاهد هستیم.

مولوی «محمدمختار مفلح» از علمای شناخته شده اهل سنت و رهبر حزب نهضت اسلامی افغانستان هم در باره شخصیت امام راحل باور دارد که نامگذاری روز قدس، هفته وحدت و حمایت از ملت های مظلوم در سراسر جهان از جمله یکی از اقدامات ماندگار امام خمینی در عرصه سیاسی و مذهبی است که به برکت اندیشه های آن امام همام، جهان اسلام هر روز متحد تر و منسجم تر می شود و ملت های مسلمان بیدار می شوند.

به گفته مفلح، اندیشه های امام خمینی اکنون منحصر به ایران نیست بلکه در سراسر جهان اسلام و حتی در غرب، نیز الگوی آزادگان جهان است.

پیش از این همه ساله مردم مسلمان و خداپرست افغانستان به مناسبت رحلت امام خمینی ره در خرداد ماه نشست‌ها و گردهمایی زیادی را به پاس خدمات فراوان آن بزرگوار به جوامع اسلامی از جمله افغانستان برگزار می کردند تا بخش هایی از اندیشه های وی را واکاوی و بازخوانی کنند اما امسال گسترش بیماری مهلک کرونا این شانس بزرگ را مردم کشور عزیزمان گرفته است.

  پربازدید ترین