• جمعه, 07 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

حسینی مزاری: امام خمینی(ره) یک نظام قدرت مند سیاسی را بنیان گذاری کرد

حسینی مزاری: امام خمینی(ره) یک نظام قدرت مند سیاسی را بنیان گذاری کرد

 رییس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی(ره)(ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، با تأکید بر این‌که امام خمینی(ره) در ادامه خط انبیا و ائمه معصومین(ع) یک نظام قدرت‌مند سیاسی را در ایران به وجود آورد، گفت: امروز اگر ما در افغانستان این همه مشکل داریم، به خاطر نبود یک نظام اسلامی واقعی است.

همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره)(ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی(ره)(ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری، رییس عمومی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان و خبرگزاری آوا که در این وبینار صحبت می‌کرد، به موضوع «نظام‌سازی اسلامی در اندیشه و سیره عملی امام خمینی(ره)» پرداخت و گفت: نظام‌سازی قطعا ناشی از اندیشه اسلام است و امام خمینی(ره) هم ادامه‌دهنده خط انبیا و ائمه معصومین(ع) در چنین اندیشه‌ای بوده و بر اساس این اندیشه گام عملی گذاشته است. با شروع انقلاب اسلامی در ایران اولین گامی که از طرف ایشان گذاشته می‌شود، بحث تأسیس نظام اسلامی است و یک نظام قدرتمند اسلامی بنیان‌گذاری می‌کند.

این در حالی است که به گفته وی، قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی در دنیا، تنها نظامی که به عنوان نظام اسلامی مطرح بود و سمت رهبری جهان اسلام را به عهده داشت، عربستان بود، اما به طور قطع نظام عربستان، نظام اسلامی واقعی نبود و نیست.
وی وجود یک رهبر  دینی در رأس نظام اسلامی، محوریت توحید، و متکی و مبتنی بر آرای مردم بودن را به عنوان سه مولفه یک نظام اسلامی عنوان کرد و خاطرنشان نمود که در نظام عربستان یک چنین محورهای وجود ندارد، بلکه این کشور با همکاری کفار چه روزگاری را علیه کشورهای اسلامی به وجود آورد؛ یمن، سوریه، عراق و حتی دست سران عربستان به خون‌هایی که در این شب و روز در افغانستان بر زمین ریخته می‌شود،‌ آغشته است.

اما به گفته رییس مرکز تبیان، نظام قدرتمندی که امام خمینی(ره) تأسیس کرد، امروز بیش از 40 سال است که در صحنه، قدرت‌نمایی کرده و به طور بسیار مطلوب، جدی و علمی به هدایت و مدیریت کلان جامعه اسلامی و انسانی پرداخته و حتی می توان گفت که این نظام به عنوان الگوی تمام عیاری نه تنها برای کشورهای اسلامی، بلکه حتی کشورهای غیراسلامی است.

این درحالی است که به گفته وی، در گذشته تبلیغات سنگین و سهمگینی صورت گرفته بود، که گویا اسلام دین افیون ملت‌هاست و نه تنها برنامه‌ای برای مدیریت جامعه ندارد، بلکه به عنوان مخدر عمل می‌کند، اما با به وجود آمدن نظام اسلامی از سوی حضرت امام خمینی(ره)، ثابت شد که اسلام نه تنها حرف و برنامه دارد، بلکه تصمیم جدی دارد که مطابق اندیشه خدا، قرآن، پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع)، بشریت را از این منجلاب و بحرانی که فعلا مکاتب و نظام‌های مادی به وجود آورده، نجات ببخشد و انسان‌ها را به ساحل پیروزی برساند.
حسینی مزاری از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی افغانستان خواست که به مطالعه این نظام پرداخته، آن را به دقت بررسی کنند و درس‌های مطلوبی از آن فرا بگیرند، زیرا به باور وی، امروز اگر در افغانستان این همه مشکل داریم، به خاطر نبود یک نظام اسلامی واقعی است. اگرچه نام نظام کنونی ما، نظام اسلامی است، اما در واقعیت امر، مبنانی و احکام دین در این نظام از جایگاه درستی برخوردار نیست، و الا ما می‌توانستیم شرایط مطلوبی داشته و از ثبات و اقتدار برخوردار باشیم.

مشروح کامل سخنان حجت‌السلام والمسلمین حسینی مزاری را در زیر بخوانید:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
در آستانه 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) قرار داریم و وبینار حاضر هم به مناسبت گرامی داشت این روز و این ایام در حال برگزاری است.

ابتدا تشکر می‌کنم از شخصیت های فرهیخته و برجسته علمی، فرهنگی و سیاسی که در این وبینار حضور دارند و به ایفای سخنرانی و طرح موضوعات مختلف پیرامون حضرت امام خمینی(ره) می‌پردازند و به تبیین افکار عمومی اقدام می‌کنند. همچنین سپاس می‌گویم به همکاران ما در دفتر مرکزی مرکز فعالیت های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل که زحمت برگزاری این وبینار را به عهده دارند، و همکاران ما در دفتر تهران که به عنوان معین دفتر مرکزی تبیان در کابل عمل می‌کنند.

نظام‌سازی اسلامی در اندیشه و سیره عملی امام خمینی(ره)
عنوان سخن این‌جانب «نظام‌سازی اسلامی در اندیشه و سیره عملی امام خمینی(ره)» است. اگرچه در این رابطه صحبت زیاد است و می‌توان ساعت‌ها و روزها بحث کرد، اما در دقایقی مختصر، سعی می کنم مطالبی هرچند قابل توجه را خدمت شما عزیزان ارائه کنم.

اسلام برای نظام‌مند کردن بشر آمد
نظام‌سازی قطعا ناشی از اندیشه اسلام است. اسلام اصولا آمد و در اختیار بشر قرار گرفت تا این‌که بشر را نظام‌مند کند. قرآن کریم برنامه جامع نظام‌مندسازی زندگی اجتماعی انسان‌هاست و پیامبر اسلام هم با تأسی از اندیشه قرآن و با دستور خداوند در همین راستا عمل کرد و نظام و حکومت اسلامی تشکیل داد. بعد از آن هم ائمه معصومین(ع) یک چنین اقدامی را دستور کار قرار دادند که بعضی مثل امام علی(ع) تا حدودی موفق شدند، اما باقی ائمه با این‌که در این مسیر تلاش کردند و زحمت کشیدند، کارشان در زمان خودشان به نتیجه نرسید و به فیض عظمای شهادت نائل آمدند. حضرت حجت(عج) که امروز حی و حاضر است نیز منتظر است تا ظهور کند و در راستای ایجاد یک نظام قدرتمند اسلامی عمل کند.

بنیان‌گذاری نظام قدرت‌مند اسلامی توسط امام خمینی(ره)
قطعا حضرت امام خمینی(ره) هم تالی و تلو معصوم و ادامه‌دهنده خط انبیا و ائمه معصومین(ع) در چنین اندیشه‌ای بوده و بر اساس این اندیشه گام عملی گذاشته است. با شروع انقلاب اسلامی در ایران اولین گامی که از طرف ایشان گذاشته می‌شود، بحث تأسیس نظام اسلامی است و یک نظام قدرتمند اسلامی بنیان‌گذاری می‌کند.

نظام عربستان، نظام اسلامی واقعی نیست
اگرچه قبل از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی در دنیا، تنها نظامی که به عنوان نظام اسلامی مطرح بود و سمت رهبری جهان اسلام را به عهده داشت، عربستان بود، اما به طور قطع نظام عربستان، نظام اسلامی واقعی نبود و نیست، چرا؟ به خاطر این که یک نظام اسلامی از چند مولفه برخوردار است:

مولفه‌های نظام اسلامی
مولفه اول این است که در رأس نظام اسلامی یک رهبر دینی باشد، رهبر دینی که مرتکب گناهان کبیره نشود، بر این نظام نظارت داشته باشد و رهبری درست این نظام را به عهده بگیرد، تا بر اساس اهداف والای اسلامی پیش برود.

این درحالی است که شما می بینید در عربستان یک چنین رهبری وجود نداشته و رهبران نظام عربستان نه تنها دینی نبودند، بلکه عناصر فاسد بوده و هستند، اما نظامی را که در ایران تأسیس شد، در رأس آن شخصیتی مثل امام خمینی(ره) قرار داشت که به طور قطع و یقین تالی و تلو معصوم بود.

مولفه دوم نظام اسلامی، محوریت توحید است. یک نظام اسلامی بایستی بر اساس این محوریت شکل گرفته باشد. ویژگی‌های حداقلی یک نظام توحیدی هم «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» است. بحث بندگی و عبادت خدا، مبارزه با استکبار، ظلم و جور و... قطعا در متن و محور این نظام اسلامی وجود داشته باشد، یا «اشداء علی الکفار، رحماء بینهم»، نظام اسلامی باید دارای یک چنین ویژگی و امتیازی باشد، این ویژگی و امتیاز در متن نظام اسلامی ایران و در محور نظامی قرار داشت که امام خمینی(ره) بنیان‌گذار آن بود.

اما در نظام عربستان یک چنین محوریتی پیدا نمی‌کنید، بلکه در نظام عربستان مبارزه با خدا و بندگی به کفار وجود دارد، تسلیم و همکاری با طاغوت، چنانچه در سال‌های اخیر شاهد بوده و هستید که عربستان با همکاری کفار چه روزگاری را علیه کشورهای اسلامی به وجود آورد؛ علیه مردم یمن، سوریه، عراق و حتی دست سران عربستان به خون‌هایی که در این شب و روز در افغانستان بر زمین ریخته می‌شود،‌ آغشته است.

اینجاست که این محوریت در نظام اسلامی ایران وجود دارد و در طول این چهل سال، با رهبریت دینی که فعلا حضرت امام خامنه‌ای(حفظه‌الله) مسئولیت آن را به عهده دارد، سعی کرده مردم و انسان‌هایی که تحت پرچم این نظام وجود دارد، در راستای هدایت و رساندن آن‌ها به خدا، عبادت و بندگی خدا و مبارزه با استکبار عمل کنند.

مولفه سوم هم قاعده مردم است، یک نظام اسلامی باید متکی به مردم و مبتنی بر آرای آن‌ها بوده و از پایگاه‌های اجتماعی وسیعی برخوردار باشد. مردم در چنین نظامی باید در تعیین سرنوشت خود سهیم باشند و این مولفه در نظام اسلامی ایران وجود دارد. شما ببینید که از ابتدا این انقلاب به وسیله مردم شروع می شود و به وسیله آن‌ها به پیروزی رسانده می شود. نظامی که به وسیله امام خمینی(ره) طرح و پی‌گیری و بیان‌‌گذاری می‌شود، به وسیله این مردم است که به نتیجه می‌رسد. این مردم در انتخابات‌های مختلف به صورت پرشکوه حضور دارند و حتی ترکیب و ساختار نظام، شیوه‌ها و برنامه‌های سیاست داخلی و خارجی نظام از سوی این مردم در اثر انتخابات تنظیم و حمایت و پشتیبانی می‌شود که در دنیا بی سابقه است. نظام و حکومت جمهوری اسلامی به وسیله مردم انتخاب و تعیین می‌شود و مورد حمایت صورت می‌گیرد.

امروز در ایران فکر نمی‌کنم قوه‌ای را ببینید که بر اساس انتخاب مردم صورت نگرفته باشد، ریاست جمهوری به وسیله انتخاب مردمی است، حتی رهبری به صورت غیرمستقیم با انتخاب مردم است، قوه قضائیه به صورت غیرمستقیم با انتخاب مردم است، و سایر ارگان‌ها و مراکز و مسئولیت‌های حساس نیز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با رأی و نظر مردم است و مردم به صورت گسترده در عرصه‌های مختلف حضور دارند، اما یک چنین ویژگی و امتیازی در نظام عربستان وجود ندارد، بلکه رهبریت نظام عربستان فاسد، محوریت نظام این کشور طاغوتی و تسلیم شدن در برابر طاغوت بوده و در قاعده هم اصلا مردمی وجود ندارد، بین مردم عربستان و سران نظام این کشور صد درصد جدایی نیست، و شما هیچ چیز انتخابی در عربستان مشاهده نمی‌کنید.

نظام قدرت‌مند سیاسی امام خمینی(ره)، الگوی کشورهای اسلامی و غیراسلامی
اینجاست که یک چنین نظام قدرتمندی از طرف امام خمینی(ره) مطرح و تأسیس می شود و امروز بیش از 40 سال است که در صحنه، قدرت‌نمایی کرده، به طور بسیار مطلوب، جدی و علمی به هدایت و مدیریت کلان جامعه اسلامی و انسانی پرداخته و حتی می توان گفت که به عنوان الگوی تمام عیاری نه تنها برای کشورهای اسلامی، بلکه حتی می‌تواند برای کشورهای غیراسلامی باشد و به پیروی از این حرکت امام خمینی(ره) عمل کنند.

این درحالی است که در گذشته تبلیغات سنگین و سهمگینی صورت گرفته بود، که گویا اسلام دین افیون ملت‌هاست و نه تنها برنامه‌ای برای مدیریت جامعه ندارد، بلکه به عنوان مخدر عمل می‌کند، به عنوان عاملی است که انسان‌ها و جوامع بشری را به قهقرا می‌کشاند و زنگی بدبختانه‌ای را فراروی انسان‌ها و جوامع انسانی قرار خواهد داد، اما با به وجود آمدن نظام اسلامی از سوی حضرت امام خمینی(ره)، ثابت شد که نه، اسلام نه تنها حرف و برنامه دارد، بلکه تصمیم جدی دارد که مطابق اندیشه خدا، قرآن، پیامبران الهی و ائمه معصومین(ع) بشریت را از این منجلاب و بحرانی که فعلا مکاتب و نظام‌های مادی به وجود آورده، نجات ببخشد و انسان‌ها را به فلاح و ساحل پیروزی برساند.

مشکل افغاستان؛ نبود نظام اسلامی واقعی
چه زیباست که مردم افغانستان و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی کشور هم به مطالعه این نظام پرداخته، آن را به دقت بررسی کنند و درس‌های مطلوبی از آن فرا بگیرند. امروز اگر ما در افغانستان این همه مشکل داریم، به خاطر نبود یک نظام اسلامی واقعی است. اگرچه نام نظام ما، نظام اسلامی است، اما در واقعیت امر، مبنانی و احکام دین در این نظام از جایگاه درستی برخوردار نیست، و الا ما قطعا می‌توانستیم شرایط مطلوبی داشته و از ثبات و اقتدار برخوردار باشیم.

یک بار دیگر از همه عزیزان تشکر می کنم و امیدوار هستم که ما و شما رهرو راه امام خمینی(ره) باشیم و به دستورات آن بزرگوار عمل کنیم. همچنین به تبعیت از خلف صالح ایشان، حضرت امام خامنه‌ای(حفظه‌الله) باقی عمر را سپری کنیم، با تبعیت از این بزرگوار و با فرمان‌بری از این رهبر گران‌قدر، خود را برای سربازی حضرت امام زمان(ع) آماده بسازیم و در فراهم‌سازی زمینه ظهور موثر باشیم. انشالله خداوند متعال زندگی ما را با شهادت ختم کند و مرگ ما را شهادت در راه خودش قرار بدهد.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی(ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

  پربازدید ترین