• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

بهادر امینیان: حرکت امام خمینی (ره) آغازگر بیداری اسلامی و ایجاد جریان هویت خواهی مسلمانان بود

بهادر امینیان: حرکت امام خمینی (ره) آغازگر بیداری اسلامی و ایجاد جریان هویت خواهی مسلمانان بود

 بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان که در وبیناری پیرامون اندیشه‌های امام خمینی (ره) در کابل، به مناسبت سالگرد رحلت ایشان صحبت می‌کرد، گفت: حرکتی که حضرت امام خمینی (ره) شروع کرد، آغاز بیداری اسلامی و جریان هویت‌خواهی مسلمان‌ها بود و توانست این پیام را به تمام جهان مخابره کند که مسلمانان خواهان معرفی هویت واحد، مستقل و مبتنی بر داشته‌های بومی خودشان هستند.

همزمان با فرا رسیدن 32مین سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره)، بزرگ بیدارگر و مبارز مسلمان در عصر حاضر و بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در جهان، دفتر مرکزی مرکز فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی تبیان در کابل وبینار «واکاوی اندیشه‌های امام خمینی (ره)؛ از عزت و کرامت انسانی تا نظام‌سازی اسلامی و مسأله افغانستان» را برگزار کرد.

بهادر امینیان، سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان که در این وبینار صحبت می‌کرد، می‌گوید که اگر در وضعیت نظام بین‌الملل در سال‌های 1357 یا اواخر قرن بیستم دقت کنیم، می‌بینیم که برای حدود 3 قرن، نظام بین‌الملل، یک نظام غرب‌محور و تحت تسلط اروپا و امریکا بوده است.

به گفته او، در حدود 3 قرن نظام جهان یک نظام مسیحی و با ارزش‌های غربی و ظالمانه اداره می‌شد و مسلمانان همواره در یک وضعیت تحقیرآمیز به سر می‌بردند؛ به‌ویژه پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی، تقریباً تمام کشورهای اسلام تحت سلطه، کنترل، استعمار و اشغال کشورهای غربی قرار داشتند و به همین دلیل ساختار تحولات کشورهای اسلامی هرگز در یک روند طبیعی پیش نرفت.

از دید او، انقلاب اسلامی ایران و حرکتی که حضرت امام خمینی (ره) شروع کرد، در حقیقت آغاز بیداری اسلامی و جریان هویت خواهی مسلمان‌ها بود که توانست این پیام را به تمام جهان مخابره کند که مسلمانان خواهان معرفی هویت واحد، مستقل و مبتنی بر داشته‌های بومی خودشان هستند و حاضر نیستند که تحت یک نظام سلطه و اشغالگر و تحمیل ارزش‌های غیرعادلانه زندگی کنند.

امینیان افزود؛ انقلاب اسلامی پیام هویت خواهی را به تمام جهان منعکس کرد و یک موج از مقابله با اشغال و سلطه‌گری را در تمام جهان اسلام بوجود آورد.

به گفته او، یکی از مهمترین دستاوردهای حضرت امام، پرچمداری جریان مقابله با سلطه، استعمار، امپریالیزم و اشغالگری است که مرحله به مرحله این نظام سلطه را مجبور به عقب‌نشینی کرد و موج عدالت خواهی و بیداری را در تمام جهان اسلام به حرکت درآورد.

هرچند به باور امینیان، در قدم‌های بعدی عده‌ای کوشیدند که با ایجاد انحراف در این جریان و مسلط کردن جریان‌های افراطی مانند داعش و... کنترل جریان اصیل و بومی اسلامی را از مسیر اصلی به بیراهه بکشند، اما خوشبختانه با درایت و قهرمانی مسلمانان به خصوص جریان مقاومت، این حرکت انحرافی به انزوا رفت، سرکوب شد و در جریانی که امام به راه انداخته بود، وقفه‌ای ایجاد نشد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، همچنین بیان داشت که علی‌رغم تلاش‌های انحراف‌گرایانه، جریان مقاومت ادامه یافت و نمونه‌اش مقاومت مردم فلسطین طی چند روز اخیر در برابر رژیم اسرائیل بود و این نقطه اوج تأثیر امام خمینی در بیداری اسلامی را به نمایش می‌گذارد.

به عقیده این آگاه سیاسی، آثار و علایمی از جریان مقاومت امروز در یمن، افغانستان، عراق، سوریه و لبنان قابل مشاهده است.

وی اظهار امیدواری کرد که راهی را که امام خمینی (ره) آغاز کرده است، کماکان ادامه پیدا کند و علی‌رغم سازشی که بعضی از رهبران جهان اسلام با اسرائیل می‌خواهند، این راه به قوت خود ادامه پیدا کند و آخرین سنگرهای مقاومت در برابر اسلام خواهی و هویت‌طلبی از هم فرو بپاشد.

این در حالی است که امام خمینی(ره) جدای از این‌که یک بیدارگر مسلمان و رهبر دینی و مذهبی جامعه اسلامی و امت مسلمان بود، یک سیاست‌مدار، تئوری‌پرداز و نظام‌ساز اسلامی نیز بود. بررسی اندیشه‌های این شخصیت نخبه و منحصر به فرد جهان اسلام در ابعاد مختلف، به خصوص در حوزه مسائل سیاسی و نظام‌‌سازی اسلامی، می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات امروزی جهان اسلام باشد. افغانستان در شرایطی که با تأکید گروه طالبان بر ایجاد یک نظام اسلامی فراگیر، بیش از هر زمانی می‌تواند با بهره‌گیری و مطالعه اندیشه‌های سیاسی و دولت‌داری امام خمینی(ره) کلید قفل دست‌یابی به چنین نظام متعالی را پیدا کند.

  پربازدید ترین