• پنج شنبه, 06 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امریکا در حال بررسی حمله هوایی به کابل در صورت به خطر افتادن پایتخت به دست طالبان

امریکا در حال بررسی حمله هوایی به کابل در صورت به خطر افتادن پایتخت به  دست طالبان

برخی از مقامات امریکایی به دنبال بررسی طرحی هستند که بر اساس آن، در صورتی که کابل و یا سایر شهرهای مهم افغانستان با خطر سقوط توسط طالبان روبرو شود، انجام حملات هوایی را در دستور کارشان قرار دهند.

روزنامه نیویارک تایمز به نقل از مقام های ارشد دولت امریکا گزارش داده که پنتاگون مشغول بررسی گرفتن مجوز برای انجام حملات هوایی در حمایت از نیروهای مسلح افغانستان در صورتی است که کابل یا سایر شهرهای مهم افغانستان در خطر سقوط در حمله طالبان باشند.

این مقام ها که نامشان فاش نشد گفته اند که هنوز هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده، اما یک گزینه مورد بررسی مداخله جنگنده ها یا هواپیماهای بدون سرنشین نظامی امریکا در شرایط فوق العاده بحرانی، مانند خطر سقوط یا محاصره پایتخت افغانستان است به طوری که جان شهروندان یا کارمندان سفارت آمریکا و متحدان این کشور در خطر باشد.

مقام های امریکایی، قبلا گفته بودند که با خروج نیروها از افغانستان پشتیبانی هوایی هم به جز در موارد استثنایی برای حمله به گروه های تروریستی پایان خواهد یافت.

بی بی سی نوشته که در این گزارش آمده است: "هر حمله هوایی دیگری نیازمند تایید رئیس جمهور خواهد بود. حتی در آن صورت مقام ها اشاره کردند که ادامه چنین حملاتی در درازمدت سخت است، چون با توجه به خروج نیروهای امریکایی نیازمند تلاش عظیم لجستیکی خواهد بود. امریکا کلیه پایگاه های هوایی در افغانستان را تا ماه آینده خالی خواهد کرد، و هرگونه حمله هوایی به احتمال زیاد باید از پایگاه ها در خلیج فارس انجام شود."

  پربازدید ترین