• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

شکایت مردم بلخ از روند طولانی اعلام نتایج آزمایش کرونا؛ برخی نتایج بعد از مرگ می آید

 شکایت مردم بلخ از روند طولانی اعلام نتایج آزمایش کرونا؛ برخی نتایج بعد از مرگ می آید

باشندگان مزار شریف می گویند که روند مشخص‌شدن نتایج تست کرونا تا 10 روز نیز طول می‌کشد و طی این مدت مردم در سر درگمی به سر می برند؛ اما مسئولان صحی بلخ، افزایش شمار مبتلایان و کم بودن ظرفیت ماشین پی سی آر را علت کندی این روند عنوان می کنند.

شهروندان مزار شریف می‌گویند روند طولانی اعلام نتایج تست کرونا موجب بی سرنوشتی و بلاتکلیفی آنان شده و در برخی موارد، نتیجه تست حتی پس از مرگ بیمار اعلام شده است.

شکیبا؛ باشنده مزار شریف به آوا می گوید: علایم کرونا داشتم، برای دادن آزمایش به پلی‌کلینیک مراجعه کردم؛ اما معلوم شدن نتایج آن 10 روز طول کشید.

وی می افزاید که طی 10 روز نمی دانست خودش را قرنطینه کند یا به کارش برود و در حالت سردرگمی به سر می برد.

عبدالرازق؛ از دیگر باشندگان مزار شریف نیز از کند بودن روند مشخص شدن آزمایش کرونا شکایت دارد و می گوید باید مسئولین سرنوشت افراد مشکوک به کرونا را زودتر مشخص کنند تا آنها هرچه زودتر خود را قرنطینه کنند تا از آلودگی دیگران جلوگیری شود.

این در حالی است که بارها نتایج تست کرونای افراد در بلخ پس از مرگ شان مشخص شده است.

در همین حال، گل احمد ایوبی؛ سرپرست صحت عامه بلخ کند بودن روند اعلام نتیجه آزمایش کرونا را می پذیرد و می گوید که شمار افرادی که آزمایش می دهند بیشتر از ظرفیت ماشین پی سی آر بلخ است و این موضوع سبب شده نتایج شماری از افراد با تاخیر مشخص شود.

ماشین پی سی آر بلخ ظرفیت 140 نمونه در 24 ساعت را دارد؛ در حالی که روزانه بیشتر از 200 نفر آزمایش می دهند و چندین نمونه از جوزجان، سرپل و سمنگان نیز به لابراتوار بلخ فرستاده می شود.

این در حالی است که طی یک ماه اخیر شمار مبتلایان به کرونا در بلخ به گونه ای بی سابقه افزایش یافته است و به گفته مسئولان صحی این ولایت 90 درصد مردم به کرونا مبتلا شده اند.

  پربازدید ترین