• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

وزارت صحت: بالن های اکسیژن وارد شده از ازبکستان، همه خالی بودند

 وزارت صحت: بالن های اکسیژن وارد شده از ازبکستان، همه خالی بودند

 سرپرست وزارت صحت عامه می گوید که بالن های اکسیژنی که چند روز قبل از ازبکستان وارد شده بودند، همه خالی بودند. این بالن های اکسیژن اواخر هفته گذشته، از طریق یک گذرگاه مرزی، وارد شمال کشور شده بود.

وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه امروز (دوشنبه) در نشست استجوابیه مجلس نمایندگان گفت که 1000 بالُن اکسیژن که چند روز پیش از ازبکستان وارد شده بود، همه خالی بوده است.

او گفت: «بالُن‌هایی که از ازبکستان آمده بود، یک سوءتفاهم بود، بالُن‌ها خالی بود.» وی افزود که در حال حاضر یک تاجر ملی به‌گونه‌ همکاری، 300 بالُن را پُر می‌کند.

با این حال، سرپرست وزارت صحت عامه گفت در صورتی که تمامی این بالُن‌ها پُر می‌بود، 500 بالُن آن در بلخ و 500 بالُن دیگر آن در ولایات حوزوی توزیع می‌شد.

وی یادآور شد که افغانستان با نبود اکسیژن نه، بلکه با کمبود اکسیژن مواجه است. به‌گفته‌ی او، 3500 بالُن آکسیجن از ایران خریداری شده و در صورتی که بالُن خالی موجود باشد، تاجیکستان نیز روزانه 500 بالُن را اکسیژن پُر می‌کند.

قبل از این وزارت صحت عامه‌ کشور از کمبود آکسیجن برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه‌های کشور ابراز نگرانی کرده بود.

سرپرست وزارت صحت عامه همچنین بیان کرد که پیک موج سوم کرونا در کشور نسبت به موج اول و دوم، هفت برابر بیشتر است.

مجروح خاطرنشان کرد که قرار بود تا ماه می، 16میلیون دوز واکسین کرونا به دست بیاوریم، اما بحران کرونا در هند مانع شد. وی تاکید کرد که اگر تا دو یا چهارهفته‌ آینده رفت و آمد کم نگردد، بحران وسیع‌تر خواهد شد.

او نهادهای یونیسف و آغاخان را متهم به کم‌کاری در راستای خدمات صحی کرونایی در کشور ساخت.  مجروح همچنین به مجلس نمایندگان پیشنهاد داد که برای دوهفته این مجلس تعطیل گردد.

  پربازدید ترین