• پنج شنبه, 09 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

امرالله صالح و اظهارات نامقبول

روز گذشته امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در یادداشتی کوتاه در فیسبوک، در واکنش به سقوط ولسوالی‌ها و مواضع منتقدان عملکردهای دولت که اکثراً سیاسیون و رهبران احزاب و بزرگان قومی و اجتماعی هستند، گفته که خط دوست و دشمن معلوم است.

آقای صالح منتقدان دولت را «مرتجع» خوانده و سقوط ولسوالی‌ها را بی اهمیت خوانده و خط باریکی دانسته که گورستان طالبان خواهد شد.

اما این جا پرسشی به میان می‌آید مبنی بر این که چرا معاون اول حکومت سقوط بیش از 20 ولسوالی را کم اهمیت می‌داند و منتقدان سیاسی دولت را که عمده ترین نیروی ضد طالب نیز همان‌ها هستند، مرتجع می‌داند. باید پرسید که امرالله خان کدام شنگ بولانی است که چنین می‌تازد و آیا او در حد اندازه‌ای است که از آب گل آلود کشور ماهی بگیرد.

در مقطعی که گروه طالبان با حمایت بیرونی از هر طرف بر دولت و ملت فشار وارد می‌کند، نیروهای فراری امریکا و ناتو در حال خروج زودهنگام است، شیرازه نظام را فساد و انحصارگری و خودخواهی‌های برخی تهدید می‌کند، موضع گیری عجیب امرالله خان صالح از آدرس معاونیت نخست دولت به زهری می‌ماند که در جامعه پخش می‌شود و همین وحدت و اجماع صوری را تهدید می‌کند.

امرالله خان صالح که به صورت اسمی معاون نخست ریاست جمهوری است، جایگاه و مقامش تا حد شهرداری کابل سقوط کرده و فقط برای مدتی مسئولیت تامین امنیت محدوده شهر کابل را داشت و اکنون چند ماهی است که خاموش مانده و هر ازگاهی در جلسات تشریفاتی حضور می‌یابد.

در این وضعیت حساس و شکننده کشورمان به وحدت و اجماع ملی و یک پارچگی و هم دستی در برابر دشمنان کشور که گروه طالبان و پاکستان و ده‌ها گروه تروریستی دیگر با توطئه‌های امریکا و ناتو است، نیاز دارد؛ پس در این وضعیت صدایی که از سوی امرالله خان صالح بلند می‌شود، بیشتر ضد وحدت ملی، برای نفاق و برخاسته از برخی سفارت‌ها است تا از یک آدرس بزرگ سیاسی در کشور.

بنا بر این، به امرالله خان توصیه می‌شود که بیشتر از این با بازی‌های کوچک استخباراتی نه خود را کوچکتر بسازد و نه در برابر وحدت ملی و اجماع مردمی و سیاسی ملت افغانستان بایستد و سپر بلای برخی عناصر انحصار طلب گردد. در غیر آن با خشم جمعی ملت خواجه خواهد شد و سرانجام آن سقوط آزاد مثل گلبدین حکمتیار است.

  پربازدید ترین