• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

اداره امنیت میدان هوایی کابل توسط کشور ترکیه؛ برای حفظ کابل یا ادامه حضور دیپلماتیک کشورهای ذیدخل؟

 اداره امنیت میدان هوایی کابل توسط کشور ترکیه؛ برای حفظ کابل یا ادامه حضور دیپلماتیک کشورهای ذیدخل؟

 با اینکه گفته می شود ناتو تصمیم گرفته است تا امینت میدان هوایی کابل را به کشور ترکیه واگذار کند، اما ناظران می گویند که کشورهای دخیل در قضایای کشور می خواهند میدان هوایی کابل را برای حضور دیپلماتیک خود حفظ کنند نه با هدف جلوگیری از سقوط کابل یا منافع دولت و ملت افغانستان.

تصمیم ناتو در باره حفظ امنیت میدان هوایی کابل توسط کشور ترکیه سوالهای زیادی را دراذهان عامه بویژه آگاهان سیاسی ایجاد کرده است.

 بحث واگذاری امینت میدان هوایی کابل امروز از گفتمان غالب درمحافل و مجالس سیاسی است، اما اینکه این واگذاری به دست نیروهای ترکیه چه کمکی برای دولت و مردم افغانستان می کند هنوز معلوم نیست.

سوالهایی که مطرح است اینکه آیا این واگذاری بیشتر به نفع خود ناتو برای باز گذاشتن مسیر قاچاق یا عبور و مرور دیپلمات و جاسوس هایش نیست؟ مهمتر از همه  آیا استفاده از نیروهای ترکیه به این معنا است که ناتو برای سقوط کابل به دست طالبان آماده شده است؟

داکتر جعفر مهدوی دبیر کل حزب ملت افغانستان در مصاحبه با آوا، گفت:با توجه به گسترش جنگ در بسیاری از نقاط افغانستان و احتمال بسته شدن شاهراه ها و محاصره برخی ولایات تا هفته آینده، تمام راه های اکمالاتی و لوجستکی بسته خواهد شد، درآن صورت تنها مجرایی که باز می ماند برای رفت آمدهای دیپلماتها و نقل و انتقالات لوجستکی قوت های افغانستان مسیرهوایی خواهد بود.

به باور مهدوی هیچ تضمین وجود ندارد که امنیت میدان هوای کابل از طریق نیروهای داخلی تامین شود، زیرا سکتور نظامی افغانستان به دلیل اختلافات رهبری در حالت آشفته قرار دارد، از این جهت قوت های ناتو برای تامین امنیت میدان هوایی که تنها کانال ارتباطی می باشد به نیروهای افغان اعتماد ندارد.

به عقیده وی استفاده از ترکیه برای این مهم به دلیل اینکه این کشور هم عضو ناتو است و هم یک کشور مسلمان و احتمال می رود که حساسیت ها را کمتر کند، اما گروه طالبان به صورت واضح گفته است که حضور هیچ خارجی را قبول ندارد ولو از هر کشوری که باشد.

دبیر کل حزب ملت افغانستان  در پاسخ به اینکه احتمال سقوط کابل در این بازیها چقدر وجود دارد گفت؟ احتمال سقوط کابل بسیار بالا است و شواهدی که در محافل سیاسی مطرح می شود و گفتگوهای بسته شدن سفارت خانه های خارجی، انتقال بسیاری از اسناد و مدارک سفارت خانه ها از کابل و... مجموع این قضایا نشان می دهد که خارجی ها بیشتر از افغانها برای سقوط کابل آمادگی می گیرند.

درهمین حال غلام جیلانی زواک آگاه امور سیاسی در مصاحبه با آوا اظهار داشت: تصمیم ناتو مبنی بر واگذاری امنیت میدان هوایی کابل به ترکیه وخامت اوضاع را نشان می دهد و در حقیقت به این معنا است که نیروهای بین المللی بالای نیروهای افغان اعتماد ندارند.

از جانب دیگر به باور زواک داخل شدن ترکیه در این قضیه بیشتر به این دلیل است که این کشور عضو ناتو و قابل اعتماد برای نیروهای بین المللی است، اما از طرف دیگر نگرانی های را نیز بوجود آورده است، زیرا میدان هوایی کابل حیثیت یک دروازه برای خانه را دارد، از این جهت سپردن امنیت آن به یک کشور بیرونی سبب می شود که اولاً این کشور نفوذ بیش از حد داشته باشد و درعین حال اعتبار سیاسی کسب کند، این در حالی است که این کشور کاملاً بی طرف نیست و خود در قضایای افغانستان دخیل است و یقیناً اهداف خاصی را در منطقه تعقیب می کند.

از همه بدتر اینکه ترکیه پیشنهاد کرده است که پاکستان را در تامین امنیت میدان هوایی حامد کرزی شریک کند که برای افغانستان خطرناک است و در حقیقت سپردن تمام استقلال و امنیت کشور به پاکستان است.

زواک نیز به این باور است که کابل سقوط کند یا نکند اما جامعه جهانی آماده است که با قطع حمایت هوایی از نیروهای امنیتی و دفاعی کشور یک بالا دستی استراتژیک به گروه طالبان بدهد.

وی تاکید می کند که اگر نیروی هوایی کشور درست عمل نتواند و پشتبانی بیرونی نداشته باشد در جنگ زمینی از نگاه امکانات نظامی هیچ تفوق بر طالبان ندارد، زیرا امروز طالبان عین همان اسلحه را دارد که اردوی ملی دارد.

در کل به باور زواک می توان گفت: کشورهای دخیل در قضایای افغانستان می خواهند میدان هوایی کابل را برای حضور دیپلماتیک خود حفظ کند نه به هدف جلوگیری از سقوط کابل یا منافع دولت و ملت افغانستان.

  پربازدید ترین