• شنبه, 01 ثور 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

آمریکا موظف به لغو تحریم ها و اجرای تعهدات خود است/ ارتباط با همسایگان اولویت دولت آینده ایران خواهد بود

 آمریکا موظف به لغو تحریم ها و اجرای تعهدات خود است/ ارتباط با همسایگان اولویت دولت آینده ایران خواهد بود

رییس جمهور منتخب ایران در اولین نشست خبری خود، خاطرنشان کرد، آمریکا موظف به لغو تحریم‌ها است و باید به تعهدات خود عمل‌ کند. همچنین ایشان تاکید کرد که ارتباط با همسایگان این کشور در دولت آینده، یک اولویت خواهد بود و هیج مانعی برای روابط با کشورهای منطقه وجود نخواهد داشت.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری جدید ایران در این نشست خبری که بعد از ظهر امروز دوشنبه(31 جوزا) در تهران برگزار شد، در پاسخ به سوالی تأکید کرد که نسبت به سایر کشورهای دنیا، اولویت سیاست خارجی دولت آینده ایران ارتباط با کشورهای همسایه خواهد بود و در این زمینه، هیچ مانعی وجود نخواهد داشت.

وی در مورد روابط دولت آینده ایران با عربستان نیز گفت: بازگشایی سفارت‌‌خانه‌ها بین ایران و عربستان با مانعی از سمت ایران مواجه نیست و برای روابط با عربستان و همه کشورهای منطقه هیچ مانعی از سمت ایران وجود ندارد.

سیاست خارجی دولت آینده ایران از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نمی‌شود
آیت الله رئیسی در مورد ماهیت سیاست خارجی دولت آینده ایران، با بیان اینکه دنیا در بعد سیاست خارجی باید بداند که وضعیت با حضور حماسه‌ساز مردم ایران در انتخابات گذشته تغییر کرده، اظهار داشت: آن‌ها باید بدانند که فشار حداکثری تا به امروز بر مردم کارساز نشده است. باید تجدیدنظر کنند و برگردند. ملت ما نشان داده که در برابر فشارها ایستادگی دارد.

وی تأکید کرد که دنیا باید بدانند که سیاست خارجی دولت آینده ایران از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نمی‌شود، بلکه تعامل با همه دنیا را به عنوان یک اصل و تعامل گسترده و متوازن دنبال خواهند کرد.

امریکا و اروپا به تعهدات خود در برجام برگردند/ با بایدن دیدار نمی‌کنم
رییس جمهور منتخب مردم ایران در پاسخ به این سوال که احیای برجام برای شما چه اهمیتی دارد و چه پیامی برای آمریکا و اروپا دارید؟ گفت:‌ کشورهای اروپایی نگاه کنند که در قبال برجام چگونه اقدام کردند؟ آمریکایی‌ها برجام  را نقض کردند و اروپایی ها هم  به تعهداتشان در قبال برجام عمل نکردند. به آمریکایی‌ها می گویم به برجام برگردید و تعهدات خود را اجرا کنید و به اروپایی‌ها می‌گویم تحت فشار آمریکایی‌ها قرار نگیرید و به تعهدات خودتان عمل کنید. مطالبه مردم ما از شما عمل به تعهدات است و  مطالبه ملت از دولت مردمی این است که ما احقاق حق کنیم و ما حق آنها را دنبال خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای اینکه برجام موثر واقع شود، باید کل تحریم‌های آمریکا شامل تحریم‌های دوره ترامپ رفع شود و اینکه آیا شما قصد دارید تیم فعلی مذاکره کننده هسته‌ای را حفظ کنید یا خیر؟ تصریح کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای کار را دنبال می کند و گزارشاتی را هم به ما داده است؛ تیم سیاست خارجی من هم در حال بررسی گزارشات آن‌هاست، اما در مورد تحریم‌ها آمریکا موظف است که تمامی تحریم های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند و آنچه که بارها تاکید شده هم در این دولت و هم در دولت آینده تداوم خواهد داشت، رفع تحریم‌ها و راستی آزمایی محور بحث سیاست خارحی ما خواهد بود و این سوال است که چرا علی رغم این که دولت و ملت ایران به تعهدات خود عمل کرده، آنها در انجام تعهدات خود کوتاهی می‌کنند. ما در این قضیه که مطالبه ملت ایران است مجدانه پیگیری خواهیم کرد.

آیت‌ الله رئیسی در پاسخ به اینکه  نظر شما در باره مذاکره با دولت بایدن چیست و چه انتظاری از دولت بایدن دارید و چه نظری در باره صحبت بایدن مبنی بر توافق جامع در حوزه‌های هسته‌ای موشکی و منطقه‌ای دارید؟ گفت: چرا بایدن به توافق دولتهای قبل متعهد نیست و به وظایف خودش پاسخگو نیست؟ پیشنهاد جدی من به دولت آمریکا آن است که به تعهدات خودشان عمل کنند و نشان دهند با رفع همه تحریم ها صداقت دارند. ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند و ملت ما شاهد آنچه در برجام آمده نبود و دلیل آن عهد شکنی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بود و ما تاکید می کنیم آمریکا نسبت به تعهد خود پایبند باشد.

وی تأکید کرد که مسائل منطقه‌ای و موشکی قابل مذاکره نیست؛ آنها در مسائلی که مذاکره شده به تعهد خود عمل نکردند؛ چطور می خواهند در  مسائل جدید مذاکره کنند؟

رییس جمهور منتخب ملت ایران در پاسخ به این سوال که آیا در صورت لغو تحریم ها از سوی آمریکا حاضر به ملاقات با رئیس جمهور آمریکا هستید؟ گفت: خیر!

مدعی حقوق انسان‌ها بوده‌ام
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تحریم‌هایی علیه ایشان وجود دارد و اتهاماتی از سوی برخی سازمان‌های حقوق بشری مطرح است که اخیرا سازمان عفو بین الملل مسائلی در خصوص دست داشتن شما در برخی اعدام‌ها اعلام کرده است گفت: من از ابتدای مسئولیتم به عنوان یک حقوقدان مدافع حقوق مردم بودم و حقوق بشر محوری ترین موضوعی بوده است که من دنبال کرده‌ام.

آیت الله رئیسی افزود: به آنانی که اتهام می‌زنند باید گفت ما در جایگاه مدعی قرار داریم. تمامی اقداماتی که تا کنون انجام داده‌ا‌م همواره در جهت دفاع از حقوق بشر و انسان بوده است و با کسانی که در حقوق انسان‌ها اخلال ایجاد کرده‌اند و دست به حرکت‌های داعشی زدند، برخورد کردم.

وی ادامه داد: همواره در دستگاه قضایی  به عنوان یک حقوقدان و قاضی مدعی حقوق انسانها بودم و امروز کسانیکه در دنیا نقض حقوق بشر  می‌کنند باید پاسخگو باشند. اگر یک حقوقدان در کسوت یک قاضی از حقوق مردم و از امنیت جامعه دفاع کرده باید مورد نقد قرار بگیرد که چرا مردم را در مقابل هجوم ها و تهدیدها حفط کرده است و من افتخارم این است که در کسوت دادستان از حقوق مردم  دفاع خواهم کرد و در جایگاه ریاست جمهوری هم خود را موظف به دفاع از حقوق بشر از هر قومی با هر گویشی در هر کجای دنیا می‌دانم. اگر امروز به وجود آورندگان داعش مورد مواخذه قرار بگیرند، یقین بدانید دنیا به صلح خواهد رسید و بوجود آورندگان داعش اگر مورد سوال قرار بگیردند ملت‌ها در صلح و آرامش به سر خواهند برد.

روابط خوب با چین را دنبال می‌کنیم
رییس جمهور منتخب ملت ایران هم‌چنین در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و چین، اظهار داشت: روابط ما با چین از ابتدای انقلاب اسلامی در دولت‌های مخلتف دنبال شده و امروز نیز روابط خوبی با چین داریم؛ ظرفیت‌های بسیاری بین دو کشور وجود دارد و حتما در جهت احیای آن‌ها تلاش می‌کنیم. روابط خوب با چین را دنبال می‌کنیم و در بخش سیاست خارجی نیز طرح جامع به‌عنوان یکی از اسناد و توافق بین دو کشور است که اجرایی کردن این طرح در دستورکار ما خواهد بود.

اسرائیل باید بترسد
وی در پاسخ به این‌که بعضی مسئولان اسراییلی شما را خطرناک ترین رئیس جمهور ایرانی برای اسرائیل می‌دانند و در اروپا هم شما را خطری برای برجام می‌دانند، گفت: در قضیه فلسطین جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است که باید به آرا عمومی مراجعه کنند و فلسطینی‌ها صاحب فلسطین هستند و اسراییل باید از ناحیه گروه‌های فلسطینی بترسد و امروز ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطینی است و جمهوری اسلامی هم همواره حامی مظلومان خواهد بود.

یمن باید توسط خود یمنی‌ها مدیریت شود
آیت الله رئیسی ادامه داد: در مورد یمن باید عرض کنم که یمن هرچه زودتر باید توسط خود یمنی‌ها مدیریت شود و از هرگونه دخالت سعودی و حامیان آن در یمن باید جلوگیری شود. جمهوری اسلامی بر توقف هرچه سریعتر جنگ علیه یمن تاکید داشته و یمن باید توسط خود یمنی‌ها اداره شود. ما بر توقف هرچه سریعتر حملات سعوی بر یمن تاکید داریم.

سیاست داخلی؛ اولویت بهبود وضعیت کسب و کار و وضعیت معیشت مردم
وی در بخش سیاست داخلی خود نیز گفت: حضور ملت ایران که ساعت‌ها پای صندوق‌های رأی قرار داشتند، علیرغم برخی گله‌مندی‌ها از وضعیت و شرایط اقتصادی موجود انجام  شد؛ این حضور پیام‌های مختلفی داشت و یک پیام، وحدت و انسجام ملی، ضرورت تغییر در وضعیت و شرایط اقتصادی و زندگی آ‌ن‌ها، مبارزه با فساد، فقر و تبعیض و در یک کلمه، اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود. پیام ملت ایران پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند انقلاب اسلامی و هم‌چنین تداوم راه امام بزرگوار و شهدای عالی‌قدر انقلاب اسلامی و به‌ویژه شهید عزیز و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی بود؛ ملت بزرگ ایران با حضور خود، وفاداری به خون مطهر شهیدان، به مبانی انقلاب اسلامی و در لبیک به پیام رهبری معظم انقلاب اسلامی را اعلام کردند.

رئیس‌جمهور منتخب ملت ایران گفت: این پیام برای دولتی مردمی و برای همه مدیران و مسئولانی که به‌نام دولت خدمتگزار مردم خواهند بود، باید دقیقا شنیده شود و به این عهدی که با مردم بستیم وفادار خواهیم بود.

وی ادامه داد: در سیاست داخلی و اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب و کار مردم، بهبود شرایط و وضعیت معیشت آن‌ها و هم‌چنین نظام اداری کارآمد رقم زده خواهد شد تا بروکراسی‌ای که بعضاً مانع بسیاری از اقدامات تحولی در کشور می‌شود، پایان پذیرد و یک نظام اداری کارآمد سالم و قانون‌مداری توسط نیروهای کارآمد، انقلابی، فسادستیز در کشور شکل خواهد گرفت.

آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: دولت ما از یک جناح خاص نخواهد بود و در سراسر کشور مسئولان دولت دغدغه انقلاب و مردم را دارند و رفع مشکلات را در دستور کار خواهند داشت و در جای جای کشور هر کس دلش برای مردم و انقلاب بتپد، همکار ما خواهد بود.

این در حالی است که در این نشست، سه خبرنگار از افغانستان نیز حضور داشتند، اما نوبت طرح پرسش به آن ها نرسید.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضائیه ایران و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نتیجه انتخابات روز جمعه 28 جوزا با دست آوردن بیش از 60 درصد آرای ریخته شده به صندوق، رییس دولت سیزدهم ایران شد. از میان بیش از 56 میلیون واجد شرایط رأی‌دهی در ایران، 48.8 درصد میزان شرکت مردم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

  پربازدید ترین