• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

هزاره ها باید با حکومت اشرف غنی احمدزی خداحافظی و با طالبان وارد مذاکره شوند!

هزاره ها باید با حکومت اشرف غنی احمدزی خداحافظی و با طالبان وارد مذاکره شوند!

وقتی که هزاره ها را در رهبری سکتورهای امنیتی نمی گذارند، هزاره ها هم باید با حکومت اشرف غنی احمدزی خداحافظی کنند.

برخورد هفت ساله اشرف غنی احمدزی با هزاره ها اگر بدتر از زمان امیر عبدالرحمان خان و طالبان نبوده است بهتر هم نبوده است، چون هزاره ها با امیر عبدالرحمن خان و طالبان جنگیدند و شکست خوردند و به اشرف غنی احمدزی رأی دادند و عده ای از هزاره ها در توصیف نامبرده گلو پاره کردند.

روز گذشته سه وزیر ، و امروز چهار معین را برای وزارت داخله تعیین کردند از شرم هم نام یک هزاره برده صفت در میان آنها نیست، در جبهات جنگ هم هزاره ها را در مقابل طالبان تنها گذاشته اند.

اکنون برای هزاره ها در حکومت احمدزی چیزی نمانده است، در رهبری سیاسی، اقتصادی، نظامی، امنیتی، استخباراتی و در مرکز تصمیم گیری اصلأ از هزاره ها خبری نیست.

آقایان دانش و محقق به یک مهره سوخته تبدیل شده اند و هیچ مرهم بالای درد هزاره ها گذاشته نمی توانند، سربازان و افسران هزاره از نظام که هزاره ها در آن نقش ندارند و از هزاره ها حمایت نمی کنند نباید خود را قربانی برای هیچ بکنند و لازم است که برای حفظ جان خود ترک وظیفه نمایند. در چنین یک وضعیت که نه دولت هزاره ها را کمک می کند و نه کدام کشور خارجی وجود دارد که صدای هزاره ها را بشنود بسیاری از نخبگان هزاره به این درک رسیده اند که هزاره ها باید با طالبان مذاکره و گفتگو کنند و در صورت که آنها تضمین جان و مال بدهند در میدان جنگ بیطرف و یا در کنار طالبان قرار گیرند، این کار بهتر از این است که اشرف غنی احمدزی هزاره ها را تسلیم طالبان کند.

موقعیت جغرافیایی هزارستان هم بگونه ای است که اگر با هر جانب به توافق برسند همان جانب دست بالا را در تمام زمینه ها پیدا می کند وقت که اشرف غنی احمدزی هزاره ها را نادیده می گیرد هزاره ها هم باید راه بدیل را دنبال نمایند.

حسن علی عدالت

  پربازدید ترین