• جمعه, 10 حمل 1403
    خبرگزاری افغان ایرکا

جنجالی شدن ترکیب هیأت سفر غنی و عبدالله به آمریکا

جنجالی شدن ترکیب هیأت سفر غنی و عبدالله به آمریکا

در تاریخ 25 ماه جاری میلادی هیأتی از افغانستان به رهبری محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور رهسپار آمریکا می‌شود. وحید عمر، رئیس ارتباطات عامه و استراتژیک ریاست‌جمهوری روز گذشته هنگام معرفی سخنگوی واحد نهادهای امنیتی و دفاعی، سفر رئیس‌جمهور به آمریکا را مهم عنوان کرد و گفت عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی، امرالله صالح، معاون نخست رئیس‌جمهور، حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی و شهرزاد اکبر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، از اعضای این هیأت‌اند.

اما عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون نخست شورای عالی مصالحۀ ملی ترکیب این هیأت را نامتوازن می‌داند. آقای فرهمند در توییترش نوشته است، در حالی ‌که حضور نماینده‌گان اقوام مطرح کشور همه‌شمول‌بودن هیأت را به نمایش می‌گذارد، نماینده‌گان این اقوام عضو هیأت نیستند.

عنایت‌الله بابر فرهمند نوشته است: «در سفر رئیس‌جمهور کشور به واشنگتن حضور نماینده‌گان واقعی اقوام مطرح افغانستان، همه‌شمول‌بودن هیأت را به نمایش خواهد گذاشت. تنوع قومی، مذهبی و جنسیتی از واقعیت‌های انکارناپذیر جامعۀ افغانستان است. نماینده‌گان اوزبیک‌ها در ترکیب هیأت حضور ندارند.»

ترکیب هیأتی که قرار است به آمریکا سفر کند، واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی را نیز در پی داشته است. کاربران شبکه‌های اجتماعی ترکیب این هیأت را غیرقابل قبول خوانده و گفته‌اند که حضورنداشتن نماینده‌گان اقوام بزرگ کشور در این هیأت، نشان‌دهندۀ نادیده‌گرفتن بخش بزرگی از جامعۀ افغانستان است.

نجیب کارگر، از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته است: «ترکیب سفر رئیس‌جمهور به آمریکا و هیأت فعلی، کاملاً یک‌جانبه و مغرضانه است. عدم حضور نمایندۀ ترکت‌تباران افغانستان در این لیست، نشان‌دهنده نادیده‌گرفتن بخش بزرگی جامعه و تبعیض آشکار است. حجم سنگین جنگ، تلفات، مهاجرت و ویرانی را در این روزها مردم شمال افغانستان متقبل می‌شوند.»

حسن‌ علی، از دیگر کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز نوشته است: «اگر اشرف‌غنی احمدزی می‌تواند پنجاه نفر عمله و فعلۀ خود را بدون پروتکل به آمریکا ببرد، چرا عبدالله عبدالله، بابر فرهمند و اسدالله سعادتی را با خود نمی‌برد؟ اگر کمک های خلیلی و دوستم نمی‌بود، اکنون عبدالله عبدالله یا پناهندۀ هند بود یا هم از فرانسه.»

اما دواخان مینه‌پال، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت به سلام‌وطندار می‌گوید که این هیأت همه‌شمول است و از تمام اقوام افغانستان در آن حضور دارند.

هیأت 22 نفری دولت افغانستان به رهبری رئیس‌جمهور غنی در حالی قرار است به آمریکا سفر کند که وضعیت سیاسی افغانستان پُرتنش‌تر شده و درگیری در بخش‌های مختلف کشور شدت گرفته است.

  پربازدید ترین